فناوری اطلاعات

November 11, 2023
16:10 شنبه، 20ام آبانماه 1402
کد خبر: 151570

اپل ظاهراً از طریق قراردادی با آمازون از نمایش تبلیغات در کنار محصولات خود جلوگیری می‌کند

صفحات فروش محصولات اپل در سایت آمازون، ظاهری بسیار آراسته و بدون تبلیغات دارند؛ مزیتی که رقبا از آن بی‌بهره‌اند.
 
 
بررسی‌های اخیر در سایت آمازون نشان می‌دهد آخرین محصولات اپل که مستقیماً توسط این فروشگاه فروخته می‌شوند، صفحه‌آرایی بسیار تمیزتری در این سایت دارند و هیچ‌گونه تبلیغات یا پیشنهاد اضافه‌ای تا انتهای صفحه برای کاربر نشان داده نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد که این ویژگی تنها برای اپل است و اکثر برندهای دیگر از این مزیت ویژه برخوردار نیستند.
 
براساس گزارش اینسایدر، صفحات فروش محصولات اپل در آمازون هیچ‌گونه تبلیغاتی از محصولات رقبا را نشان نمی‌دهد. برای مثال، هنگامی که آیفون 15 را در آمازون جستجو می‌کنید، فقط یک محصول اپل را در بنر بالای صفحه به همراه یک بنر تبلیغاتی دیگر در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد. اما در هنگام جستجوی دستگاه‌های رقیب، مانند سامسونگ گلکسی S23، تبلیغات محصولات و خدمات دیگر را در صفحه نتایج می‌بینید.
 
 
توافق اپل با آمازون در نمایش صفحات فروش بدون تبلیغات
علاوه بر پاک‌سازی نتایج جستجوی اپل، اینسایدر اشاره می‌کند که آمازون تبلیغات موجود در صفحات محصولات اپل را کاهش می‌دهد. به‌جای تبلیغات «محصولات مرتبط با این مورد» و نمایش محصولات با رتبه «4 ستاره و بالاتر»، صفحات محصولات اپل نسبتاً بدون آگهی هستند. این امر را نمی‌توان در مورد صفحات محصولات شرکت‌هایی مانند سامسونگ دید. صفحات محصولات سامسونگ اغلب با موارد پیشنهادشده از برندهای دیگر در پایین صفحه پر شده است.
 
صفحات بدون تبلیغات ظاهراً ناشی از توافقی است که اپل در سال 2018 برای فروش محصولات خود در آمازون منعقد کرد. در ایمیل منتشرشده از «جف ویلک»، مدیر خرده‌فروشی سابق آمازون، به این مورد اشاره شده است: «اپل نمی‌خواهد کاربر را به صفحات فروش برندهای رقیب در صفحات جستجو هدایت کند. در صفحات جزئیات محصول این موضوع کاملاً مشهود است که اپل نمی‌خواهد هیچ محصولی غیر از محصولات خودش را به‌عنوان پیشنهاد ببیند.»
 
آمازون به‌طور فزاینده‌ای تبلیغات بیشتری را در مارکت‌پلیس خود قرار داده و واحد تبلیغات آمازون نیز در سال گذشته بیش از 38 میلیارد دلار درآمد داشته است. اشباع‌کردن وب‌سایت با تبلیغات خطر گمنامی برندها و تحمیل هزینه‌های اضافی به بازاریاب‌ها را به‌همراه دارد. همچنین این پتانسیل را دارد که مصرف‌کنندگان را گیج کند. به‌نظر می‌رسد که اپل احتمالاً سعی دارد از این خطرات دور باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.