اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 11, 2023
10:00 شنبه، 20ام آبانماه 1402
کد خبر: 151474

تبلیغات سیاسی آنلاین در اروپا سخت‌تر می‌شود

اتحادیه اروپا قوانین جدیدی برای برچسب زنی واضح تبلیغات سیاسی در پلتفرم های اینترنتی را برای شرکت های بزرگ فناوری ارائه خواهد کرد.
 
به گزارش مهر به نقل از رویترز، طبق این قوانین باید مشخص شود چه کسی، چه مقدار و برای کدام انتخابات هزینه آگهی پرداخت کرده است.
 
کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران پارلمان این منطقه روز دوشنبه درباره قوانین جدید آگهی‌های سیاسی به توافق رسیدند. این قوانین شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل و متا پلتفرمز را وادار می‌کند شفافیت و مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.
 
شرکت‌هایی که قوانین جدید اتحادیه اروپا را نقض کنند با جریمه ای تا سقف ۶ درصد درآمد سالانه شأن روبرو می‌شوند. این قوانین شرکت‌های کشور ثالث را از حمایت مالی تبلیغات سیاسی در اتحادیه اروپا ۳ ماه قبل از انتخابات یا رفراندوم منع و شامل ممنوعیت تبلیغاتی است که افراد را بر اساس قومیت، مذهب یا گرایش جنسی معرفی می‌کند.
 
ساندرو گزی یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در این باره می‌گوید: قوانین جدید فعالیت عاملان خارجی برای انتشار اخبار جعلی و دخالت در فرایندهای آزادانه و دموکراتیک را سخت‌تر می‌کند.
 
کشورها و قانونگذاران اتحادیه اروپا پس از تکمیل جزئیات پیش نویس مقررات که سال گذشته توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود، به توافق رسیدند.
 
تمام تبلیغات سیاسی آنلاین در یک مخزن تبلیغات آنلاین در دسترس خواهند بود. گزی همچنین در این باره گفت: «ما محیط مساعدی را برای تبلیغات فراملی به موقع برای انتخابات بعدی پارلمان اروپا فراهم کردیم. پارلمان اروپا انتخاباتی را در ژوئن سال آینده برگزار خواهد کرد و بسیاری از افراد نگران اطلاعات نادرست و دخالت خارجی در آستانه انتخابات هستند.
 
قانون مذکور ۱۸ ماه پس از اجرایی شدن در تمام منطقه اعمال می‌شوند. به عبارت دیگر قوانین مذکور در ۲۰۲۵ میلادی اجرایی می‌شوند.
 
تا آن زمان، اقداماتی برای تنظیم مقررات بدون تبعیض تبلیغات سیاسی فرامرزی (از جمله برای احزاب سیاسی و گروه‌های سیاسی اروپایی) برای انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۴ میلادی اعمال خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.