اینترنت و شبکه

پیام‌رسان

December 12, 2023
14:15 سه شنبه، 21ام آذرماه 1402
کد خبر: 154148

غیرحضوری شدن مدارس در روزهای آلودگی هوا، ناآمادگی اپلیکیشن «شاد» را نشان داد

کاربران اپلیکیشن شاد در روزهای بازگشت غیر حضوری شدن مدارس دیگر از عملکرد این اپلیکیشن رضایت ندارند. با وجود اینکه مانند دوران کرونا کل کشور از این اپلیکیشن استفاده نمی‌کنند اما به نظر می‌آید شاد آمادگی پاسخ به این تعداد کاربران را ندارد. مشکلی که دولت هم آن را گردن نمی‌گیرد.

به گزارش پیوست، اولین بار خرداد ماه سال ۹۴ زمزمه‌هایی از راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) شنیده شد. آن زمان معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفته بود این شبکه تا پایان سال برای دانش‌آموزان قرآنی راه‌اندازی می‌شود. بعد از آن خبری از شاد نشد تا اینکه شروع همه‌گیری کرونا، آموزش‌ را اجبارا غیرحضوری کرد و آموزش و پرورش اوایل اردیبهشت ماه ۹۹، از شاد رونمایی کرد.

حالا با تمام شدن کرونا، آموزش غیرحضوری همچنان ادامه دارد. بچه‌‌مدرسه‌ای‌ها یک روز که به علت سرمای هوا یا آلودگی به مدرسه نمی‌روند دیگر خبری از استراحت و خوابیدن تا ظهر در خانه نیست. حالا کلاس‌ها آنلاین و در خانه برگزار می‌شوند. با افزایش روزهای غیر حضوری شدن مدارس در پی آلودگی هوا، اپلیکشین شاد باز مانند روزهای کرونا سر از گوشی پدر و مادرها و دانش‌آموزان در آورده است.

کاربران اپلیکیشن شاد حالا اما با شروع موج آلودگی هوا و غیر حضوری شدن پیاپی مدارس در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و اراک بیشتر از گذشته مجبور به استفاده از آن هستند اما از عملکرد اپلیکیشن رضایت کافی ندارند.

ویس، لایو، کندی

محمد، معلم یکی از دبیرستان‌های دولتی تهران است. او می‌گوید: با وجود اینکه برای استفاده از شاد نیاز به استفاده از VPN نیست اما عملکرد اپلیکیشن، مشکلاتی دارد که حتی در استفاده از اپ‌های فیلتر شده مثل تلگرام دیده نمی‌شود. تدریس لایو و آنلاین آنقدر با اختلال همراه است و قطع و وصلی دارد که ترجیح می‌دهم مطالب درسی را به شکل ویس برای دانش‌آموزان ارسال کنم. ارسال ویس هم بی‌اشکال نیست.

امیر دانش‌آموز پایه دهم است. او می‌گوید: ویس‌ها به طرز عجیبی باز نمی‌شوند. معلم دینی چند روز پیش چند بار یک ویس را فرستاد که هر بار باز نشد.

او در مورد مشکل دیر ارسال شدن عکس‌ها توضیح می‌دهد: بعضی موقع‌ها عکس‌ها ارسال نمی‌شود و دلیلش را متوجه نمی‌شوم. گاهی پیش آمده سر جلسه امتحان یک عکس را می‌فرستیم و بعد از دو ساعت زمانی که امتحان تمام شده است ارسال می‌شود. حتی بعضی مواقع عکس‌ها را می‌فرستم و دو بار از یک عکس ارسال می‌شود.

امیر مانند خیلی‌ها از گفت‌وگوی صوتی شاد گلایه دارد: در گفت‌وگوی صوتی ممکن است ناگهان بدون هیچ دلیلی از گفت‌وگو خارج شوی. با اینکه شاد رایگان است اما برخی اوقات سرعت دانلود خیلی پایین می‌آید. این مسأله در مورد فایل‌های کم‌حجم مانند یک ویس هم دیده می‌شود.

علیرضا نیز همکلاسی امیر است که می‌گوید: وقتی معلم پی‌دی‌اف یا ویسی می‌فرستد به زحمت باز می‌شود. دیدن لایوها نیز سخت است، یا تصویر و صدا قطع می‌شود یا از لایو بیرون انداخته می‌شویم.

عرشیا، دانش‌آموز پایه یازدهم در مورد مشکلات شاد می‌گوید: از زمانی که شاد عرضه شد ضعف‌های زیادی داشت، برخی مشکلات برطرف شده است اما هنوز مشکلاتی دارد. از ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر که دانش‌آموزان زیادی از آن استفاده می‌کنند افت ترافیک دارد و سرعت بارگذاری پایین است. قطع و وصلی آنقدر در گفت‌وگوی صوتی زیاد است که معلم حتی نمی‌تواند آن را شروع کند.

این انتقادها در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی هم دیده می‌شود تا جایی که امیر آقازاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی نیز به یکی از آنها واکنش نشان داد و نوشت: عدم پاسخگویی برخی از سکوها ارتباطی به پهنای باند شبکه ارتباطی کشور ندارد و شاد باید مشکلاتش را حل کند.

اخطار امنیتی که توضیح داده نشد

چندی پیش کاربران شاد هشدارهایی امنیتی از گوگل‌پلی دریافت کرده بودند که حاکی از «مضر» بودن این اپلیکیشن بود. شاد در واکنش به این هشدارها اعلام کرده بود دلیل ارسال‌شان تا کنون مشخص نیست و احتمالا گزارش‌های نادرست و شیطنت‌های برخی افراد، باعث آن شده است.

از سویی وزارت آموزش و پرورش، استفاده از هر پیام‌رسانی غیر از شاد را در مدارس ممنوع کرده است و کاربران مجبور به استفاده از اپلیکیشنی هستند که خیلی هم امن به نظر نمی‌رسد و مشکلاتش پابرجاست.

با اینکه حسن قاسم‌زاده، مدیر اجرایی شبکه شاد در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود اختلال در شاد به دلیل افزایش ناگهانی استفاده کاربران پس از شروع آلودگی هوا بود و با رفع این مشکل در عرض ۵۰ دقیقه، کاربران در روزهای بعدی مشکلی نداشته‌اند اما تجربه کاربران، این گفته وی را تایید نمی‌کند و شاد همچنان، کاربران را ناراحت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.