اپلیکیشن

تلفن همراه

November 19, 2023
9:26 یکشنبه، 28ام آبانماه 1402
کد خبر: 151974

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.
 
 
 
 
اپل نیز مانند متا و ByteDance، مالک تیک‌تاک، اعتراض خود نسبت به نحوه تعریف پلتفرم‌هایش توسط قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا را اعلام کرد.
 
رویترز براساس پستی که توسط دیوان عدالت اتحادیه اروپا در ایکس منتشر شده است، می‌گوید اپل در اعتراض به تصمیمات کمیسیون اروپا تحت عنوان قانون بازارهای دیجیتال یک پرونده حقوقی تشکیل داده است. هرچند جزئیات این شکایت عمومی نشده، اما بلومبرگ هفته گذشته در گزارشی گفته بود که اپل برای قراردادن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش خواهد کشید.
 
اپل همچنین روز گذشته اعلام کرد که از سال 2024 استاندارد پیام‌رسانی RCS را در گوشی‌های آیفون به کار خواهد گرفت و با این تصمیم، به‌طور بالقوه یکی از چالش‌های خود با اتحادیه اروپا را برطرف کرده است.
 
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) که درمجموع برای تقویت رقابت دوستانه و جلوگیری از تحمیل شرایط ناعادلانه به مشتریان توسط کسب‌و‌کارها تنظیم شده است، به رگولاتوری‌ها اجازه می‌دهد تا سرویس یا پلتفرم شرکت‌های مسلط بر بازار را به‌عنوان «دروازه‌دار» یا به‌اندازه کافی بزرگ و قدرتمند تعیین کنند که بین کسب‌و‌کارها و مشتریان به‌عنوان یک گلوگاه عمل می‌کنند. آن‌ها سپس می‌توانند برای رفتارهای نامناسب شرکت‌ها جریمه صادر کنند. درحال‌حاضر 22 سرویس از شش شرکت بزرگ فناوری، یعنی اپل، مایکروسافت، آلفابت، متا، آمازون و ByteDance به‌عنوان «دروازه‌دار» شناخته شده‌اند.
 
متا و ByteDance در کنار اپل به DMA اعتراض می‌کنند
مایکروسافت و گوگل ظاهراً «دروازه‌دار» بودن پلتفرم‌های خود را پذیرفته‌اند، اما متا و ByteDance به این تصمیم اعتراض کرده‌اند. متا به‌طور خاص دروازه‌دار تلقی‌شدن دو پلتفرم Messenger و Marketplace را زیر سؤال برده و به‌دنبال توضیح مناسب برای آن‌هاست. (متا این تصمیم برای فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را به چالش نکشیده است.)
 
استدلال غول شبکه‌های اجتماعی این است که Marketplace یک سرویس مشتری به مصرف‌کننده محسوب می‌شود و Messenger ویژگی چت درون فیسبوک است، نه یک واسطه آنلاین.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.