فناوری اطلاعات

November 6, 2023
14:15 دوشنبه، 15ام آبانماه 1402
کد خبر: 151356

مایکروسافت به‌‌‌دلیل استفاده از نظرسنجی‌های هوش مصنوعی به آسیب‌رساندن به اعتبار گاردین متهم شد

ظاهراً مایکروسافت در کنار یک مقاله ناراحت‌کننده از نظرسنجی ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی استفاده کرده است.
 
نشریه بریتانیایی «گاردین» (The Guardian)، مایکروسافت را به آسیب‌رساندن به اعتبارش متهم کرده است. ظاهراً غول سازنده ویندوز در کنار مقاله‌ای از این نشریه درباره قتل یک زن جوان، نظرسنجی را با کمک هوش مصنوعی درباره علت مرگ این زن برگزار کرده که با انتقاد گاردین مواجه شده است.
 
براساس گزارش گاردین، مایکروسافت از طریق سرویس جمع‌آوری اخبار خود، همراه با مقاله گاردین در مورد مرگ یک مربی واترپلو 21 ساله به نام «لیلی جیمز» که هفته گذشته در مدرسه‌ای کشته شد، از نظرسنجی استفاده کرده است. این نظرسنجی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، از کاربران سوال می‌کند: «به‌نظر شما دلیل مرگ این زن چیست؟». سپس از خوانندگان می‌خواهد از بین سه گزینه «قتل»، «تصادف» یا «خودکشی» انتخاب کنند.
 
نامه مدیرعامل گاردین به رئیس مایکروسافت
 
«آنا بیتسون»، مدیرعامل گروه رسانه‌ای گاردین، در نامه‌ای به رئیس مایکروسافت، «برد اسمیت»، نگرانی‌های خود در مورد نظرسنجی ایجاد‌شده توسط هوش مصنوعی را بیان کرد. به گفته او این اتفاق می‌تواند باعث ناراحتی خانواده جیمز شده باشد و همچنین آسیب قابل‌توجهی به اعتبار این سازمان و روزنامه‌نگارانی وارد می‌کند که مقاله را نوشته‌اند.
 
او همچنین از اسمیت خواست که مایکروسا‌فت بدون تأیید نشریه از نظرسنجی‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی در کنار مقالات استفاده نکند. همچنین مایکر‌وسافت باید ویژگی‌های اضافی ساخته‌شده با هوش مصنوعی که درکنار اخبار برندهای مورد اعتمادی مانند گاردین نمایش داده می‌شوند را به کاربران اطلاع‌رسانی کند.
 
در همین حال، یکی از سخنگویان مایکروسافت می‌گوید:
 
«ما نظرسنجی‌های تولید‌شده توسط مایکروسافت برای تمام مقالات خبری را غیرفعال کرده‌ایم و در حال بررسی علت نمایش محتوای نامناسب هستیم. یک نظرسنجی نباید در کنار مقاله‌ای با این ماهیت ظاهر شود و ما در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از تکرار این نوع خطا در آینده هستیم.»
 
نظرسنجی مایکروسافت که اکنون حذف شده است، از همان ابتدا با انتقادات زیادی مواجه شد. یکی از خوانندگان مقاله درباره نظرسنجی می‌گوید: «این باید رقت‌انگیز‌ترین و زشت‌ترین نظرسنجی باشد که تا به حال دیده‌ام».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.