فناوری اطلاعات

November 11, 2023
14:54 شنبه، 20ام آبانماه 1402
کد خبر: 151550

اپل به‌زودی اعتراض می‌کند: قوانین اروپا نباید برای اپ استور و آی‌مسیج اعمال شوند

به گفته‌ی منابع آگاه، اپل می‌خواهد به اتحادیه‌ی اروپا بابت اضافه‌کردن اپ استور و آی‌مسیج به فهرست پلتفرم‌های «دربان» اعتراض کند.
 
 
بلومبرگ می‌گوید اپل در اقدامی قابل‌ پیش‌بینی، قصد دارد با اعتراض به اتحادیه‌ی اروپا، اپ استور و آی‌مسیج را از فهرست پلفترم‌های دربان (Gatekeeper) حذف کند تا این دو پلتفرم توسط قانون بازارهای دیجیتال نقره‌داغ نشوند.
 
اتحادیه‌ی اروپا اپ‌ استور و آی‌مسیج را جزو سرویس‌های انحصارگرای پلتفرم‌های دربان در نظر گرفته که اپل را به ایجاد تغییراتی مانند فعال‌سازی سیستم‌های پرداخت متفرقه و سایدلود اپلیکیشن‌ها ملزم خواهد کرد.
 
اپل پیش‌تر گفته بود «سرویس آی‌مسیج در اروپا به اندازه کافی بزرگ نیست که واجد شرایط قوانین تازه باشد.» تولیدکننده‌ی مک بوک می‌خواهد با همین استدلال، به گنجاندن آی‌مسیج در فهرست پلتفرم‌های دربان اعتراض کند. اپل همچنین مطرح می‌کند که چه بخشی از اپ‌ استور تحت پوشش قانون بازارهای دیجیتال قرار می‌گیرد.
 
پرونده‌ی درخواست تجدیدنظر اپل هنوز به‌صورت رسمی ثبت نشده است. آخرین مهلت اعتراض شرکت‌ها، پنجشنبه‌ی آینده به تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) است. اپل احتمالاً قبل از آن ضرب‌الأجل، درخواستش را ثبت خواهد کرد.
 
درخواست تجدید نظر چه معتبر باشد و چه نباشد، اجرای قوانین را به‌تأخیر نمی‌اندازد. قانون بازارهای دیجیتال از اپل می‌خواهد تا مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) سرویس های خود را با قوانین جدید سازگار کند.
 
اوایل این هفته، اپل در فرم بایگانی خود اعتراف کرد که قصد ایجاد تغییراتی دارد که بر مدل کسب‌وکار اپ‌ استور تأثیر اساسی می‌گذارند.
 
اواخر سال گذشته، گزارش شد که مهندسان اپل درحال آماده‌شدن برای تطبیق با قوانین جدید هستند و تغییرات نرم‌افزاری برای iOS 17 برنامه‌ریزی شده است. این موضوع شامل پشتیبانی از فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه برای کاربران آیفون و آیپد، حداقل در اتحادیه اروپا می‌شود. iOS 17 در حال حاضر به چنین قابلیتی مجهز نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.