سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 28, 2023
11:23 سه شنبه، 7ام آذرماه 1402
کد خبر: 152870

چین از پردازنده جدیدی با 384 هسته برای تقویت ابررایانه‌های خود رونمایی کرد

منبع: دیجیاتو

این پردازنده می‌تواند بیش از 13 تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد؛ اما درحال‌حاضر با چالش‌های مربوط به حافظه روبه‌روست.

چین از جدیدترین ابررایانه خود رونمایی کرد که دارای پردازنده تازه‌ای با 384 هسته است و می‌تواند بیش از 13 تریلیون عملیات را در یک ثانیه انجام دهد. پردازنده مرکزی Sunway SW26010 Pro مورد استفاده این ابررایانه توسط چین ساخته شده و هدف آن تقویت قابلیت‌های ابررایانه‌ای این کشور و همچنین کاهش وابستگی به فناوری خارجی است. البته به گفته کارشناسان، این پردازنده درحال‌حاضر با چالش‌های مربوط به حافظه کش و عملکرد حافظه مواجه است.

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت Chips and Cheese، پردازنده ابررایانه چین براساس یک مجموعه دستورالعمل 64 بیتی RISC اختصاصی ساخته شده و دارای شش گروه هسته (CG) و یک واحد پردازش پروتکل (PPU) است. هر CG دارای یک رابط حافظه 128 بیتی DDR4-3200 و 16 گیگابایت حافظه DDR4 است.

درواقع اینجا با نسخه ارتقایافته پردازنده Sunway SW26010 مواجه هستیم که در ابررایانه Sunway TaihuLight استفاده شده بود. این دستگاه در سال‌های 2016 و 2017 به‌عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان معرفی شده بود. در نسخه جدید این پردازنده، سرعت کلاک، مجموعه دستورالعمل‌ها و پهنای باند حافظه بهبود پیدا کرده است.

مشکلات CPU ابررایانه چین

بااین‌وجود، پردازنده Sunway SW26010 Pro دارای معایبی است. به‌ عنوان مثال، این پردازنده ظاهراً دارای حافظه کش محدودی است که این امر می‌تواند روی عملکرد ابررایانه تأثیر بگذارد. زیرسیستم حافظه CPU نیز ظاهراً کافی نیست و برای پشتیبانی از پهنای باند بالا باید افزایش پیدا کند. همان‌طور که کارشناسان توضیح داده‌اند، وجود این مشکلات باعث می‌شود که مقیاس‌پذیری و کارایی CPU و البته ابرکامپیوتر محدود شود.

با این همه، پردازنده مرکزی Sunway SW26010 Pro یک دستاورد قابل‌توجه برای صنعت ابررایانه چین محسوب می‌شود که برای رقابت با رهبران سراسر جهان درحال توسعه پردازنده‌ها و سیستم‌های خود است. ماه گذشته، دولت بریتانیا اعلام کرد که قصد دارد با انجام یک سرمایه‌گذاری 273 میلیون دلاری، قدرتمندترین ابررایانه خود با نام Isambard-AI را بسازد که یکی از برترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.