تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 28, 2023
8:55 سه شنبه، 7ام آذرماه 1402
کد خبر: 152823

کدام کشور در بانکداری دیجیتال پیشرو است؟

آفریقا با بالاترین میزان خدمات بانکداری همچنین دارندگان حساب و تراکنش‌ها، پیشرو بانکداری با تلفن همراه در جهان است.

به نقل از ویفروم، ظهور بانکداری با تلفن همراه و بانکداری دیجیتال به میلیون‌ها آفریقایی کمک کرده است تا در مناطقی که به شبکه‌های بانکی سنتی دسترسی ندارند، به منابع مالی دسترسی پیدا کنند.

آفریقا اغلب به‌عنوان پیشگام آینده بانکداری مطرح شده است زیرا بسیاری از مناطق آن مستقیماً به سمت بانکداری با تلفن همراه رفته‌اند تا دسترسی بیشتری به افراد بدون بانک ایجاد شود، به این معنی که طی دو دهه گذشته میلیون‌ها آفریقایی بدون مراجعه به یک شعبه معمولی بانک به خدمات بانکی دسترسی پیدا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که آفریقا همچنان به‌عنوان پیشرو در بانکداری دیجیتال باقی بماند. این خدمات در همه‌گیری، حتی بیشتر به یک راه نجات تبدیل شد و دولت‌های آفریقایی مردم را تشویق کردند تا از پرداخت‌های تلفن همراه با چشم‌پوشی از هزینه تراکنش تلفن همراه برای کمک به محدود کردن شیوع بیماری کووید- ۱۹ استفاده کنند.

بر اساس گزارش تحول بانکداری دیجیتال آفریقا در سال ۲۰۲۳، امروزه ۴۸ درصد از جمعیت آفریقا از خدمات بانکی استفاده می‌کنند. در حالی که این هنوز به این معنی است که حدود نیمی از جمعیت آن بدون بانک هستند و پول نقد شکل غالب پرداخت باقی مانده است با وجود تمامی این موارد همچنان بانکداری دیجیتال به سرعت در سراسر این قاره گسترش می‌یابد.

بانکداری تلفن همراه، کشورهای جنوب صحرای آفریقا را پیشتاز کرد. در آفریقا و بسیاری دیگر از بازارهای در حال توسعه، بیشتر بانکداری دیجیتال به شکل بانکداری با تلفن همراه است و این به دلیل عدم وجود زیرساخت ارتباطی ثابت برای دسترسی به اینترنت ثابت است. بر اساس این گزارش، حدود سه چهارم ترافیک آنلاین در آفریقا از طریق تلفن همراه انجام می‌شود.

نزدیک به نیمی از حساب‌های بانکداری تلفن همراه جهان در آفریقا مستقر هستند و این روند صعودی است.

شایان‌ذکر است که رشد حساب‌ها و تراکنش‌های ثبت‌شده بالاتر از میانگین جهانی است و حدود یک پنجم را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌دهد و به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر مناطق جهان است.

یکی از اهداف مجمع جهانی اقتصاد این است که دیجیتال را در اولویت قرار می‌دهد تا میلیون‌ها نفر را آنلاین کند و به آنان امکان دسترسی به خدمات مهم ازجمله مالی، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش را بدهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.