اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

December 12, 2023
13:56 سه شنبه، 21ام آذرماه 1402
کد خبر: 154141

ایلام پیشتاز ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی؛ بهره‌مندی ۵۵۰ روستا از اینترنت تا پایان سال

فراهم بودن زیرساخت‌های ارتباطی یکی از شاخص‌های توسعه در دنیای امروز است، موضوعی که در استان مرزی ایلام نیز طی سال های اخیر توجه خاصی به آن شده، به طوری که تا پایان سال جاری در بیش از ۵۵۰ روستا از مجموع ۶۸۰ روستای استان، اینترنت پرسرعت قابل‌دستیابی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهره مندی و دسترسی روستاها به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص‌های مهم توسعه است که تاثیر مستقیم و شگرفی روی زندگی، فرهنگ، اقتصاد، آموزش، معیشت و بافت اجتماعی روستاها خواهد داشت.

اقدامات بیشتر از ۲ سال دولت سیزدهم در حوزه توسعه ارتباطی برای استان مرزی ایلام برکات زیادی داشته است، در واقع یکی از مهم‌ترین سیاست های دولت سیزدهم، بهبود و توسعه زیرساخت‌های اینترنت پر سرعت روستایی است تا شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی که در طول سالیان مختلف و در اثر نگاه‌های نامتوازن در حوزه‌های مختلف میان شهرها و روستاها ایجاد شده در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات، به وجود نیاید.

استان مرزی ایلام جزو آن استان‌هایی است که همواره به دلیل موقعیت جغرافیایی و حتی تاریخی و فرهنگی در بسیاری از شاخص ها فاصله بسیاری با کشور داشته است اما در شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه ویژه دولت، جز استان های برخوردار محسوب می شود.

از آنجا که با توجه به توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن استان ارائه خدماتی مانند اینترنت و ارتباطات به مراتب سخت‌تر از دیگر خدمات است دولت تلاش می کند تا با تقویت زیرساخت‌های موجود گام‌هایی اثرگذار برای دسترسی مناطق مختلف استان به این تکنولوژی را فراهم کند.

راه اندازی شمار قابل توجهی سایت تلفن همراه، اجرای طرح‌های تغییر دکل برای رفع ضعف آنتن‌دهی موبایل در ساختمان‌های بلند مرتبه، ارتقای تکنولوژی سایت‌های تلفن همراه به منظور تقویت آنتن دهی، تکمیل چنین طرح فیبر نوری از جمله تلاش های دولت سیزدهم برای بهبود زیرساخت‌های مخابراتی این استان در دولت سیزدهم بوده است.

با تلاش ها و اقدامات انجام شده، درصد پوشش جمعیتی ایرانسل ۸۴ درصد، همرا اول ۹۴ درصد و ضریب نفوذ پهنای باند سیار به ۱۱۹/۸۷ درصد رسیده است.

اتصال ۸۶ روستای ایلام به اینترنت پرسرعت طی ۲ سال گذشته

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام از اتصال ۸۶ روستای این استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت ۳G/۴G طی ۲ سال گذشته تا کنون خبر داد.

“علی کریمی” اظهار کرد: این روستاها شامل ۱۴ روستای زیر ۲۰ خانوار و ۷۲ روستای بالای۲۰ خانوار بوده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام بیان کرد: هر سایت جدید با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال و ارتقا سایت نیز با اعتبار ۱۵ میلیارد از محل اعتبارات توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است.

وی یادآور شد: همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان با برنامه ریزی صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

کریمی تاکید کرد: با توجه به شکل‌گیری رویکرد جدید وزارت ارتباطات با هدف توسعه زیرساخت و خدمات دیجیتال در استان‌، شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، تعامل‌پذیری، اشتغال و اقتصاد دیجیتال، پنج خدمت وابسته به هم را برای توسعه ارتباطات استان ضروری دانست.

اجرای ۳۴۹ کیلومتر فیبر نوری طی ۲ سال گذشته در ایلام

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: سال گذشته ۱۷۵ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان اجرایی شده که برای سال جاری نیز ۲۶۵ کیلومتر اجرای فیبر نوری در دستور کار قرار گرفته که به شرکت مخابرات استان واگذار شده است.

کریمی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که تا ۲ سال آینده بیش از ۷۵۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان اجرایی شود، تاکید کرد: تا کنون ۳۴۹ کیلومتر فیبر نوری در مناطق مختلف استان اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امید است که استان مرزی ایلام در حوزه ارتباطات تا پایان دولت جزو پنج استان برتر باشد.

احداث و ارتقای ۵۱ سایت تلفن همراه در روستاهای ایلام

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام گفت: در راستای توسعه ارتباطات و اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت، احداث و ارتقای ۵۱ سایت تلفن همراه مهم‌ترین رهاورد دولت سیزدهم برای روستاهای این استان به شمار می‌رود.

کریمی اظهار کرد: در این بازه زمانی( ۲ سال گذشته) ۳۳ سایت جدید احداث و ۱۸ سایت نیز ارتقا فناوری یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام بیان کرد: تا دهه فجر امسال نیز ۱۳ سایت جدید در نقاط مختلف استان احداث خواهد شد.

ایجاد ۱۲ سایت نسل پنجم اینترنت در ایلام

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام از برنامه ریزی برای راه اندازی ۱۲ سایت شبکه ۵G در ایلام خبر داد و گفت: اولین سایت نسل پنجم اینترنت در استان امسال طی هفته گذشته در محله جانبازان شهر ایلام راه اندازی شد.

کریمی اظهار کرد: شبکه نسل‌ پنج‌ ‌تلفن‌ همراه ،‌ دارای‌ مزایایی‌ نظیر سرعت‌ بیشتر، تاخیر کمتر، تعداد و تراکم بالاتر و شبکه پایدار است، این مزایا منجر به دستیابی به پهنای باند بیشتر در همه مکان ها و بهره گیری از اینترنت اشیای انبوه و همچنین مدیریت خدمات حیاتی می‌شود.

وی افزود: با بیان اینکه تا پایان سال جاری شبکه ۵G در استان به بهره برداری خواهد رسید، یادآور شد: مشترکان می توانند ۳۰۰ مگابایت در بستر شبکه ۵G استفاده کنند.

ایلام پیشتاز ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی؛ بهره‌مندی ۵۵۰ روستا از اینترنت تا پایان سال

تعداد روستاهای دارای اینترنت ایلام تا پایان سال به ۵۵۰ روستا می رسد

مدیرعامل ارتباطات و فناروی اطلاعات ایلام با بیان اینکه این استان وضعیت مطلوبی در زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات از نظر تلفن ثابت، همراه و اینترنت دارد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ در بیش از ۵۵۰ روستا از مجموع ۶۸۰ روستای استان، اینترنت پرسرعت قابل‌دستیابی است.

کریمی بیان کرد: علاوه بر توسعه ارتباطی شهری برنامه ما توسعه روستاها با همان کیفیت ارتباطی در شهرها است، برنامه ما در فاز اول روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال جاری است که به شبکه ملی ارتباطات متصل شوند و سپس تا پایان سال آینده بتوانیم روستاهای زیر ۲۰ خانوار را نیز به شبکه ملی ارتباطات متصل کنیم.

هشت هزار نفر ایلامی در حوزه فناوری و اطلاعات فعالیت دارند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با بیان اینکه هشت هزار نفر در این استان در حوزه فناوری و اطلاعات فعالیت دارند، گفت: ۵۵۰ روستای استان تا پایان سال جاری به اینترنت پرسرعت متصل می شوند.

کریمی، با بیان اینکه نظام صنفی رایانه در استان دارای ۳۲۸ عضو حقیقی است، اظهار کرد: ۳۶۸ شرکت حقوقی، ۲۰۸ فروشگاه به صورت حقیقی، ۲۳ مشاور و ۳۰ کارشناس در حوزه اطلاعات و فناوری در استان ایلام فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ۶ شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات در استان فعالیت دارند، ابراز کرد: همچنین هشت شرکت در استان دارای مجوز شورای عالی انفورماتیک هستند که در مجموع یک هزار و ۷۰۰ نفر در این حوزه در استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام تعداد فعالان حوزه فناوری و اطلاعات در استان ایلام را حدود هشت هزار نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نیز ۳۶ مرکز دانشگاهی در حوزه “آی.تی” در استان ایلام فعالیت دارند.

کریمی یکی از اولویت های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان را حمایت از رویدادهای استارتاپی و دیده شو بر شمرد و افزود: اگر افرادی تحت حمایت نهادهای حمایتی باشند و ایده ای در زمینه های فناوری و اطلاعات داشته باشند حمایت های لازم در این خصوص انجام می شود و همچنین از رویدادهای دانش آموزی در حوزه فناوری و اطلاعات نیز حمایت خواهد شد.

وی بیان کرد: این افراد می توانند با مراجعه به پارک علمی و فناوری ایده های خود را ارائه دهند و اگر توان مالی لازم برای اجرایی کردن طرح خود را نداشته باشند، از ایده آنان به صورت صفر تا صد برای ارائه در رویدادهای استارتاپی و یا تجاری سازی حمایت مالی می شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام ابراز کرد: در استان ایلام شرکت های تولید محتوا که از طریق ساخت نرم افزارها و اپلیکیشن ها اقدام تولید محتوای مورد نیاز می کنند نیز حمایت می شود که در استان در این بخش ۱۴ نفر و چهار شرکت فعال شده اند.

کریمی با اشاره به اینکه حمایت از شتاب دهنده های استانی نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد، یادآور شد: چهار شرکت شتاب دهنده در استان ایلام فعالیت دارند که در این راستا در امر تسهیل گری در صدور مجوز و ارائه تسهیلات از این شرکت ها حمایت می شود.

وی با بیان اینکه ارائه آموزش های حوزه اطلاعات و فناوری به ۲۰۸ سرباز نظام وظیفه در سال گذشته در راستای ایجاد اشتغال از دیگر فعالیت های این اداره کل بوده است، گفت: فناوری و اطلاعات در حوزه های مختلف از جمله فیبر نوری، آموزش اینترنت اشیاء، تعمیرات گوشی همراه و امنیت فناوری می تواند زمینه لازم برای اشتغال علاه مندان را فراهم کند.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۲۱ دفتر پیشخوان در نقاط مختلف استان ایلام فعالیت دارند که به طور میانگین هر کدام ۲ شغل ایجاد کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره به برون‌سپاری خدمات به دفاتر خدمات ارتباطی، گفت: تمام خدماتی که قابلیت برون‌سپاری دارند شناسایی شده‌ و به دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی واگذار می‌شود.

وی افزود: ۲۷ دفتر خدمات اتباطی روستایی در استان فعالیت دارند و مقرر شد همه خدماتی که قابلیت برون‌سپاری دارند، در این دفاتر هم ارائه شوند.

پرداخت ۱۷۹ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات ایلام

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایلام گفت: ۱۷۹ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات در استان پرداخت شده است.

کریمی گفت: این تسهیلات حمایتی در قالب ۲۲ طرح مربوط به کسب و کارهای فناوری اطلاعات پرداخت شد که نسبت به سال‌های قبل، رقم قابل توجهی است.

ایلام پیشتاز ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی؛ بهره‌مندی ۵۵۰ روستا از اینترنت تا پایان سال

وی افزود: تسهیلات حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل ۱۷ برنامه است که در قالب تسهیلات بند “الف” و بند “ب” به افراد حقیقی، شرکت‌های حقوقی نوپا و غیرنوپا، تولید کنندگان اپلیکیشن و بازی های موبایل و تولید کنندگان محتوا با کارمزد چهار تا ۱۰ درصد ارائه می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام یادآور شد: علاقه مندان و فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند جزئیات برنامه‌های حمایتی و نحوه پرداخت در سامانه توان آفرین را در آدرس Http://tavanafarin.ito.gov.ir مشاهده کنند.

کریمی تاکید کرد : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تمامی توان و در قالب پرداخت تسهیلات حمایتی و کم‌بهره از کسب و کارهای حوزه فاوا و استارتاپ‌ها حمایت می‌کند.

وی همچنین ایجاد ۵۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت شهری و روستایی در استان را از دیگر اقدامات انجام شده در طی ۲ سال گذشته تا کنون در استان اعلام کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.