رشد ۳۵ درصدی فروش گوشیهای هوشمند در عربستان سعودی
تلفن همراه در در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در عربستان سعودی برای دومین بار، رشد داشت. دلیل این اتفاق عملکرد قوی حوزه اقتصاد کلان در بخش غیرنفتی است.
بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط خدمات نظارت بازار کانترپوینت، فروش گوشیهای هوشمند عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ رشد ۳۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین برندهای سامسونگ و اپل از میان سایر برندها همچنان پیشتاز بازار این کشور هستند.
افزایش فعالیت تجارت الکترونیکی در ماه مبارک رمضان
ماه رمضان هم برای مصرفکنندگان و هم برای خردهفروشان در عربستان سعودی اهمیت زیادی پیدا کرده است. فصل فروش ماه رمضان که ۷تا ۸ هفته به طول میانجامد، طولانیترین فصل فروش در کشور عربستان طی یک سال محسوب میشود.
بر اساس گزارش بانک مرکزی عربستان سعودی، هزینههای مصرفکننده در سه ماهه دوم با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. همچنین تراکنشهای نقاط فروش (POS) و تراکنشهای تجارت الکترونیکی (کارتهای MADA) به ترتیب با افزایش ۱۳ و ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل رشد کرده است.
در فصل فروش ماه رمضان، تولیدکنندگان اصلی (OEMs) و خردهفروشان از استراتژیهای گوناگون برای جلب مشتریان استفاده میکنند. امسال، این در بازار گوشیهای هوشمند عربستان سعودی استراتژیها شامل کمپینهای بازاریابی خلاقانه مانند « از هم جدا بمانید، در این رمضان با هم بمانید (Stay Apart, Stay Together This Ramadan) » از سامسونگ و «خاطرات با هم (Memories Together)» از HONOR بودند.
پیشنهادات شامل تخفیف با درصدهایی به عنوان ۵۰ درصد، پیشنهادهای بستهای از محصولات به همراه لوازم جانبی رایگان بودند. برخی از کانالهای تجارت الکترونیکی مدت زمان فروش خود را تمدید کردند تا از احساس مثبت مصرفکننده بیشتر بهرهمند شوند.
علاوه بر این، فعالیت تجارت الکترونیک به دلیل دیجیتالیسازی، مدت فروش خود را افزایش دادند تا از احساسات مثبت مصرف کننده بیشتر بهرهمند شوند. از این طریق فعالیتهای تبلیغاتی، در راستای گزینههای تأمین مالی آسان شکل گرفته است. مانند «همین حالا بخر و بعداً بپرداز» (BNPL) و به این ترتیب خدمات تحویل آسان در صنعت تلفن همراه سراسر عربستان با روند صعودی ادامه پیدا کرده است. تولیدکنندگان اصلی (OEMs) مانند سامسونگ، هواوی و HONOR و پلتفرمهای تجارت الکترونیکی مانند Noon و Jarir، Bookstore اقدام به برگزاری رویدادهای فروش گسترده کردند که همگی به رشد این حوزه کمک کردند.
موقعیت رقابتی برندهای موبایل در بازار عربستان
سامسونگ با بهره مندی از زنجیره تامین پایدار و عملکرد قوی در فصل فستیوال، به رشد 23 درصدی سالانه در فروش در طول سه ماهه دست یافت. این برند فروش پایدار مدلهای مقرون به صرفه از سری Galaxy A را تجربه کرد و همچنین عملکرد خوبی از دستگاههای 5G جدید و دستگاههای پرچمدار خود را در بازار موبایل عربستان داشت.
ارسالهای اپل به دلیل تقاضای پایدار برای سری iPhone 14، به ویژه نسخههای Pro، بیش از دوبرابر سالانه افزایش یافت. علاوه بر این، این برند به طور قابل توجهی از افزایش خریدهای آنلاین و گزینههای تأمین مالی ارائه شده توسط پلتفرمهای BNPL مانند Tabby و Tamara بهرهمند شد.
شیائومی با رشد 17 درصدی سالانه در سه ماهه دوم سال 2023، موقعیت سوم خود را حفظ کرد. این برند رشدی را در بازه قیمتی 100 تا 149 دلار به لطف مدل Redmi 12C ثبت کرد. همچنین مدلهای میانرده از سری Redmi Note 12 نیز میان محصولات این برند عملکرد خوبی در بازار موبایل عربستان داشتند.
موتورولا با رشد سالانه در نیمهی دوم سال، اصلیترین انگیزه را از ارائههای جذاب در بازه قیمتی پایین تا میانه داشت. موتورولا در دسترسی به لانچهای جدید خود در عربستان سعودی از جمله جدیدترین گوشیهای انعطافپذیر و سری Razr 40پیشرفت کرده است.
HONOR یکی از سریعترین برندهای در حال رشد در سه ماهه دوم 2023 بود که به طور پیوسته در دسترس بودن محصول، حضور در کانالها و مشارکت در رویدادهای تبلیغاتی داخلی را بهبود بخشید. در طول فصل رمضان، HONOR تخفیفهای بزرگی را بر روی تمام مجموعه خود، از HONOR 70 تا سری X ارائه کرد، که در تمام کانالهای اصلی مانند eXtra، Jarir و Noon در دسترس بود.
پیشبینی صنعت تلفن همراه در عربستان
پیشبینی میشود که بازار گوشیهای هوشمند عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ رشد تک رقمی پایینی را ثبت کند. علاوه بر این، انتظار میرود که ارسالهای نیمه دوم سال به دلیل کاهش تولید نفت در عربستان سعودی و فعالیت اقتصادی کل کشور نسبت به سال گذشته کاهش مییابد اما دیجیتالی شدن و شبکههای G5 همچنان در حال گسترش هستند.