فناوری اطلاعات

November 19, 2023
16:42 یکشنبه، 28ام آبانماه 1402
کد خبر: 152014

آمازون صدها کارمند بخش الکسا را اخراج می‌کند؛ تمرکز بیشتر بر هوش مصنوعی مولد

آمازون می‌خواهد با تعدیل نیروی گسترده‌ در بخش الکسا، منابع و تلاش‌ خود را بر توسعه هوش مصنوعی مولد متمرکز کند.
 
 
آمازون ظاهراً در حال اخراج صدها نفر از کارمندان بخش الکسا در ایالات متحده، کانادا و هند است. علت این تعدیل نیرو، تغییر اولویت‌ها و استراتژی این شرکت است. آمازون قصد دارد منابع و تلاش‌های خود را بر هوش مصنوعی مولد متمرکز کند. در سال جاری میلادی، این اولین‌بار نیست که آمازون کارمندان خود را اخراج می‌کند.
 
براساس گزارش GeekWire، «دانیل راوش»، رییس الکسا و فایر TV، روز جمعه برای صدها نفر از کارمندان الکسا یادداشتی فرستاده که براساس آن قرار است صدها نفر اخراج شوند. در جایی از یادداشت، راوش می‌نویسد: «همانطور که به ایجاد ابداعات خود ادامه می‌دهیم، بخشی از تلاش‌هایمان را برای همسویی بهتر با اولویت‌های تجاری‌مان و آنچه می‌دانیم برای مشتریان مهم‌تر است، تغییر می‌دهیم. ما تلاش‌ و منابع‌مان را بر هوش مصنوعی مولد متمرکز می‌کنیم.»
 
تعدیل نیرو در آمازون؛ تمرکز بر توسعه هوش مصنوعی مولد
آمازون سال گذشته در بخش دستگاه‌ها و خدمات خود نیز تعدیل نیرو کرده بود. گزارش‌هایی نیز وجود دارد که آمازون با زیان‌دهی بیش از 10 میلیارد دلار در سال روبه‌رو بوده است. این شرکت تحت فشار است تا با پیشرفت سریع هوش مصنوعی مولد همگام شود. اخیراً توجهات همه به سوی ابداعات OpenAI در ایجاد مکالمات پیشرفته و طبیعی زبانی جلب شده است. دانیل راوش در یادداشت خود درباره آینده الکسا می‌نویسد:
 
«ما نسبت به آینده الکسا بسیار خوشبین هستیم…الکسا بخش فوق‌العاده مهمی از تجارت ما است. من به نوآوری که انجام داده‌ایم افتخار می‌کنم و همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهیم. ادغام یک مدل زبانی بزرگ جدید در هوش مصنوعی شخصی و صوتی، یک چالش علمی و مهندسی عظیم بوده و هست. من مشتاقم که مشتریان ما به زودی آینده الکسا را تجربه کنند و بازخورد آن‌ها را بشنوم تا بتوانیم به اختراع و تکامل تجربه برای آن‌ها ادامه دهیم.»
 
آمازون در ماه سپتامبر یک ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «Let’s Chat» را در الکسا معرفی کرد. این ویژگی که به صورت آزمایشی رونمایی شده بود، به کاربران اجازه می‌دهد مکالمات طولانی‌تری با این دستیار صوتی داشته باشند. همچنین طبق گزارش‌ها، این شرکت در حال ساخت مدل هوش مصنوعی خود به نام «Olympus» است که احتمالاً دارای پارامترهای بزرگ‌تر از مدل GPT-4 است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.