اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 18, 2023
10:07 شنبه، 27ام آبانماه 1402
کد خبر: 151887

با بدترین پسوردهای سال ۲۰۲۳ آشنا شوید؛ ۱۲۳۴۵۶ در صدر فهرست

کلمه‌ی password سال گذشته پراستفاده‌ترین گذرواژه‌ی جهان بود و امسال در جایگاه هفتم این فهرست قرار دارد.
 
 
مردم سرتاسر دنیا هنگام انتخاب رمزعبور برای حساب‌های کاربری خود کمی تنبل هستند و ترجیح می‌دهند از گذرواژه‌های ساده‌تری که به‌خاطر سپردن آن‌ها راحت‌تر است استفاده کنند. البته این نوع گذرواژه‌ها امنیت بسیار پایینی دارند.
 
شرکت NordPass به‌تازگی نسخه‌ی ۲۰۲۳ از ۲۰۰ رمزعبور رایج جهان را منتشر کرده و جای تعجب نیست که تعداد کمی از آن‌ها امن هستند. درواقع ۱۰ گذرواژه‌ی پراستفاده‌ی جهان در سال جاری به‌راحتی و کمتر از یک ثانیه با ابزارهای Brute-force هک می‌شوند.
 
اکثریت گذرواژه‌های رایج جهان در سال ۲۰۲۳ امنیت بسیار پایینی دارند و فقط تعداد انگشت‌شماری قابل کرک نیستند. البته رمزعبور theworldinyourhand عملاً غیرقابل شکستن است که در جایگاه ۱۷۳ رایج‌ترین گذرواژه‌ها قرار دارد و هک آن مدت‌ بسیار زیادی طول خواهد کشید.
 
اکثر مردم در سال ۲۰۲۳ مثل سال‌های گذشته از رشته‌های متوالی اعداد مثل ۱۲۳ (جایگاه هشتم)، ۱۲۳۴ (جایگاه پنجم)، ۱۲۳۴۵ (جایگاه ۶)، ۱۲۳۴۵۶ (جایگاه اول)، ۱۲۳۴۵۶۷۸ (جایگاه سوم)، ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ (جایگاه چهارم) و ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ (جایگاه ۱۰) به‌عنوان رمزعبور استفاده کرده‌اند.
 
از آنجاکه در بسیاری از سرویس‌ها از کاربران درخواست می‌شود ترکیبی از حروف و اعداد را به‌همراه حداقل یک حرف انگلیسی بزرگ به‌عنوان رمزعبور انتخاب کنند، برخی کاربران از Aa123456 به‌عنوان گذرواژه استفاده کرده‌اند. درواقع این رمزعبور جایگاه ۹ فهرست NordPass را به‌خود اختصاص داده است.
 
کلمه‌ی password نیز رتبه‌ی هفتم پراستفاده‌ترین رمزهای عبور ۲۰۲۳ را دراختیار دارد و از آن‌جاکه برخی سایت‌ها و برنامه‌ها نیاز به حداقل یک حرف بزرگ در گذرواژه دارند، کلمه‌ی Password (با P بزرگ) نیز به‌طور جداگانه جایگاه ۱۵ فهرست را به‌خود اختصاص داده است. جالب اینکه کلمه‌ی password (با حروف کوچک) از سال ۲۰۲۰ تاکنون همیشه بین ۱۰ رمزعبور پراستفاده‌ حضور داشته و سال قبل مقام اول را کسب کرد.
 
دومین رمزعبور پرکاربرد امسال، کلمه‌ی admin است. درواقع NordPass می‌گوید ۴,۰۰۸,۸۵۰ نفر در سال ۲۰۲۳ از این کلمه به‌عنوان گذرواژه استفاده کرده‌اند. تعداد کاربران که اعداد ۱ تا ۶ را به‌عنوان رمزعبور انتخاب کرده‌اند ۴٫۵ میلیون نفر بود.
 
نکته‌ی جالب اینکه فقط با افزودن ۱۲۳ به انتهای کلمه‌ی admin، امنیت آن به‌میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این استفاده از کاراکتر @ بین کلمات و اعداد، مدت‌زمان موردنیاز برای هک گذرواژه‌ها را تا یک ساعت افزایش می‌دهد.
 
در فهرست ۲۰۲۳ پراستفاده‌ترین گذواژه‌های جهان، جایگاه ۱۱ به کلمه‌ی UNKNOWN اختصاص دارد و اگرچه امنیتش خیلی زیاد نیست اما برای هک آن حداقل ۱۱ دقیقه زمان نیاز است.
 
هک کلمه‌ی Eliska81 حدود سه ساعت زمان نیاز دارد اما چنین کلمه‌ای چگونه در رتبه‌ی ۴۰ پراستفاده‌ترین گذرواژه‌ها قرار گرفته است؟ درواقع ۷۵,۷۵۵ نفر از این عبارت به‌عنوان رمزعبور استفاده کرده‌اند.
 
همچنین گذرواژه‌ی admintelecom که در جایگاه ۵۴ محبوب‌ترین‌ها قرار می‌گیرد، از لحاظ سختی هک شدن، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.