سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 31, 2023
11:16 سه شنبه، 9ام آبانماه 1402
کد خبر: 151108

اپل با رونمایی مک‌بوک پرو M3، میخ بر تابوت تاچ بار کوبید

با توقف تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ و به‌روزنشدن این لپ‌تاپ، دوران تاچ‌ بار سرانجام به پایان رسید.
اپل سرانجام تصمیم گرفت تاچ بار را به‌طور کامل کنار بگذارد. این شرکت بامداد امروز در مراسم Scary Fast مدل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو را رونمایی کرد و در بین این محصولات، خبری از مک بوک پرو ۱۳ اینچ نیست.
 
مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ که در سال ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شد، تاچ بار (نوار لمسی بالای کیبورد) دارد، اما مدل‌های ۱۴ اینچ و ۱۶ اینچ از طراحی جدید با ناچ (بریدگی بالای نمایشگر) استفاده می‌کنند.
 
 
154g1f5g.PNG
مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو با تاچ بار
 
 
مدل ۱۴ اینچی مک‌بوک پرو بدون تاچ بار
 
اپل قبلا مدل پایه‌ی پردازنده‌های سری M را وارد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ می‌کرد، اما امسال کانفیگ پایه‌ی مک بوک پرو ۱۴ اینچ با پردازنده‌ M3 در دسترس قرار می‌گیرد. بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی اپل، مک بوک پروهای نسل جدید در کانفیگ‌های مختلف از سه پردازنده‌ی سه نانومتری M3 و M3 Pro و M3 Max استفاده می‌کنند.
 
پردازنده‌ی M3 در نرم‌افزار Final Cut Pro تا ۶۰ درصد عملکرد بهتر نسبت‌به M1 دارد
 
بر اساس ادعای اپل، پردازنده‌ی M3 در نرم‌افزار Final Cut Pro تا ۶۰ درصد عملکرد بهتر نسبت‌به M1 دارد. اپل مثل همیشه یک‌سری بنچمارک انتخابی به‌نمایش گذاشت، بنابراین فعلا نمی‌دانیم که M3 دقیقا چقدر از M1 و M2 قوی‌تر است.
 
قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچ با هشت گیگابایت رم و پردازنده‌ی M3 (کانفیگ پایه) از ۱٬۵۹۹ دلار شروع می‌شود. با فرض به‌روزنشدن مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ، حالا کاربران باید برای خرید مک‌بوک پرو حداقل ۳۰۰ دلار بیشتر از قبل پول بدهند (قیمت لپ تاپ مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ M2 از ۱٬۲۹۹ دلار شروع می‌شد).
 
کانفیگ پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ در رنگ جدید مشکی عرضه نمی‌شود؛ چون اپل این رنگ را برای مدل‌های M3 Pro و M3 Max رزرو کرده است. کانفیگ پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ M3 Max با قیمت ۱٬۹۹۹ دلار در دسترس قرار می‌گیرد.
 
عدم به‌روزرسانی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ به معنی خداحافظی همیشگی با تاچ بار است. اپل، تاچ بار را در سال ۲۰۱۶ به مک‌بوک پرو اضافه کرد.
 
تاچ بار مک‌بوک پرو یک‌سری طرفداران سرسخت داشت، اما به‌طور کلی چندان محبوب نبود و اپل در نهایت تصمیم گرفت در مدل‌های ۲۰۲۱ مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچ با آن خداحافظی کند. مک‌بوک پرو M2 در سال ۲۰۲۲ تاچ بار را احیا کرد، اما با توقف فروش آن لپ‌تاپ، حالا دیگر باید با تاچ بار خداحافظی کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.