رسانه‌های اجتماعی

November 15, 2023
9:54 چهارشنبه، 24ام آبانماه 1402
کد خبر: 151785

یوتیوب به جاسوسی متهم شد

سرویس ویدئویی یوتیوب گوگل به دلیل استفاده از کد جاوا اسکریپت برای شناسایی مسدودکننده‌های تبلیغات، با اتهامات جاسوسی از کاربران، روبرو شده است.
 
خوب یا بد، نام یوتیوب با تبلیغات مترادف شده که بسیاری از آنها، قابل رد شدن نیستند. برخی از کاربران آنها را نادیده می‌گیرند و برخی دیگر هم آنها را به عنوان بخشی از ویدئوهایی که پخش می‌شوند، پذیرفته‌اند. با این حال، یک مدافع حریم خصوصی در اتحادیه اروپا، یوتیوب و گوگل را برای شیوه‌های تبلیغاتی‌اش، زیر ذره بین برده است. در این شکایت از شرکت متا هم نام برده شده و به جاسوسی غیرقانونی از شهروندان متهم شده است.
 
الکساندر هانف، مشاور حریم خصوصی، با اشاره به کد جاوا اسکریپت که مسدودکننده‌های تبلیغات را شناسایی می‌کند، یک شکایت مدنی به کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند علیه یوتیوب ارسال کرده است. یوتیوب از طریق این کد، می‌تواند مسدودکننده‌های تبلیغاتی را که فعال شده‌اند، شناسایی کند و تا زمانی که آن‌ها را غیرفعال نکنید، از مشاهده ویدیوها جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، طبق شرایط استفاده از سرویس این پلتفرم، اگر می‌خواهید به تماشای محتوا بدون وقفه تبلیغاتی ادامه دهید، می‌توانید مشترک سرویس یوتیوب پریمیوم شوید. طبق شرایط سرویس پلتفرم، مسدود کردن تبلیغات مجاز نیست و می‌تواند منجر به ممنوعیت پخش ویدئو شود.
 
هانف همچنین شکایت مشابهی را علیه متا (شرکت مادر اینستاگرام و فیس‌بوک) ارائه کرده است. این اتهامات ادعا می‌کند که جمع آوری داده‌های شخصی توسط متا بدون رضایت صریح کاربر، نقض قوانین ایرلند است. به خصوص، هانف معتقد است که متا حداقل پنج سال است که از اطلاعات برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند. این شرکت متهم شده است که از فناوری نظارتی، برای رصد رفتار کاربران استفاده می‌کند و با این داده‌ها، ظاهرا موفق شده است تبلیغات را برای کاربران پلتفرم خود طراحی کند.
 
همچنان که اتحادیه اروپا به وضع قوانین حریم خصوصی و امنیتی بیشتر برای شرکت‌های بزرگ فناوری ادامه می‌دهد، این شرکت‌ها تغییراتی برای رعایت و اجتناب از مجازات‌ها صورت می‌دهند. به عنوان مثال، گوگل در اوایل سال ۲۰۲۳، مرکز شفافیت تبلیغات خود را گسترش داد تا جزئیات بیشتری در مورد نحوه هدف قرار دادن تبلیغ‌کنندگان برای مشتریان ارائه دهد.
 
این اطلاعات توضیح می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان، چگونه تبلیغات را انتخاب کرده و چه زمانی آنها را اجرا می‌کنند. این شرکت همچنین یک مرکز شفافیت مجزا ایجاد کرد که در آن عموم مردم می‌توانند درباره نحوه توسعه و اجرای خط‌ مشی‌های ایمنی گوگل، اطلاع کسب کنند. گوگل اعلام کرده که قصد دارد به همکاری با کمیسیون اروپا ادامه دهد تا پایبندی به مقررات را تضمین کند.
 
بر اساس گزارش اندروید پلیس، نتیجه شکایت‌های هانف هنوز مشخص نشده است اما این شکایت ها می‌تواند اولین شکایت‌هایی باشد که علیه گوگل، متا و دیگر سران صنعت ثبت می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.