اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 5, 2023
16:12 سه شنبه، 14ام آذرماه 1402
کد خبر: 153518

چگونه اعتبار دامنه سایت را افزایش دهیم؟

منبع: پیوست

اعتبار دامنه سایت به معنای افزایش سطح قابل اعتمادی است که موتورهای جستجو به یک دامنه وب اختصاص می‌دهند. اعتبار دامنه نشان می‌دهد که چقدر یک سایت معتبر و قابل اعتماد است. Domain Authority (DA) یک مفهوم مرتبط با سئو (SEO) است که توسط شرکت MOZ معرفی شده است.

Domain Authority یک امتیاز عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که نشان می‌دهد چقدر یک دامنه وب برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو اعتبار کسب کرده است. امتیاز بالاتر به معنای داشتن قدرت بیشتر در رتبه‌بندی است.ما در این مطلب به بررسی ابزارهای اعتبار سنجی سایت و عوامل موثر در رتبه بندی می‌پردازیم پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بررسی عوامل موثر در افزایش اعتبار دامنه سایت

عوامل متعددی در افزایش اعتبار دامنه سایت تاثیرگذار هستند که این عوامل عبارتند از:

1-تعداد و کیفیت بک لینک‌ها‌ (backlink) به دامنه وب:

تعداد و کیفیت لینک‌های معتبری که به سایت داده می‌شوند، تأثیر بسیار زیادی بر روی Domain Authority دارد. بک‌لینک‌ها از وبسایت‌هایی با اعتبار بالا و مرتبط به دامنه شما می‌توانند به افزایش Domain Authority کمک کنند.

2-تاثیر عمر دامنه بر روی اعتبار سایت :

عمر یک دامنه نیز به‌عنوان یک عامل مهم در محاسبه Domain Authority در نظر گرفته می‌شود. دامنه‌هایی که زمان زیادی فعال هستند، اعتبار بیشتری بدست می‌آورند.

3- سطح دامنه:

نام دامنه، استفاده از بک لینک‌های مناسب و افزایش رتبه بندی در بین موتورهای جستجو می‌تواند باعث افزایش Domain Authority شود و در مجموع باعث بالا رفتن سطح دامنه می شوند.

4- رتبه‌بندی در موتورهای جستجو:

رتبه‌بندی صفحات دامنه در نتایج موتورهای جستجو نیز تأثیر قابل توجهی روی افزایش اعتبار دامنه  دارند و سایت بین کاربران به‌عنوان سایتی کاربردی شناخته می‌شود.

ابزارهای اعتبارسنجی دامنه سایت

برای اعتبارسنجی دامنه یک سایت، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. درادامه، تعدادی از ابزارهای مناسب و کاربردی، جهت اعتبارسنجی دامنه سایت را معرفی می‌کنیم:

1- Moz Link Explorer

یکی از ابزارهای محبوب برای اعتبارسنجی دامنه، Moz است. این ابزار به شما اطلاعاتی مانند اعتبار دامنه (Domain Authority) و اعتبار صفحه (Page Authority) را ارائه می‌دهد. همچنین، شما می‌توانید بک‌لینک‌های سایت را بررسی کنید و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به دست بیاورید.

2- Ahrefs

یکی از ابزارهای معروف برای ارزیابی اعتبار دامنه  است. با استفاده از این ابزار، می‌توانید اطلاعاتی مانند اعتبار دامنه (Domain Rating) تعداد بک‌لینک‌ها،ترافیک سایت و کلمات کلیدی شاخص آن را بررسی کنید.

3- Majestic

یک ابزار مشهور برای اعتبارسنجی دامنه است. از طریق این ابزار می‌توانید بهترین استراتژی سئو را از طریق بررسی بک لینک‌ها و افزایش ترافیک سایت انتخاب کنید.

4- SEMrush

یک ابزار کامل برای تحلیل و اعتبارسنجی دامنه سایت است. با استفاده از این ابزار، می‌توانید اطلاعاتی مانند اعتبار دامنه (Domain Authority) و ترافیک سایت را بررسی کنید و به تحلیل محتوا و کلمات کلیدی مرتبط بپرازید.

این فقط چند نمونه از ابزارهای موجود برای اعتبارسنجی دامنه سایت هستند. هر یک از این ابزارها و دیگر ابزارهای مشابه، ویژگی‌ها و معیارهای مختلفی را برای ارزیابی اعتبار دامنه سایت ارائه می‌دهند. برای اعتبارسنجی دامنه سایت خود، می‌توانید از یک یا چند مورد از این ابزارها را استفاده کنید و نتایج را با یکدیگر مقایسه کرده تا تصویر کاملتری از اعتبار دامنه خود بدست آورید.

چه سایت‌هایی دارای اعتباردامنه بالایی هستند؟

چندین وبسایت معروف و دارای اعتبار دامنه بالا وجود دارند که در ادامه  چند نمونه از آنها را بررسی می‌کنیم:

۱-Google

دامنه Google با نام google.com یکی از دامنه‌های معتبر دنیا است. این سایت به‌عنوان یکی از بزرگترین موتورهای جستجو و شرکت فناوری اطلاعاتی معروف است و اعتبار بالایی در بین کاربران دنیا دارد.

۲- Wikipedia

دامنه Wikipedia با نام wikipedia.org یکی از دامنه‌های دیگری است که اعتبار بالایی دارد. Wikipedia اطلاعات و مقالات را توسط کاربران به اشتراک می‌گذارد و به‌عنوان یکی از منابع اصلی اطلاعات در وب شناخته می‌شود.

۳- Amazon

دامنه Amazon با نام amazon.com یکی از دامنه‌های معتبردر زمینه خرید آنلاین است. این سایت یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین جهان است و اعتماد بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.

لازم به ذکر است که اعتبار یک دامنه ممکن است با توجه به مواردی مانند محتوا، سابقه، برتری در حوزه خاص و تعامل با کاربران بسیار تغییر کند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی روی افزایش اعتبار دامنه سایت

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر اعتبار  سایت داشته باشند که در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح خواهیم داد:

۱. بک‌لینک‌های اجتماعی:

اگر سایت شما در شبکه‌های اجتماعی معتبری مانند Facebook، Twitter، LinkedIn واینستاگرام حضور داشته باشند و لینک به سایت شما در این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته شود، این بک‌لینک‌های اجتماعی می‌توانند به افزایش اعتبار دامنه سایت شما کمک کنند. اگر بک‌لینک‌های اجتماعی از صفحاتی با اعتبار بالا به سایت وارد شوند، میزان اعتبار دامنه سایت نیز افزایش می‌یابد.

۲. انگیزه محتوا:

محتوای سایتی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر اعتبار دامنه سایت داشته باشند. محتوای مفید، جذاب و به‌روز در شبکه‌های اجتماعی منجر به تعامل بیشتر کاربران و افزایش اعتبارسایت خواهد شد. همچنین، اگر محتوای سایت توسط سایر کاربران به اشتراک گذاشته شوند و تعداد بازنشرها و لایک‌ها  بالا باشد، نشانه‌هایی از اعتبار و تأثیرگذاری محتوا است که به اعتبار دامنه سایت نیز کمک می‌کند.

3. ترافیک مستقیم:

اگر محتوای سایت شما در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار بگیرند و لینک‌های مستقیم به سایت در شبکه‌های اجتماعی  به اشتراک گذاشته شوند، می‌توانند ترافیک مستقیم به سایت شما ایجاد کنند. ترافیک مستقیم نشان دهنده این است که کاربران به طور مستقیم و بدون واسطه به سایت شما مراجعه کرده‌اند. میزان ترافیک مستقیم به سایت شما نیز می‌توانند به‌عنوان یکی از معیارهای اعتبار دامنه در نظر گرفته شوند.

چطور بک لینک روی اعتباردامنه سایت تاثیر می‌گذارد؟

بک‌لینک‌ها (Backlinks) یا لینک‌های ورودی از دیگر وبسایت‌های معتبر نشانه اعتماد دیگر وبسایت‌ها به محتوا و منابع شما هستند. در ادامه، تأثیر بک‌لینک‌ها را روی اعتبار دامنه سایت بررسی می‌کنیم:

1-تنوع بک‌لینک‌ها:

تنوع بک‌لینک‌ها نیز می‌تواند تأثیر بسیاری روی اعتبار  سایت داشته باشند. اگر بک‌لینک‌های شما از منابع متنوعی مانند وبلاگ‌ها، وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و…دریافت شوند، این نشان دهنده این است  که سایت شما در بین وبسایت‌های دیگر به‌عنوان منبع ارزشمندی در نظر گرفته می‌شود.

2- محتوای مرتبط:

محتوای صفحه‌ای که بک‌لینک در آن قرار دارد، باید مرتبط با محتوا و حوزه سایت شما باشد. بک‌لینک‌هایی که از صفحات مرتبط و محتوای مشابه به سایت شما ارجاع داده می‌شوند، به اعتبار دامنه سایت شما کمک می‌کنند.

3- تعداد بک‌لینک‌ها:

تعداد بک‌لینک‌ها تنها عامل تعیین‌کننده اعتبار دامنه نیست. بهتر است تاکید بیشتری بر کیفیت بک‌لینک‌ها و منابعی که از آنها دریافت می‌شوند، داشته باشید.

اعتبار دامنه سایت چگونه سنجیده می‌شود؟

اعتبارسایت توسط موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌ای سنجیده می‌شود. این الگوریتم‌ها بر اساس مجموعه‌ای از عوامل و سیگنال‌ها، سطح اعتبار و قدرت یک دامنه را تعیین می‌کنند. این عوامل ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی اعتبار دامنه تأثیر بگذارند. علاوه بر کیفیت بک‌لینک‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی عوامل دیگری هم در سنجش اعتبار  سایت درنظر گرفته می‌شوند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1-بازخورد کاربران:

نظرات، بررسی‌ها و بازخوردهای مثبت کاربران درباره سایت و محتوا به‌عنوان یک سیگنال مهم برای سنجش اعتبار دامنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- سرعت بارگیری:

سرعت بارگیری سایت نیز به اعتبار دامنه و رتبه‌بندی سایت تأثیر می‌گذارد. موتورهای جستجو از الگوریتم‌های مختلفی برای سنجش اعتبار دامنه استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که بروزرسانی سایت و طراحی کاربر پسند نیز باعث تغییراتی در روند سنجش اعتبار سایت می‌شود.

سخن پایانی

برای افزایش اعتبار  سایت، به دنبال ارائه محتوای با کیفیت و ارزشمند برای کاربران باشید و روی تجربه کاربری بهینه تمرکز کنید.

استراتژی‌های بهینه‌سازی سئو (SEO) و در نظر گرفتن الگوریتم‌های موتورهای جستجو می‌تواند باعث بهبود اعتبار دامنه  شما شود. با تولید محتوای با کیفیت، بهبود تجربه کاربری، ایجاد بک‌لینک‌های معتبر و ساختار داخلی مناسب، می‌توانید اعتبار دامنه سایت خود را افزایش دهید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.