اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 13, 2023
15:08 دوشنبه، 22ام آبانماه 1402
کد خبر: 151691

نسلی که در اوج رشد تکنولوژی به‌دنیا آمد چطور از تکنولوژی استفاده می‌کند؟

نسل زد که در زمان اوج رشد فناوری متولد شدند، طوری از تکنولوژی استفاده می‌کنند که ممکن است برایتان غافل‌گیرکننده باشد.
نسل Z، «جن‌ زی» (Gen Z) یا بومیان فناوری؛ فرقی نمی‌کند آن‌ها را با چه عنوانی بشناسیم، در هر صورت به‌طور روزمره با آن‌ها و نحوه‌ی برخوردشان با فناوری سروکار داریم؛ زیرا آن‌ها نخستین نسلی هستند که در زمان اوج رشد فناوری متولد شدند.
 
برای نسل زد، دنیای فناوری به‌اندازه دنیای حقیقی، واقعی است. آن‌ها برای خود زندگی‌ای آنلاین دست‌وپا کرده‌اند و در میان آن نفس می‌کشند. ما باید با تماشای نحوه‌ی برخورد آن‌ها با فناوری، ترندهای جدید را بیاموزیم؛ زیرا کاری که امروز انجام می‌دهند بدون شک فردا مهم خواهد بود.
– جو دیتریش، هم‌بنیانگذار مؤسسه ZEAM
برای بررسی تغییراتی که نسل زد در فناوری به وجود آورده‌اند شاید بهتر باشد با این نسل ماجراجو بیشتر آشنا شویم. نسل زد به کسانی گفته می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۷ (۱۳۷۵) تا ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) متولد شده‌اند و برخلاف نسل‌های پیشین، پیشرفت نسبتاً کند فناوری را به‌طور گام‌به‌گام لمس نکرده‌اند؛ بلکه از وقتی چشم به این دنیا گشودند، فناوری پیشرفته آماده‌ی خدمت به آن‌ها بود.
 
دنیای فناوری‌ برای نسل زد درست مانند زندگی واقعی است. آن‌ها دانشگاهی به نام یوتیوب دارند، در سینمایی به نام نتفلیکس فیلم تماشا می‌کنند و موسیقی را مستقیماً از اسپاتیفای می‌شنوند. شاید بگویید بسیاری دیگر از مردم نیز همین‌گونه از اینترنت استفاده می‌کنند، اما مسئله این است که نسل زد نخستین نسلی به‌شمار می‌رود که روش‌های قبلی بهره‌گیری از فناوری را تجربه نکرده است. برای نمونه، کافی است به نسل زد تصویری از فلاپی را نشان دهید تا با نگاه سردرگم بسیاری از‌ آن‌ها روبه‌رو شوید.
 
در ادامه با ما همراه باشید تا طبق داده‌های CNBC، نحوه‌ی استفاده‌ی نسل Z از فناوری را به‌صورت جزئی‌تر بررسی کنیم.
 
پیام‌های صوتی؛ راه نجاتی برای فرار از مکالمه تلفنی
نسل زد عموماً از صحبت کردن با تلفن متنفرند و به‌جای آن علاقه‌ی بسیاری به فرستادن پیام‌های صوتی دارند؛ قابلیتی که اکنون خوشبختانه در تمام پیام‌رسان‌های پراستفاده‌ی دنیا یافت می‌شود و برای کسانی مانند من که صحبت کردن تلفنی به‌صورت همزمان با دیگران را شکنجه می‌دانند، بهترین راه برقراری ارتباط به‌حساب می‌آید.
 
نسل Z برای برقراری ارتباط، معمولاً به کسی زنگ نمی‌زنند
 
فرض کنید در پایان یک روز شلوغ، قصد دارید ماجرایی را برای دوستتان تعریف کنید، اما نه انرژی‌ای برای تایپ کردن دارید و نه حوصله‌ای برای برقراری مکالمه‌ی تلفنی؛ اینجا است که پیام صوتی به‌ کمکتان می‌شتابد؛ این ویژگی در دنیا آنقدر محبوب شده که واتس‌اپ می‌گوید کاربرانش روزانه بیش از هفت میلیارد پیام صوتی رد‌وبدل می‌کنند.
 
گیمینگ؛ عضو جدایی‌ناپذیر زندگی
به‌لطف نسل Z، گیمینگ سال‌ها است که دیگر به کلوب‌های بازی در زیرزمین‌های تاریک محدود نمی‌شود. درواقع در این نسل، گیمر بودن شرایط خاصی ندارد و تنها کافی است که یک گوشی گیمینگ یا حتی معمولی را در دست بگیرند و به‌راحتی به بازی بپردازند.
 
در گذشته، گیمینگ فعالیتی خاص به‌شمار می‌رفت که عده‌ای از علاقه‌مندانش می‌توانستند به آن مشغول شوند؛ اما اکنون گیمینگ برای نسل Z نوعی فعالیت اجتماعی به‌حساب می‌آید. آن‌ها به بازی کردن به‌عنوان سرگرمی نگاه نمی‌کنند، زیرا بخشی از زندگی‌شان به آن گره خورده است.
 
آن‌ها در فضای استریم گیمینگ به گفت‌وگو با دوستانشان می‌پردازند، کسب درآمد می‌کنند و آینده‌ی این صنعت را تغییر می‌دهند؛ به‌ همین دلیل است که سازندگان بازی تمام تمرکز خود را به سمت نسل Z معطوف کرده‌اند.
 
ایموجی‌ها؛ در هر ایموجی نسل Z هزاران کلمه نهفته است!
اگر فکر می‌کنید معنای همه ایموجی‌ها را بلدید، نسل زد قرار است شما را شگفت‌زده کنند. ایموجی‌ها کاراکترهایی هستند که برای زیاد کردن پیازداغ نوشته‌هایمان به‌کار می‌بریم و عواطف خود را با آن‌ها به دوستان مجازی‌مان منتقل می‌کنیم؛ اما طرز استفاده از ایموجی بین نسل‌های مختلف بسیار تفاوت دارد.
 
نسل Z هنگام تماشای محتوای خنده‌دار آنلاین، به‌جای واکنش سنتی کاربران اینترنت که فرستادن ایموجی خندیدن است، یا از ایموجی‌ای استفاده می‌کنند که به‌پهنای صورت اشک می‌ریزد یا ایموجی جمجمه می‌فرستند. اگر پاسخ‌های آن‌ها را رمزگشایی کنیم متوجه می‌شویم که می‌خواهند بگویند که از شدت خنده اشکشان درآمده یا محتوا برایشان در حد مرگ خنده‌دار بوده است.
 
درک معنی ایموجی‌های کاربران نسل زد نیاز به پاورقی دارد
 
همچنین آن‌ها وقتی قصد دارند از کسی تعریف کنند، از ایموجی الماس یا چشم‌ستاره‌ای استفاده می‌کنند و هنگام درخواست چیزی از کسی، ایموجی‌های انگشت اشاره روبه‌روی یکدیگر برایشان مناسب‌ترین گزینه است.
 
ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. وقتی کسی محتوای احمقانه‌ای را در اینترنت به اشتراک می‌گذارد، کاربران نسل زد از ایموجی دلقک استفاده می‌کنند و اگر اتفاقی در زندگی‌شان مطابق میلشان پیش نرود، آن را با ایموجی صورت وارونه برای دوستانشان می‌فرستند. درواقع اگر آخرین ایموجی‌های یک کاربر سنتی اینترنت را نگاه کنیم، شاید تنها شاهد چند ایموجی پرتکرار باشیم که معنی همه‌شان معلوم است؛ اما ایموجی‌های استفاده‌شده توسط کاربران نسل زد نیاز به پاورقی دارند.
 
پس‌زدن بزرگ‌نویسی خودکار؛ نسل Z قاتل حروف بزرگ انگلیسی است
 
 
 
نسل زد برخلاف نسل پیشین خود، از استفاده از حروف بزرگ انگلیسی به‌شدت دوری می‌کنند. آن‌ها معتقدند که استفاده از حروف کوچک زیباتر است و قواعد نگارشی لزوماً نباید رعایت شوند. درواقع هرگاه گوشی جدیدی می‌خرند، تنظیمات پیش‌فرض کیبورد آن را تغییر می‌دهند تا خودسرانه بزرگ‌نویسی نکند.
 
علائم نگارشی رایج برای نسل Z اهمیت چندانی ندارند
 
عده‌ای از کاربران به‌خصوص در پلتفرم ایکس، این شیوه‌ی تایپ نسل زد را خیانت به دستور زبان می‌دانند، اما به‌نظر نمی‌رسد این نسل در سراسر دنیا جلساتی مخفیانه برای طراحی تئوری توطئه علیه علائم نگارشی رایج انگلیسی برگزار کرده باشند؛ آن‌طور که پیدا است، آن‌ها صرفاً با ظاهر حروف بزرگ انگلیسی ارتباط برقرار نمی‌کنند.
 
دوربین‌های دیجیتال؛ پُلی بین آینده و گذشته
از شلوارهای جین گشاد گرفته تا کلیپس‌های مو، نسل زد عاشق استفاده از ترندهای اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ هستند. اگر بخواهیم در حوزه‌ی تکنولوژی نیز بازگشت نسل Z به گذشته را مثال بزنیم، دوربین دیجیتال یکی از مهم‌ترینِ این ترندها است.
 
امروزه با گسترش امکانات گوشی‌های هوشمند، اغلب مردم استفاده از دوربین را کنار گذاشته‌اند؛ اما نسل غیرقابل پیش‌بینیِ زد آنقدر این دوربین‌ها را دوست دارند که گفته می‌شود قرار است بازار دوربین عکاسی تا سال ۲۰۲۸ بیش از دو درصد رشد کند و Gen Z نقش مهمی در این روند خواهند داشت.
 
نسل زد به دو دلیل از دوربین دیجیتال استفاده می‌کنند؛ دلیل اول به «تجربه‌ی متفاوت» برمی‌گردد. یعنی این نسل دوست دارند به‌جای اینکه با گوشی خود عکس بگیرند و بلافاصله آن را دراختیار داشته باشند، مجبور باشند پشت لپ تاپ بنشینند و فایل عکس‌ها را به آن انتقال دهند؛ کاری که شاید بیهوده به‌نظر برسد، اما به‌عنوان عضو کوچک نسل زد اعلام می‌کنم کارهای این نسل لزوماً منطقی نیست!
 
دلیل دوم این است که نسل زد عکاسی را بسیار دوست دارند و به زیبایی شبکه‌های اجتماعی‌شان (مخصوصاً اینستاگرام) اهمیت زیادی می‌دهند. دوربین‌های دیجیتال به‌دلیل حسگرهای بزرگ‌تری که دارند، عکس‌های باکیفیت‌تری ثبت می‌کنند و همین علت کافی است تا نسل زد را برای خرید متقاعد کنند.
 
فیلتر عکس؛ ترکیب نوستالژی و خلاقیت
دوربین‌های فیلم‌برداری تصاویری بافت‌دار و بعضاً تار می‌گیرند که حس نوستالژیک جالبی را ایجاد می‌کنند. نسل زد راهی کم‌دردسرتر برای تقلید از دوربین‌های فیلم‌برداری پیدا کرده است: فیلتر عکس.
 
این نسل با نصب برنامه‌هایی که انبوهی از فیلترهای عکس را دراختیار قرار می‌دهند، فیلم‌ها و عکس‌های خود را رنگارنگ‌تر، روشن‌تر یا تاریک‌تر می‌کند تا با انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌ی شخصی متمایزتری داشته باشد.
 
گوشی‌های تاشو، نسل زد را از شر اعلان‌های فراوان خلاص می‌کنند
 
 
در ادامه‌ی اقدامات غافل‌گیرکننده‌ی نسل زد، به گوشی‌ تاشو می‌رسیم. بله درست خواندید؛ گوشی‌های تاشو! منظورمان از گوشی تاشو گوشی‌های گران‌قیمتی مانند گلکسی زد فلیپ سامسونگ نیست، بلکه آن‌ها گوشی‌های تاشوی معمولی و قدیمی را با قیمتی کمتر از ۴۰ دلار خریداری می‌کنند تا به‌عنوان گوشی دوم از آن استفاده کنند؛ اما علت این کار چیست؟
 
وقتی زمان زیادی را در اینترنت بگذرانید، ناخواسته با حجم سرسام‌آوری از اعلان‌ها روبه‌رو می‌شوید؛ مانند اعلان‌هایی از اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ، اسنپ‌چت‌ و صدها برنامه پرکابرد دیگر. اقدام هوشمندانه نسل Z باعث می‌شود بدون اینکه مجبور باشند گوشی را روی حالت پرواز بگذارند یا خاموش کنند تا حواسشان از کارهایشان پرت نشود، به‌راحتی تجربه گوشی بدون اینترنت را داشته باشند و از شر اعلان‌هایشان خلاص شوند.
 
دارک مود؛ راهی برای استراحت چشم و افزایش عمر باتری
نسل زد معمولاً علاقه‌مند است که تنظیمات پیش‌فرض گوشی خود را به‌کلی به‌هم بریزد و یکی از این تنظیمات، تاریک‌تر کردن صفحه‌نمایش یا استفاده از پس‌زمینه‌های تیره به‌حساب می‌آید. آن‌ها می‌گویند این کار، هم از چشم‌هایشان محافظت می‌کند و هم عمر باتری گوشی‌شان را افزایش می‌دهد؛ زیرا آن‌ها به‌طور متوسط روزانه هفت ساعت و ۱۸ دقیقه از گوشی خود استفاده می‌کنند.
 
نتیجه‌گیری
دنیای فناوری هر روز بیشتر از روز قبل دستخوش تحول می‌شود و بخش بزرگی از این تحول، از هوش مصنوعی و هدست‌ واقعیت مجازی بگیر تا دوربین‌های قدرتمند برای گوشی‌های هوشمند را مدیون نسل زد است؛ نسلی که با نوآوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، می‌توانند آینده‌ای روشن را برای فناوری رقم بزنند. با توجه به این نکته که پیش از این هیچ نسلی تا این اندازه در دامن تکنولوژی پرورش نیافته‌اند و بسیاری از افراد نسل زد هنوز نوجوان‌اند، می‌توان انتظار داشت که آن‌ها تا سال‌های سال بر فناوری تأثیر می‌گذارند و البته این تأثیر متقابل خواهد بود.
 
بخشی از پیشرفت‌های فناوری مدیون نسل زد است
 
تصور کنید آینده‌ی فناوری هم‌اکنون در دست کسانی قرار دارد که دسترسی نداشتن شبانه‌روزی به اینترنت نه‌تنها یادشان نیست، بلکه در مخیله‌شان نیز نمی‌گنجد؛ علاوه‌براین از یک پاندمی سخت جان سالم به در برده‌اند که به خو گرفتن بیشتر آن‌ها با فناوری منجر شده است.
 
با این اوصاف، شکی نیست که در سال‌های آینده شاهد اتفاقات هیجان‌انگیز و غیرقابل حدس بسیاری خواهیم بود که احتمالاً بعدها در تاریخ از آن‌ها به‌عنوان «معجزه‌‌ی قرنی که نسل زد در آن زیستند» یاد می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.