تلفن همراه

گجت

November 11, 2023
13:26 شنبه، 20ام آبانماه 1402
کد خبر: 151525

کنتور گاز هوشمند با قابلیت قرائت از راه دور و مدیریت مصرف انرژی ساخته شد

170730157.jpg
 
فناوران یک شرکت دانش‌بنیان با تولید کنتور گاز هوشمند با دقت بالا در کشور، امکان مدیریت صحیح مصرف انرژی را فراهم کردند.
 
به گزارش ایرنا ، محمدرضا جعفری مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان درمورد تولید کنتورهای گاز با دقت بالا توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان اظهار داشت: این محصول دانش‌بنیان در راستای نیاز کشور به کنتورهای با دقت بالا و اراده شرکت ملی گاز ایران برای هوشمند سازی کنتورهای مشترکان برای مدیریت مصرف تولید و تجاری سازی شده است.
 
وی به هوشمندی و امکان دریافت تحلیل‌های دقیق جهت مدیریت مصرف گاز توسط این محصول اشاره کرد و افزود: کنتور هوشمند ساخت داخل، امکان قرائت از راه دور همه لوازم اندازه گیری گاز، آب و برق و پائین آوردن هزینه قرائت را به همراه دارد.
 
این فناور قابلیت تشخیص چرخش کنتور (تشخیص دستکاری)، سنسور دما با دقت ۰.۱ درجه سانتی گراد، دیجیتال، رنج وسیع دمایی ۴۰- تا ۱۲۵+، زمان پاسخ دهی کوتاه، مصرف بسیار پایین، برخورداری از صفحه نمایش گرافیکی LED قابلیت نمایش دو زبان فارسی و انگلیسی، قابلیت دریافت رمز عبور به منظور ورود به منوی تنظیمات، قابلیت باز و بست شیربرقی در محل و یا از راه دور، قابلیت نمایش ۷۰ روز گاز را از ویژگی‌های منحصر به فرد و رقابتی کنتور هوشمند ساخت ایران بیان کرد.
 
جعفری ادامه داد: قابلیت نمایش میزان مصرف تصحیح شده، میزان مصرف تحت هشدار، رویدادها، حالت کنتور، وضعیت باتری، ساعت و تاریخ، قابلیت تشخیص باز شدن در، حافظه پایدار و حفظ داده‌ها با قطع برق به مدت ۲۰ سال برخورداری از ماژول هوشمند با عمر باتری بسیار بالا و ماژول مخابراتی مبتنی بر فناوری LoRa، قابلیت همخوانی با سایر بسترهای مخابراتی استاندارد IoT و سامانه یکپارچه نرم افزاری با قابلیت مدیریت از راه دور از دیگر ویژگی‌های کنتور هوشمند تولیدی است.
 
وی درباره نحوه ارتباط با این کنتور نیز اظهار داشت: از آنجایی که نوع و ویژگی‌های شبکه مخابراتی، وابسته به شرایط فیزیکی، جغرافیایی و نیازهای بهره‌بردار سیستم است، کنسرسیوم شرکت‌های کنترل گاز اکباتان و آریا همراه سامانه، قادر است با مهندسی شرایط و نیازهای هر پروژه، بسترهای مخابرتی متفاوتی را با استفاده از بسترهای،NB-IoT LoRa، ۳G/GPRS، ZigBee، WiFi، M-BUS، RS۴۸۵ و … جهت تبادل اطلاعات با سیستم مرکزی، طراحی و پیاده‌سازی کند.
 
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: شبکه مخابراتی NB-IoT یکی از جدیدترین فناوری های مخابراتی برای کاربردهای اینترنت اشیاء است که دارای هزینه کم، برد بسیار زیاد و توان مصرفی بسیار کم است که وجود این مزیت‌ها باعث می‌شود برای بسیاری از کاربردهای IoT بر سایر تکنولوژی‌های مخابراتی ترجیح داده شود.
 
جعفری همچنین گفت: در شهرک‌های بزرگ که موضوع مهم، مقرون به صرفه بودن طرح است، طراحی سیستم مخابراتی به نحوی که کمترین هزینه را به دنبال داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر، یک سیستم مخابراتی نیاز به قابلیت اطمینان بالا در تبادل اطلاعات دارد. این کنسرسیوم به عنوان یکی از پیشروان صنعت IoT تلاش دارد کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راهکارها را در زمینه طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های مخابراتی جهت استفاده در شبکه‌های هوشمند ارائه دهد.
 
وی به صرفه جویی ارزی قابل توجه حاصل از تولید کنتور هوشمند اشاره کرد و افزود: سهم ارزبری در قطعات الکترونیک قابل توجه است و از آن‌جایی‌که بخش اصلی این محصولات، وارداتی هستند، تولید داخلی آن حدود ۵۰ درصد کاهش قیمت را نسبت به نمونه‌های وارداتی به همراه دارد.
 
مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان مهم ترین ویژگی این محصول را جلوگیری از هک شدن این کنتورها و ایجاد نشدن مشکل در مسیر خدمات رسانی این سازمان‌ها به مشترکان ایرانی عنوان کرد و اظهار داشت: اخذ گواهی پدافند غیر عامل و افتا از دیگر ویژگی های این محصول به شمار می‌رود.
 
جعفری درباره سهم این محصول از صرفه‌جویی‌های داخلی سرمایه‌های ملی هم گفت: قطعاً تولید این محصول در تیراژ بالا غیر از مزایای امنیتی و کاهش ۵۰درصدی بهای تمام شده، به حفظ بهتر سرمایه‌های انرژی کشور کمک می کند.
 
وی به میزان اشتغال ایجاد شده توسط شرکت کنترل گاز اکباتان اشاره کرد و افزود: در واحد کنتور در حال حاضر حدود ۱۲۰ نفر شاغل هستند و اگر بخش هوشمند نیز راه اندازی شود، حدود ۱۰۰ نفر نیز در آن به کارگیری خواهند شد.
 
براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این فعال حوزه فناوری به نقش دستگاه‌های بهره‌بردار در حمایت از تولیدات دانش‌بنیان بار اول با راه‌کارهایی از جمله تضمین خرید و یا اعطای وام های کم بهره از طریق صندوق ها و اعتبارات بانکی اشاره کرد و یادآور شد: منابعی مانند تبصره ۱۶ و ۱۸ در قالب قوانین مختلف از جمله جهش تولید دانش‌بنیان، نقش اساسی در تولید این دست محصولات ایفا می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.