5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 25, 2023
16:14 شنبه، 4ام آذرماه 1402
کد خبر: 152492

مجمع جهانی مخابرات رسما سراغ فرکانس ۶G رفت

منبع: ایسنا

دستورالعمل استفاده پایدار از طیف فرکانسی ۶G در نشست مجمع اتحادیه بین‌المللی مخابرات در ۱۷ نوامبر با تعهد اعضا به نهایی کردن اصول راهنمای مرجع فنی IMT-۲۰۳۰ برای این نسل از فناوری به پایان رسید.

رویکرد این دستورالعمل که برگرفته از قطعنامه RA-۲۳ است، به سمت برنامه‌های آینده برای معاهده جهانی مقررات رادیویی بوده که بر استفاده از رادیو و ماهواره در کشورهای امضاکننده و حوزه‌های قضایی حاکم است.

گفته شده هدف اصلی RA-۲۳ توافقی برای استقرار مرجع فنی آینده IMT-۲۰۳۰ برای شبکه‌های مخابراتی ۶G است و اصول اساسی برای فرمولاسیون IMT-۲۰۳۰ را در چهار سال آینده تعیین می‌کند. در واقع IMT-۲۰۳۰ مخفف استاندارد بین‌المللی مخابرات سیار ۲۰۳۰ است و مانند نسل قبلی خود یعنی IMT-۲۰۲۰ باید به ادغام یک رویکرد جهانی برای پروتکل‌های مجهز به ۶G کمک کند.

مهم‌تر از همه، این موضوع می‌تواند از اجماع بین‌المللی تحت مقررات رادیویی استفاده کند و یک دستور جهانی در راستای استانداردسازی بیشتر صنعت در سطح ۳GPP را به ارمغان آورد.

پیش از این یک مطالعه امکان‌سنجی اولیه برای ارزیابی فرکانس‌های طیف بالای ۱۰۰ گیگاهرتز انجام شده بود و همین منجر به موافقت با پیش‌نویس اولیه چشم‌انداز و اهداف کلی IMT-۲۰۳۰ در نشست ژوئن شد.

در ایران اما طی چند سال اخیر درباره تخصیص و برگزاری باندهای فرکانسی مورد نیاز ۵G بحث وجود دارد و هنوز نهاد حاکمیتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیمی برای راهبری فناوری نسل پنجم اتخاذ نکرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.