بررسی مسیر توسعه 20 ساله شاتل
کسبوکارها پس از تاسیس و در هر مرحله از توسعه با تهدیدهای محیطی و داخلی روبرو میشوند که پیدا کردن راه حل برای این مسائل باعث عبور از بحرانها و در نتیجه رشد آنها خواهد شد. شاتل به عنوان یکی از شرکتهایی که 20 سال در حوزه اطلاعات، ارتباطات و تکنولوژی فعال است، به خوبی توانسته تهدیدهای این صنعت و نوسانات شدید عوامل اقتصادی و اجتماعی را تبدیل به فرصتی برای توسعه و ورود به بازارهای جدید کند.
در این جا سعی بر این است تا مسیر توسعه 20 ساله کسبوکار شاتل و تغییراتی که در سبد محصولات این شرکت مطابق با تحول نیاز مشتریان ایجاد شده است مورد بررسی قرار گیرد. افزون بر این، جشنواره تخفیفهای ویژه شاتل ،به مناسبت تولد 20 سالگی این شرکت، معرفی خواهد شد.
شروع فعالیت شاتل؛ سال 1382
عموم مردم در ایران برای اولین بار شاتل را با Dial-up و سپس خدمات ADSL این شرکت در ابتدای دهه 80 شناختند. در واقع فعالیت شرکت شاتل با ارائه خدمات اینترنت ADSL2+ در کنار Dial-up در سال 1382 آغاز شد. کیفیت بالای خدمات ADSL2+ شاتل باعث شد تا بتواند در این بازار که در انحصار بخش دولتی بود، بهعنوان کسبوکاری که خدماتی متمایز و کیفیتی کمنظیر ارائه میدهد شناخته شود.
علاوهبر این، شبکه فروش گسترده شاتل که در تمامی استانها و بسیاری از شهرهای ایران ارائه خدمات میکنند، باعث میشود تا کاربران اطمینان بیشتری نسبت به حساسیت شاتل برای پاسخگویی به مشتریان داشته باشند. قطعا در این مرحله از توسعه شاتل، یکی از مهمترین عوامل رشد سریع این کسبوکار را میتوان ارتباط نزدیک و آسان مشتریان با نمایندههای این شرکت دانست.
توسعه زیرساختهای شاتل برای انطباق با نیازهای روزافزون کاربران
در اواسط و اواخر دهه هشتاد با توجه به افزایش روزافزون استفاده از اینترنت به دلیل رشد استفاده از پیامرسانهای آنلاین و شبکههای اجتماعی، نیاز به پهنای باند بیشتر در بازار خدمات دسترسی به اینترنت در ایران کاملا حس میشد. شاتل به همین دلیل تمرکز زیادی روی توسعه زیرساختهای اینترنت قرار داد تا رضایت مشتریان نسبت به خدمات خود را حفظ و حتی بهبود بدهد.
در همین راستا در سال 1386 پهنای باند اختصاصی شاتل معرفی شد تا کاربرانی که نیازهایی فراتر از نیازهای روزمره و عمومی دارند نیز بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با کیفیتی مطلوب دریافت کنند.
علاوهبراین، راهاندازی اینترنت مجتمعهای مسکونی و تجاری در سال 87، یکی دیگر از خدمات شاتل برای پاسخگویی به نیازهای ویژه ساکنان این مراکز بود. مجتمعهای مسکونی یا تجاری که از این سرویس استفاده میکنند، به دلیل اتصال رادیویی اختصاصی، سرعت بالاتر (تا 50 مگابیت بر ثانیه) و اتصال پایدارتری را تجربه خواهند کرد.
توسعه سبد خدمات شاتل در دهه 90
امکان اتصال به تلفنهای اختصاصی برای مجتمعهای مسکونی و تجاری، یکی از نیازهای بازار بود که بهدرستی توسط هیچ شرکتی پاسخ داده نشده بود. به همین خاطر راهکاری با عنوان تلفن ویژه مجتمعهای مسکونی و تجاری (POTS) توسط شاتل در سال 1395 راهاندازی شد تا مراکزی که امکان دریافت تلفن از مخابرات را نداشتند نیز بتوانند از این خدمت استفاده کنند.
با توجه به اینکه در نیمه دوم دهه 90 استفاده از محتوای چندرسانهای مانند ویدئو، پادکست و عکس در فضای وب رشد چشمگیری داشت، شاتل خدمت VDSL را ارائه داد تا مشتریان بتوانند بدون وقفه و با کیفیت و سرعت بالا نیازهای روزمره و کاری خودشان را به اینترنت رفع کنند.
اینترنت فیبر نوری شاتل؛ سرمایهگذاری بر روی آینده تکنولوژی
اینترنت فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که امکان تجربه سرعت بینظیر تا 1000 مگابیت بر ثانیه را به کاربر میهد. اتصال فیبر نوری به جای استفاده از کابل مسی خط تلفن، تبادل دادهها را از طریق لیزر انجام میدهد؛ بنابراین هیچ نیازی به خط تلفن وجود ندارد. با اینترنت فیبر نوری، دیگر مهم نیست که در محیط کار یا در خانه چند نفر به صورت همزمان به اینترنت وصل میشوند زیرا با افزایش تعداد اتصالها هیچ تغییری در سرعت اینترنت ایجاد نخواهد شد.
شاتل با تلاش برای ارائه این خدمت به مشتریان خود در سراسر ایران، بار دیگر ثابت کرده که تعهد به ارائه بالاترین کیفیت اینترنت مطابق با تکنولوژیهای روز دنیا را همچنان در اولویت اهداف خود قرار داده است. هماکنون (آذر 1402) شاتل در حال توسعه شبکه اینترنت فیبرنوری در شهرهای تهران، مشهد، قم، قزوین، ساوه و پردیس است، همچنین در سایر شهرهای ایران نیز زیرساختهای فیبرنوری را در آینده راهاندازی خواهد کرد.
راهکارهای سازمانی شاتل؛ سکوی پرتاب کسبوکارها برای بهرهوری بالاتر
شاتل در ادامه مسیر توسعه خدمات اینترنتی و ارائه راهکارهای فناورانه، پس از شناسایی نیازهای سازمانها شروع به ارائه خدمات ویژه کسبوکارها کرد. از جمله مهمترین راهکارهای سازمانی شاتل میتوان به میزبانی سرور یا دیتاسنتر، شاتلتاک سازمانی و پهنای باند اختصاصی اشاره کرد.
در ادامه به معرفی و بررسی راهکارهای شاتل ویژه کسبوکارها میپردازیم.
پهنای باند اختصاصی
کسبوکارها در هر اندازهای که باشند نیازمند اتصال به اینترنت، بدون قطعی و بهصورت پایدار هستند. شاتل برای ایجاد اطمینان نسبت به اتصال دائمی اینترنت در شرکتها، راهکار پهنای باند اختصاصی را ارائه داد. با استفاده از پهنای باند اختصاصی، تمامی پهنای باند فقط به یک شرکت اختصاص داده میشود؛ در نتیجه احتمال افت سرعت یا قطع شدن ارتباط به حداقل ممکن میرسد. ترافیک نامحدود و نظارت 24 ساعته کارشناسان فنی شاتل بر روی وضعیت اتصال به اینترنت، از مهمترین مزایای پهنای باند اختصاصی به حساب میآیند.
شاتلتاک سازمانی
شرکتها برای برقراری ارتباط با ذینفعان و مشتریان خود باید بتوانند در هر لحظه ارتباط تلفنی بدون نویز و همزمان با تعداد زیادی از مشتریان داشته باشند. شاتلتاک سازمانی امکان برقراری تماسهای متعدد و همزمان ورودی و خروجی به کلیه اپراتورها را فراهم میکند.
دیتاسنتر: کولوکیشن (co-location)
بدون شک کسبوکارهای جدید را میتوان کسبوکارهای دادهمحور دانست. با بزرگتر شدن اندازه سازمانها، موضوع امنیت داده و اطلاعات، اهمیت دوچندانی پیدا میکند. خدمات میزبانی سرور شاتل یا همان کولوکیشن (co-location)، این فرصت را به کسبوکارها میدهد تا فضایی ایمن و استاندارد را در دیتاسنترهای شاتل در اختیار داشته باشند. شرکتهایی که متقاضی این خدمت باشند میتوانند سرورهای خودشان را در دیتاسنتر شاتل قرار دهند و نسبت به مانیتورینگ 24 ساعته این سختافزارها توسط کارشناسان فنی شاتل اطمینان داشته باشند.
جشنواره پیشنهادات ویژه به مناسبت بیستمین سالگرد تولد شاتل
شاتل در سالگرد تاسیس این شرکت و به مناسبت موفقیت 20 ساله در توسعه خدمات فناورانه، پیشنهادهای بیسابقهای را برای مشتریان قدیمی و کاربرانی که تاکنون از خدمات شاتل استفاده نکردهاند در نظر گرفته است. پیشنهادهای ویژه شاتل شامل خدمات مورد نیاز مشتریان خانگی و مشتریان سازمانی میشود. برای اطلاع از این تخفیفها و شیوه استفاده از آنها به سایت شاتل مراجعه کنید.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم تا عملکرد شاتل را به عنوان یکی از کسبوکارهای موفق در ایران که سابقه دو دهه فعالیت در صنعت اطلاعات، ارتباطات و تکنولوژی را دارد بررسی کنیم. بهصورت خلاصه مهمترین عوامل موفقیت شاتل را میتوان ارتباط نزدیک با مشتریان در سراسر کشور، همگام بودن با تکنولوژیهای روز دنیا، توسعه سبد خدمات با توجه به نیازهای مشتریان و همچنین بهکارگیری نیروهای متخصص در هر دو بخش خدمات خانگی و راهکارهای سازمانی دانست.