ادعای یک شرکت بازاریابی: نمایش تبلیغات هدفمند با گوشدادن به صدای کاربر از طریق دستگاههای مختلف
یک شرکت تبلیغاتی در کارزاری که حالا حذف شده است، گفته بود که میتواند با گوشدادن به حرفهای کاربر، تبلیغات به او هدفمند نشان دهد.
حتماً دراینباره شنیدهاید که کاربران بعد از صحبتکردن پیرامون یک موضوع با دوستان و اعضای خانواده خود، تبلیغات مربوط به آن را در فضای آنلاین مشاهده کردهاند. گوگل و بسیاری از شرکتها سالهاست میگویند که چنین اتفاقی بهصورت تصادفی رخ میدهد. اما یک شرکت تبلیغاتی مدعی شده است که میتواند با گوشدادن به صدای کاربران، تبلیغات هدفمند به آنها نشان دهد.
به گزارش ارستکنیکا، شرکت تبلیغاتی Local Solutions از زیرمجموعههای Cox Media Group استراتژی بازاریابی جدیدی را شروع کرده و مدعی شده است که با فناوری شنیدن صدای کاربران، میتواند تبلیغات را بهصورت هدفمند برای آنها به نمایش بگذارد. در این روش ظاهراً از گوشیها، تلویزیونهای هوشمند و سایر دستگاههای متصل به اینترنت استفاده میشود که البته نگرانیهای زیادی را بهوجود آورده است.
در صفحه مربوط به این کارزار که حالا حذف شده، آمده بود: «CMG اکنون با فناوری Active Listening میتواند تبلیغات شما را دقیقاً به افرادی که دنبال آنها میگردند، نشان دهد.» در این صفحه گفته شده بود که اگر شرکتها بهدنبال نمایش تبلیغات برای افرادی هستند که در صحبتهای روزمره خود برای مثال میگویند «کولر درحال خرابشدن است» یا «بیمه خودرو بهزودی باید تمدید شود»، میتوانند از خدمات این شرکت استفاده کنند.
این شرکت در ابتدا دقیقاً توضیح نداده بود که چگونه این دادهها را گردآوری میکند. اگرچه جاسوسی از کاربران غیرقانونی است، اما Local Solutions در صفحه مربوطه گفته بود که کار آنها غیرقانونی نیست و کاربران با پذیرش شرایط سرویسدهی دستگاهها، حق حریم خصوصی خود را واگذار کردهاند.
تکذیب ادعای جاسوسی از کاربران برای نمایش تبلیغات هدفمند
شرکت CMG در ادامه در بیانیهای به ArsTechnica اعلام کرد که ابزارهای تبلیغاتی آنها شامل محصولات شخص ثالثی است که از مجموعه دادههای کاربران در شبکههای اجتماعی و دیگر اپلیکیشنها استفاده میکنند. این شرکت تأکید دارد که به تمام صحبتهای کاربران گوش نمیدهد و به چیزی فراتر از دادههای شخص ثالث، ناشناس و رمزنگاریشده دسترسی ندارد.
در واکنش به این خبر، سخنگوی گوگل در بیانیهای دراینباره گفت: «اندروید سالهاست که جلوی اپلیکیشنها را گرفته تا زمانی که کاربران درحال استفاده از آنها نیستند، صدا ضبط نکنند و هرگاه یک برنامه درحال استفاده از میکروفن باشد، آیکون مربوط به آن در نوار وضعیت دستگاه نشان داده میشود.»
اگرچه ادعای اولیه CMG بسیار عجیب بهنظر میرسد و بعید است که دستگاههای امروزی بتوانند با فناوریهای موجود دائماً به صدای کاربران گوش کنند و آنها را به سرورهای خود بفرستند – بدون اینکه کاربر متوجه این مسئله شود – اما پیشتر نمونههای خفیفتر ثبت و استفاده از دادههای کاربران توسط شرکتهایی مثل آمازون را دیده بودیم؛ بنابراین بهنظر میرسد که توجه به مبحث حریم خصوصی نیازمند توجه بیشتر از سوی کاربران، شرکتها و قانونگذاران باشد.