فناوری اطلاعات

November 28, 2023
11:32 سه شنبه، 7ام آذرماه 1402
کد خبر: 152873

متا ظاهراً از حضور میلیون‌ها کاربر زیر 13 سال در اینستاگرام آگاه بوده است

منبع: دیجیاتو

این اطلاعات که از شکایت ایالت‌های آمریکا علیه متا می‌آید، از گردآوری اطلاعات کودکان نیز خبر داده است.

41 ایالت آمریکا چندی قبل شکایتی علیه متا ثبت کردند که حالا اطلاعات جدیدی درباره آن منتشر شده است. این پرونده ادعا می‌کند که غول شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها از وجود کودکان زیر 13 سال در پلتفرم‌‌های خود آگاه بوده، بلکه سال‌ها در اینستاگرام آن‌ها را از نظر آماری تجزیه‌و‌تحلیل و دنبال کرده است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، ایالت‌های آمریکا ادعا کرده‌اند که متا مدت‌هاست که در مورد نحوه رسیدگی به حساب‌های کاربران زیر سن قانونی صادق نبوده است و به جمع‌آوری داده‌های آن‌ها ادامه می‌دهد. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه در این شکایت از حضور افراد زیر 13 سال در پلتفرم‌های متعلق به متا به‌عنوان یک «راز آشکار» یاد شده است.

جزئیات شکایت ایالت‌های آمریکا از متا

هرچند متا در قوانین فیسبوک و اینستاگرام ذکر کرده است که کاربران برای ثبت‌نام باید حداقل 13 سال سن داشته باشند، اما کودکان به‌راحتی می‌توانند از یک تاریخ تولد اشتباه استفاده کنند. در این شکایت نیز به این موضوع اشاره شده است و می‌گوید متا از این موضوع به‌خوبی آگاه است و برای متوقف‌کردن آن تلاش نمی‌کند.

طبق این شکایت، متا بین سال‌های 2019 تا 2023 بیش از 1.1 میلیون گزارش از کاربران زیر 13 سال در اینستاگرام دریافت کرده است، اما «فقط بخشی از این حساب‌ها را غیرفعال کرده و به‌جمع‌آوری داده‌های کودکان بدون رضایت والدین ادامه داده است.»

شاکیان با اشاره به این موضوع که متا کودکان را هدف قرار می‌دهد و اطلاعات آن‌ها را بدون جلب رضایت والدین جمع‌آوری می‌کند، استدلال کرده‌اند که این شرکت قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) را نقض می‌کند. همچنین استدلال شده است که پلتفرم‌های متا می‌توانند محتوای بالقوه مضر را در دسترس کاربران جوان خود قرار دهند.

درهمین‌حال، متا اوایل این ماه (میلادی) پست جدیدی در وبلاگ خود منتشر کرد و در آن خواستار قوانین فدرالی شد که مسئولیت والدین در مورد دانلود برنامه‌ها توسط کودکانشان را بیشتر می‌کند. «آنتیگون دیویس»، رئیس ایمنی جهانی متا، در این پست به الزامی برای والدین اشاره کرده است که پدر و مادرها با وجود آن می‌توانند بر دانلودهای کودکان زیر 16 ساله خود نظارت داشته باشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.