اپراتورها

تلفن همراه

November 20, 2023
13:09 دوشنبه، 29ام آبانماه 1402
کد خبر: 152056

تنظیمات اینترنت رایتل برای گوشی اندروید و آیفون

این مطلب آموزش جامع نحوه خرید و فعالسازی اینترنت رایتل است. با خواندن این مقاله با تمام تنظیمات اینترنت رایتل برای انواع گوشی‌ها آشنا می‌شوید.
اگر مشترک اپراتور رایتل هستید اما تا به حال اینترنت سیمکارت خود را فعال نکرده‌اید یا در فعال کردن اینترنت و تنظیمات آن به مشکل خورده‌اید، این مطلب را تا انتها بخوانید. همان‌طور که پیش از این نحوه انجام تنظیمات اینترنت همراه اول برای گوشی‌های اندروید و آیفون را توضیح داده‌ایم، در این مطلب روش تنظیم اینترنت رایتل را آموزش خواهیم داد.
 
 
 
تنظیمات اینترنت رایتل
تنظیم کردن اینترنت رایتل به‌صورت دستی متناسب با نوع گوشی کاربر متفاوت است. شما متناسب با سیستم‌عامل گوشی یا تبلت خود باید از روش خاصی استفاده کنید تا بتوانید اینترنت خود را تنظیم و امکان اتصال به شبکه اینترنت رایتل را فعال کنید.
 
تنظیم اینترنت رایتل برای گوشی‌های اندرویدی
اگر از گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید باید با روش ویژه‌ای که برای تنظیم دستی اینترنت رایتل وجود دارد، آشنا باشید. تفاوتی ندارد که شما برای سیمکارت خود از گوشی دارای سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنید با تبلت اندرویدی دارید، تنظیمات اینترنت رایتل وابسته به سیستم‌عامل است و بنابراین در گوشی و تبلت اندرویدی روش یکسانی دارد.
 
برای تنظیم دستی اینترنت رایتل ابتدا به بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود بروید؛ در این بخش روی قسمت SIM Cards & Mobile Networks بزنید، سپس گزینه سیمکارت رایتل را انتخاب کنید. در ادامه، روی گزینه Access Point Names (نام‌های نقطه دستیابی) بزنید.
 
1rit.PNG
 
در مرحله بعد باید گزینه‌ای مثل Add یا (+) یا New را انتخاب کنید تا بتوانید یک APN جدید را اضافه کنید. به این ترتیب صفحه Edit access point به شما نمایش داده می‌شود که باید در کادرهای Name و APN کلمه RighTel را تایپ کنید و روی گزینه Ok بزنید.
 
 
2rit.PNG
 
 
برای اینکه تنظیمات انجام‌شده ذخیره و نهایی شود، لازم است در این صفحه گزینه‌ای مثل More یا بخش سه نقطه گوشه کادر را انتخاب کنید و در نهایت روی گزینه Save بزنید. به این ترتیب، مراحل تنظیم دستی اینترنت رایتل به پایان رسیده و تغییرات مورد نظر شما اعمال خواهد شد.
 
تنظیم اینترنت رایتل برای گوشی‌های آیفون
اگر گوشی آیفون دارید و کاربر سیستم عامل iOS هستید مراحل تنظیم دستی اینترنت رایتل برای شما متفاوت است. برای اینکه بتوانید اینترنت رایتل را روی گوشی خود فعال کنید باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:
 
ابتدا به بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود بروید، سپس وارد بخش Cellular شوید. در ادامه، بخش Cellular Data Network را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که مشاهده می‌کنید و در بخش APN عبارت RighTel را تایپ کنید. تغییراتی را که اعمال کرده‌اید ذخیره کنید.
 
3rit.PNG
 
با همین چند مرحله اینترنت رایتل به صورت دستی برای گوشی شما فعال می‌شود. البته انجام این تنظیمات برای استفاده از اینترنت همراه رایتل کافی نیست؛ برای اینکه اینترنت داشته باشید باید اینترنت را فعال و بسته اینترنتی دلخواهتان را خریداری کنید.
 
کد فعال سازی اینترنت رایتل
اپراتورهای مختلف کدهای مختلفی برای انواع خدمات و سرویس‌های خود دارند. رایتل هم مانند سایر اپراتورها کد ویژه‌ای برای فعال سازی اینترنت همراه دارد. با شماره‌گیری این کد اینترنت رایتل روی دستگاه و سیمکارت شما فعال می‌شود و اگر حجم اینترنت داشته باشید می‌توایند از شبکه اینترنت رایتل استفاده کنید.
 
کد مخصوص فعال سازی اینترنت رایتل به این صورت است که باید از طریق پیامک کلمه net را (فقط با حروف لاتین) به شماره ۲۰۲۰ ارسال کنید. پس از ارسال این پیامک، از سوی این سامانه یک پیامک حاوی تنظیمات اینترنت دریافت می‌کنید. این پیامک را باز کنید و اقدامات خواسته‌شده را انجام دهید.
 
برای فعال کردن اینترنت رایتل از طریق ارسال پیامک به ۲۰۲۰ تفاوتی ندارد که سیستم‌عامل گوشی یا تبلت شما اندروید است یا iOS.
 
کد خرید بسته اینترنت رایتل
حالا که روش‌های تنظیم و فعال سازی اینترنت رایتل را توضیح دادیم، لازم است به روش‌های خرید بسته اینترنت رایتل نیز اشاره کنیم. یکی از ساده‌ترین روش‌های آنلاین برای اینکه بخواهید بسته اینترنت رایتل با حجم دلخواهتان را خریداری کنید این است که اپلیکیشن رایتل من را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. در این اپلیکیشن خدمات و سرویس‌های مختلفی ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها خرید بسته اینترنتی است.
 
علاوه بر این روش آنلاین، شما می‌توانید از روش‌ آفلاین یعنی استفاده از کد دستوری اقدام به خرید بسته اینترنت رایتل کنید. برای خرید بسته اینترنت همراه رایتل کافی است در شماره‌گیر گوشی موبایل خود کد #۲۰۰* را وارد کنید و تماس را برقرار کنید.
 
با گرفتن این کد دستوری پیغامی روی گوشی شما نمایش داده می‌شود که لازم است طبق دستور آن پیش بروید و با انتخاب بخش «بسته اینترنت» بسته‌ای متناسب با حجم و مشخصات دلخواهتان را انتخاب و خریداری کنید.
 
رفع مسدودی رایتل
به دلایل مختلفی ممکن است سیمکارت شما قطع یا مسدود شود که در این صورت شما نمی‌توانید از سیمکارتتان هیچ استفاده‌ای، اعم از تماس، پیامک و اینترنت، کنید. بعضی از دلایل مسدود شدن خط رایتلی عبارت‌اند از: استفاده نکردن طولانی‌مدت از سیمکارت رایتل، پرداخت نکردن بدهی خط، مسدودی سیمکارت به‌دلیل شکایت افراد حقوقی، اشتباه بودن PUK یا PIN سیمکارت و…
 
اگر مایل باشید همچنان از سیمکارت رایتل خود استفاده کنید لازم است نسبت به رفع مسدودیت سیمکارتتان اقدام کنید. برای این کار ابتدا باید دلیل مسدود شدن سیمکارتتان را بفهمید. با این حال، چند راه عمومی برای رفع مسدودیت وجود دارد که در خصوص اکثر دلایل مسدودیت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
 
یکی از این راه‌ها استفاده از کد دستوری ویژه و راهکار دیگر برقراری تماس تلفنی با شماره‌هایی است که اپراتور رایتل برای این مورد در نظر گرفته است.
 
اگر مایل به استفاده از کد دستور هستید در شماره‌گیر گوشی موبایل خود کد دستوری #۲۱۱* را شماره‌گیری کرده، تماس را برقرار کنید و طبق دستوراتی که روی صفحه موبایل شما نمایش داده می‌شود پیش بروید.
 
راهکار دیگر این است که از خط رایتلی خود با شماره ۲۰۰ تماس بگیرید و مراحل رفع مسدودیت را به کمک اپراتور پیش ببرید.
 
اگر از شماره‌ای به‌جز شماره رایتل قصد برقراری تماس را دارید لازم است با شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرید و مراحل را به همان شیوه‌ای که اپراتور توضیح می‌دهد، پیش ببرید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.