رگولاتوری

November 25, 2023
18:11 شنبه، 4ام آذرماه 1402
کد خبر: 152525

برنامه آفکام برای به اشتراک‌گذاری فرکانس

ICTna.ir – آفکام قصد دارد تا فرهنگ به اشتراک‌گذاری فرکانس در بریتانیا را تقویت کند و از همین رو یک پیشنهاد مشورتی برای تدوین قوانین به اشتراک‌گذاری فرکانس را مطرح کرده است.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، رگولاتور یریتانیا با موفقیت به دست آمده در چارچوب دسترسی مشترک به فرکانس‌های موجود، به دنبال ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر در مدیریت فرکانس مشترک است تا از این طریق فرکانس بیشتری را در دسترس اپراتورها به ویژه در باندهای شلوغ ۳.۸ گیگاهرتز تا ۴.۲ گیگاهرتز قرار دهد.

باتوجه به محدودیت منابع فرکانسی که به شریان حیاتی صنعت موبایل تبدیل شده است، جای تعجب نیست که آفکام و همتایانش در سراسر نقاط جهان به توسعه روش‌های مختلف به اشتراک‌گذاری فرکانس علاقه‌مند شده‌اند.

آفکام اعلام کرده است تاکنون ۱۵۰۰ مجوز دسترسی اشتراکی به فرکانس صادر کرده است و انتظار دارد باتوجه به اتخاذ رویکرد مشابه از سوی سایر کشورها، تعداد درخواست‌های فرکانس اشتراکی نیز افزایش یابد.

کاربردهای جدید طیف فرکانسی شامل راه‌اندازی دوربین‌های 5G برای پخش رویدادهای بزرگ، نظارت و اتوماسیون سایت‌های لجستیکی و صنعتی و دسترسی بی‌سیم ثابت مبتنی بر 5G است. در این میان باندهای ۳.۸ تا ۴.۲ گیگاهرتز با بیش از ۵۰۰ مجوز از ۱۵۰۰ مجوز صادره در این طیف فرکانسی، محبوب‌ترین باندها بوده‌اند و آفکام طی چهار سال گذشته در مجموع ۲۰۵۹ مجوز دسترسی مشترک به باند فرکانسی صادر کرده اما تعدادی از آنها تحویل شده و برخی نیز لغو شده‌اند.

به گفته آفکام، این قوانین در زمانی تنظیم شدند که در صنعت ارتباطات، تجربه محدودی از نحوه تعامل کاربران جدید باندهای فرکانسی به اشتراک گذاشته وجود داشت. زمانی که سطح تقاضا نامشخص بود و اطلاعات واقعی در مورد همزیستی بین خدمات محدود بود. از همین رو، طرح قبلی به روز شده است.

تغییرات پیشنهادی آفکام، بیشتر حول محور کاهش محدودیت‌ها در فرکانس‌های مشترک است. به عنوان مثال، یک اصل کلیدی پیشنهاد آفکام، کاهش فاصله جداسازی بین کاربران فرکانس‌ها به میزان حدود ۷۵ درصد برای کم مصرف‌ها و ۹۰  90 درصد برای توان متوسط‌ها است. با این دیدگاه که در آینده روی بهبودهای بیشتری کار و مطالعه صورت بگیرد و اساسا، این طرح بیشتر در مورد تجمیع کاربران بیشتر در طیف موجود است.

در کنار همه پیشنهادهای فنی، برخی اقدامات برای قیمت‌گذاری نیز در سند مشاوره آفکام ذکر شده است. رگولاتوری بریتانیا به دنبال قیمت‌گذاری مبتنی بر انگیزه بیشتر بهره‌برداران از فرکانس است تا امکان استفاده کارآمدتر از طیف فرکانسی را فراهم کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.