نرخ نکول در لندتکهای آمریکایی افزایش یافته است
افزایش نرخ بهره ایالات متحده، طبق گزارش بانک فدرال رزرو نیویورک، باعث شده تا لندتکها، فعالان جدید و محبوب حوزه وامهای خرد، که در یک دهه گذشته بخش مهمی از این بازار را به خود اختصاص دادهاند، رویکردی محافظهکارانه را در پیش گرفته و درنتیجه بخش مهمی از بازار را به بانکهای سنتی واگذار کنند.
به گزارش امریکن بنکر، نرخ بهره پایین طی سالهای متمادی موجب شده بود تا مشتریان برای وامهای خرد سراغ فینتکها بروند اما افزایش نرخ بهره موجب شده علاوه بر اینکه تقاضا برای دریافت وام افزایش یابد اما نرخ نکول در این شرکتها نیز افزایش یابد.
بانک فدرال رزرو فعالان لندتکی را در گزارش خود اینگونه تعریف میکند: «شرکتها و وامدهندگانی که از تکنولوژی و نوآوریهای داده برای اصلاح، تقویت یا خودکارسازی خدمات خود برای مشتریان» استفاده میکنند. این گزارش اشاره میکند که فعالان فینتکی «نقش مهمی در ارائه اعتبار به متقاضیان کم درآمد و با درآمد متوسط (LMI) دارند که در گذشته دسترسی چندانی به وامهای مقرونبهصرفه نداشتند.»
با این حال امبیکا نیر، محقق و تحلیلگر بانک فدرال رزرو نیویورک و یکی از مولفان این گزارش، میگوید: «اعتباری دهی شرکتهای فینتک در شرایط نرخ بهره بالا به مشکل خورده و در عین افزایش تقاضا برای دسترسی به وامهای، نرخ نکول این وامها را نیز بیشتر کرده است.»
این گزارش نشان میدهد که فینتکها در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به نسبت بانکها و اتحادیههای اعتباری سهم بیشتری از وامهای خرد را به خود اختصاص دادند. با این حال در سال ۲۰۲۳ سهم این فعالان تکنولوژی از وامهای خرد به شدت کاهش یافته از ۳۸ درصد در سال گذشته به ۲۶.۵ درصد رسیده است. در همین حال سهم بانکها و اتحادیهها اعتباری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ از ۲۸.۵ درصد در سال گذشته به ۵۵.۷ درصد افزایش یافته است.
تاد بیکر، استاد حقوق و کسبوکار دانشگاه کلمبیا و مدیر شرکت مشاور Broadmoor، میگوید با این که تقاضا برای چنین وامهایی به ویژه در قشر کمدرآمد و متوسط همچنان بالا است، اما بسیاری از فینتکها در شرایط سخت اقتصادی و در حالی که توجیه بازدهی وام برای سرمایهگذاران شرکتی دشوار است، در تلاشند تا خطرات اعتباری را کنترل کنند.
او میگوید: «چالش اصلی در هر چرخه اعتباری و اقتصادی برای شرکتهای امور مالی غیر بانکی این است که: وقتی عملکرد اعتباری رو به زوال است، تامین بودجه هزینه بیشتری دارد و مشتریان وام هم گزینشیتر میشوند چه باید کرد؟»
بیکر که به عنوان یکی از مشاوران خزانهداری آمریکا نیز فعالیت دارد میگوید: «درآمد حاصل از وامهای مصرفی معمولا برای رشد یک شرکت بزرگ، در دورانی که خطر و هزینه این وامها بیشتر شده است، کفایت نمیکند، آنهم .
فینتکهایی که روی ارائه وامهای مصرفی تمرکز دارند به چنین مشکلی بر خوردهاند و گزارشهای جدید نشان میدهد که شرایط دریافت این وامها سختتر شده است.
شرکت Oportun، که از گذشته متقاضیان وام با درآمد پایین و متوسط را هدف گرفته به تازگی فعالیت خود در این حوزه را محدود کرده است. تخصیص وامهای خرد در سومین سه ماهه سال نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کمتر شده و شرکت استانداردهای اعتباری سختتری را برای تخصیص وام در نظر گرفته است و نرخ نکول در وام سالانه این شرکت نیز به ۱۱.۸ رسیده است. با اینکه شرکت در رابطه با گزارش اخیر اظهارنظری منتشر نکرده اما رائول وازکوئز، مدیرعامل Oportun در آخرین تماس درآمدی خود با سرمایهگذاران گفت که نتایج سه ماهه اخیر نا امیدکننده بود.
این شرکت برای کنترل هزینهها ۱۸ درصد از کارکنان شرکتی را تعدیل نیرو کرده و یکی از همکاریهای جدید در حوزه الان بخر بعدا پرداخت کن را محدود کرده است.
دیوید گیروارد، مدیرعامل شرکت فینتکی Upstart نیز میگوید: «محیط سخت وامهای مصرفی» باعث شده تا میزان وامهای ارائه شده از فینتکها ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد و در نتیجه افزایش تقاضا، این شرکت نرخ تایید تقاضا را نیز ۱۰ درصد کاهش داده است.
برخی از فینتکها در شرایط دشوار اقتصادی به عرضه محصولات جدید روی آوردهاند. دیلن لرنر، یکی از تحلیلگران بانکی شرکت تحقیقاتی Javelin Strategy & Research، میگوید اگر شرکت دیگر به بخشی از مشتریان خود وام نمیده باید برای جلب توجه آنها راهکار دیگری پیدا کند.
لرنر میگوید: «فینتکها با عطش زیادی این بازار را هدف گرفتهاند. اما از این پس فرصتی پیش رویشان قرار دارد: بیایید به سبد وام و مشتریانی که با آنها کار کردیم نگاهی بیاندازیم. چطور میتوان نیازهای دیگر آنها را برآورده کرد؟ به نظرم در حال حاضر شاهد چنین چیزی هستیم.»
برای مثال به گفته لرنر فینتکهایی که پیش از این روی اعطای وام تمرکز داشتند در تلاشند تا با خدمات مشاوره و سلامت مالی مشتریان سابق خود را هدف بگیرند.
شرکت Upstart سعی کرده تا با نفوذ به بازارهای جدید، کاهش درآمد خود از سود وام را جبران کند. از جمله این بازارها میتوان به وامدهی خودکار و وامهای اعتباری خانه اشاره کرد. با این حال مقدار وامهای خودرو نسبت به سه ماهه دوم ۵۲ درصد کاهش یافته و به گفته تحلیلیگران بهبود شرایط وامهای «HELOC» (اعتباری که با ضمانت خانه در اختیار شما قرار میگیرد و نرخ سود بالایی دارند) زمانبر است.
به گفته لرنر، یک گزینه دیگر نیز رجوع به دادههای دیگری به جز امتیاز اعتباری است. برای مثال میتوان از تاریخچه پرداخت قبوض خدمات عمومی و خدمات شرکتهای ارتباطات، پرداخت اجاره و اطلاعات درآمدی و شغلی فرد برای تصمیمگیری درمورد وام استفاده کرد. براساس گزارش بانک فدرال رزرو، دادههای جایگزین میتواند تصویر کاملتری از ارزش اعتباری متقاضی برای متقاضیان کم درآمد و متوسط ارائه کند و برای مثال میتوان از اطلاعات پرداخت قبوض خدمات عمومی و گردش مالی استفاده کرد.
به گفته لرنر، ایجاد تعادل بین افزایش دسترسی متقاضیان LMI و مدیریت خطر هم برای مشتریان و هم برای فینتکها دشوار است.به گفته بیکر نیز مساله گسترش فراگیری مالی و نرخ بهرهبرداری از مشتریان LMI یک «مشکل لاینحل» است.