ICTna.ir – دبیر چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال گفت: بازار ارتباطات ثابت از نفس افتاده است و رغبت به استفاده از شبکههای ثابت کاهش یافته و دوران افول آنها شروع شده است و اگر شبکه فیبر نوری را توسعه ندهیم، ترافیک ارتباطی به سمت شبکه موبایل میورد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمد کشوری در مراسم آغاز به کار چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال افزود: در دنیا ترافیک شبکه همراه یک پنجم از کل ترافیک است و ترافیک شبکههای ثابت چهار پنجم است. این درحالی است که در کشور ما حدود دو سوم ترافیک شبکه در شبکه همراه و یک سوم در شبکه ثابت است که از این یک سوم هم نیمی از ترافیک برای شرکت مخابرات و نیمی دیگر برای شرکتهای ارایهدهنده خدمات ارتباطی ثابت است.
او اظهار داشت: بخش عمده ترافیک به سمت کاربردهای ویدیویی شامل گیم، IPTV و ویدیوهای شبکههای اجتماعی است که ۸۰ درصد ترافیک اینترنت را تشکیل میدهند و ۲۰ درصد مابقی برای ارسال فایل و جست و جو در اینترنت استفاده میشود.
کشوری افزود: یک مساله دیگر مورد توجه از سوی اپراتورها، تغییر نرخ رشد پیک ترافیک است که بیشتر از خود ترافیک است. مثل شبکه برق که در تابستان دچار مشکل میشویم، در شبکههای اینترنت و پلتفرمها مساله پیکزایی هم مطرح است که باید مدیریت شود و تجربه کاربران را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. در شبکههای موبایل این مساله بیشتر خود را نشان میدهد چون در شبکه فیبر محدودیت نداریم اما در شبکه موبایل فرکانس تاثیرگذار است.
او گفت: حدود ۳۰۰ هزار پورت فیبر نوری فعال شده اما رغبت به شبکههای ثابت کاهش یافته است و دوران افول آنها شروع شده و اگر شبکه فیبر را توسعه ندهیم، ترافیک به سمت شبکه موبایل میرود.
دبیر چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال با اشاره به اینکه بازار ثابت جهان در ۱۰ سال اخیر متوسط سالانه هشت درصد رشد داشته است، سهم ایران از این بازار را ۰.۷۶ درصد عنوان کرد.
او گفت: شبکههای فیبر نوری ۶۳ درصد بخش شبکههای باند پهن ثابت را تشکیل میدهند و این رقم در کشور کاملا عقب افتاده است.
کشوری افزود: برآورد ما این است که برای توسعه شبکه فیبر در کشور، ۱۹ همت در کلانشهرها هزینه داریم و در مراکز استانها تا ۱۰ همت و در سایر شهرهای کوجک ۴۰ همت هزینه میخواهیم و محموع درآمد دو اپراتور بزرگ کشور و تقریبا مجموع درآمد یک سال صنعت ارتباطات کشور را برای سرمایهگذاری و ایجاد پوشش نیاز داریم.
او گفت: مشترکین فیبر نوری در سطح جهان به راحتی جذب و متصل نمیشود. این مساله در مورد ADSL هم بود که فاصله بین پورت منصوبه و واگذار شده بود.
کشوری ادامه داد: امارات متحده عربی، قطر، سنگاپور، هنگکنگ و چین با سیاستهای مختلفی بیش از ۹۰ درصد خانوارها را متصل کردهاند و کمتر از ۲۵ کشور جهان توانستهاند بالای ۵۰ درصد از خانوارها را متصل کنند. از سوی دیگر، اروپا باتوجه به سطح اقتصادی و سیاستهای توسعه باند پهن و شرایط جغرافیایی کشورها، توانسته به حدود ۵۰ درصد تبدیل پوشش به ارتباط برسد.
او با اشاره به چالش اقتصادی توسعه فیبر هم برای اپراتورها و هم مردم گفت: اینکه پوشش را به اتصال تبدیل کنیم، م برای اپراتور و هم برای مردم هزینه دارد. اپراتور با چه راهکاری میخواهد اتصال ایجاد شده از فاصله ۳۰۰ متری را به خانهها برساند؟
کشوری عوامل تاثیرگذار در ترغیب مشترکین به استفاده از شبکه ارتباطی ثابت را گسترش تولید ترافیک و محتوای با کیفیت و حجیم، توسعه خدمات نیازماند، ایجاد فضای بازتر برای محتوای مناسب اینترنت در شبکه ثابت، ایجاد اختلاف معنادار در تعرفه موبایل برای مصرف پرحجم، آزادسازی تعرفه ترجیحی داخلی در ازای FUPهای منطقی متناسب با اتصال فیبر نوری عنوان کرد.
او همچنین عوامل موثر بر رشد اتصال شبکه فیبر نوری را نرخ بالای اجاره نشینی به دلیل عدم هزینهکرد بر سر اتصال فیبر، سیاستهای خرید تضمینی، همکاریهای دستگاّهای محلی مثل شهرداریها، فناوریهای جایگزین و کسب و کارهای خانگی و کوچک و هزینههای مودم و راهاندازی فیبر نوری عنوان کرد.