مشکلات پلتفرمهای حوزه گردشگری و فروش آنلاین بلیت از زبان مدیرعامل قاصدک ۲۴
مدیرعامل قاصدک ۲۴ یکی از مشکلات اصلی پلتفرمهای حوزه گردشگری و فروش آنلاین بلیط را تعدد الزامهای نهادها و ارگانهای مختلف برای اخذ مجوزها از آنها میداند. همچنین او معتقد است در اختلاف میان این ارگانها این پلتفرمها بیشترین آسیب را میبینند.
محمد موحد مدیرعامل قاصدک ۲۴ درباره دلیل پوشش تمام بخشهای یک سفر توسط این پلتفرم عنوان میکند: از سال ۹۴ که ما پلتفرم قاصدک ۲۴ را با تک محصول پرواز راهاندازی کردیم ناچار بودیم سرویسهای خود برای یک سفر را کامل کنیم تا مسافری که به پلتفرم مراجعه میکند تمام نیازهایش پاسخ داده شود. به همین خاطر هر محصولی که در حوزه گردشگری توان فروش آنلاین داشت به قاصدک ۲۴ اضافه کردیم.
موحد بیشترین سهم بازار قاصدک ۲۴ را در حوزه پرواز میداند و به ترتیب قطار و اتوبوس را در جایگاه بعدی سهم بازار این پلتفرم مطرح میکند. او میگوید: در سال ۹۷ نیز در حوزه رزرو هتل داخلی ورود کردیم و توانستیم سهم بازاری نیز از این حوزه به دست بیاوریم.
مدیرعامل قاصدک ۲۴ درباره چالش قیمتگذاری بلیط هواپیما در سال گذشته میگوید: از سال ۱۴۰۰ نرخهای بلیط تغییری نکرده بود و بنای سازمان هواپیمایی هم این بود که مرجع مشخص شدن نرخها انجمن شرکتهای هواپیمایی باشد. امسال که یک کش و قوسی بین سازمان هواپیمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی رخ داد این انجمن نرخنامه با افزایش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد نرخ بلیط بعد از دو سال ارائه داد. اما سازمان هواپیمایی این نرخنامه را نپذیرفت و بخشنامهای مبنی بر تبعیت از نرخنامه این سازمان ابلاغ کرد.
او ادامه میدهد: تفکر پشت این نرخنامه بسیار غیرتخصصی بود و نه با ما و نه با شرکتهای هواپیمایی در این زمینه مشورت نشده بود. استدلال این بود که در سال ۱۴۰۲ به دلیل آنکه حقوقها ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده است نرخ بلیط هواپیما نیز نباید بیشتر از ۲۹ درصد باشد. شرکتهای هواپیمایی این استدلال را نپذیرفتند و برخی نیز ترجیح دادند که جریمه بدهند و نرخنامه انجمن شرکتهای هواپیمایی را اعمال کنند.
موحد درباره اعمال کردن نرخنامه سازمان هواپیمایی توسط پلتفرمها میگوید: چون ما قانونمداریم و از سازمان هواپیمایی مجوز داریم ناچار بودیم این نرخنامه را اعمال کنیم. اعمال این نرخنامه سبب شد در بازههایی فروش ۶۰ تا ۷۰ درصد افت کند و ضرر قابلی توجهی را متحمل شدیم. مخصوصا در ماه آخر یعنی شهریورماه اصلا پروازی نبود و ما افت فروش داشتیم.
مدیرعامل قاصدک ۲۴ عنوان میکند: در آن دوره پرواز برای شرکتهای هواپیمایی سنتی و یکسری سایتهایی که مجوز نداشتند وجود داشت. در آن دوره چون نظارتی نبود افزایش قیمتهای بسیاری اتفاق افتاد. در حال حاضر، سازمان هوایپمایی روی مسیرهایی که پرواز سیستمی دارد کوتاه آمده است و ما داریم نرخ رسمی شرکتهای هواپیمایی را میفروشیم. راهکار ما این است که یک سقف نرخی باشد تا سواستفاده از در دورههای اوج پروازی صورت نگیرد.
موحد مشکل در حوزه اتوبوس و قطار در حوزههایی به غیر از قیمت میداند. او میگوید: برای فروش بلیط آنلاین اتوبوس عملا قانونی وجود ندارد اما دو سال است که سازمان حمایت و تعزیرات اعلام میکند که باید مجوز بگیریم و اینماد هم اخذ اینماد را منوط به داشتن مجوز میداند. با این حال، تا چند وقت پیش مجوزی صادر نشده بود. الان یک مجوزی بر روی درگاه ملی مجوزها قرار گرفته است که اخذ آن دشوار است اما ناچاریم تا در نهایت از این طریق مجوز لازم را اخذ کنیم. اخذ این مجوز منوط به اخذ یک پیش مجوز تحت عنوان رسانه دیجیتال است و بعد میتوانیم مجوز بازارگاه فروش بلیط اینترنتی را اخذ کنیم.
مدیرعامل قاصدک ۲۴ عنوان میکند: ما در ریلی در زمینه مجوز مشکلی نداریم چراکه رجا به شدت در این حوزه نظارت میکند. ما از شرکتهای چهارگانه ریلی API میگیریم و فروش بلیط را انجام میدهیم. اما کارهای فنی این کار را رجا انجام میدهد.
موحد ادامه میدهد: اگر بخواهیم قانونمند رفتار کنیم باید از هر ارگانی یک مجوز بگیریم. وزارت گردشگری، سازمان هواپیمایی، رجا، وزارت راه و فروش بیمه ارگانهایی هستند که باید از آنها مجوز فعالیت بگیریم. این ارگانها گاهی به مشکل میخورند که به اصطلاح کتکخور آن ما هستیم.
او میگوید: سال گذشته سازمان حمایت با سازمان هوایپمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی یک مشکلی داشتند، ما طبق قانون باید نرخ انجمن را رعایت میکردیم. سازمان حمایت میگفت برای من ملاک نرخنامه اسفند ۹۹ است. در مقابل انجمن شرکتهای هواپیمایی شهریور ۱۴۰۰ نرخنامه داده بودند. ما طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی نرخ شهریور را اعمال میکردیم اما سازمان حمایت میگفت اگر نرخنامه اسفند ۹۹ را رعایت نکنید ما را به تعزیرات خواهد فرستاد. ما در این وضعیت مانده بودیم که چکار کنیم که در نهایت بعد از یک ماه این مشکل رفع شد.
مدیرعامل قاصدک ۲۴ درباره عدم جذب سرمایه میگوید: جذب سرمایه یک گزینه است که همیشه روی میز است. ما برای جذب سرمایه دو باری مذاکره کردیم اما در شرایط مناسبی نبودیم. به همین خاطر ترجیح دادیم در شرایطی سرمایه جذب کنیم که خودمان نیز در وضعیت خوبی باشیم. یک بار در دوره کرونا بود و یک بار هم در سال گذشته این پیشنهاد شد اما خواستیم تا شرایط دیگری بهترین قرارداد را نهایی کنیم. الان هم در حال مذاکره هستیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.
او درباره برنامههای آینده این پلتفرم عنوان کرد: ما در حوزه B2B برنامه توسعه داریم و همچنین در حوزه فروش آنلاین بلیط خارجی سهممان کم بوده و تلاش داریم آن را افزایش دهیم. همچنین جذب سرمایهگذار را در دستور کار داریم.