امنیت

فناوری اطلاعات

December 19, 2023
18:25 سه شنبه، 28ام آذرماه 1402
کد خبر: 155007

هشدار پلیس فتا درباره مجرمان سایبری شبکه اجتماعی شاد

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان خراسان رضوی از دام‌های متعدد مجرمان سایبری برای کاربران شبکه‌ اجتماعی شاد خبر داد و از شهروندان خواست به توصیه‌های پلیس فتا در این خصوص توجه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ هادی شرکاء رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این خبر گفت: این روزها بسیاری از دانش آموزان و والدین از شبکه اجتماعی شاد برای برقراری ارتباط با معلمان ؛ مدیران مدرسه و انجام تکالیف درسی و حضور در کلاس‌های آنلاین استفاده می کنند؛از این رو به واسطه رشد مخاطبان این شبکه اجتماعی، مجرمان سایبری نیز با هدف کلاهبرداری از آنان تلاش دارند به نحوی از کاربران این شبکه اجتماعی سوء استفاده کرده و اعمال مجرمانه خود را به سرانجام برسانند.

وی افزود: یکی از این شگردها، ارسال پیامی جعلی برای مخاطبان این شبکه اجتماعی تحت عنوان دریافت اینترنت رایگان از طرف آموزش و پرورش است که در نهایت کاربران را به یک سایت جعلی هدایت کرده و با دسترسی به حساب بانکی، موجودی حساب آنان مورد سرقت قرار می گیرد.

سرهنگ شرکاء از عموم مردم خواست به اینگونه پیام ها که از اکانت های جعلی تحت عنوان پشتیبان شاد و … ممکن است برای آنها ارسال شود اعتماد نکرده و صحت اینگونه موضوعات را تنها از منابع رسمی دنبال کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: در روش دیگر مجرمین با نفوذ به اکانت کاربران شبکه‌های اجتماعی شاد خصوصا معلمان و مدیران مدرسه، اقدام به ارسال پیامی جعلی به مخاطبین وی که عموما والدین دانش آموزان هستند نموده و از آنها درخواست  دریافت وجوهات ضروری می‌نمایند و با ارسال شماره کارت افراد غیر؛ مبالغی را دریافت می کنند و به این شکل اقدام به کلاهبرداری می نمایند.

سرهنگ شرکاء به شهروندان توصیه کرد: در صورت دریافت اینگونه پیام ها قبل از واریز هرگونه وجه صحت آن را بصورت تلفنی بررسی نمایند و به منظور ارتقاء امنیت حساب کاربری خود در شاد حتما نسبت به فعال نمودن قابلیت تایید دو مرحله ای اقدام نموده و اطلاعات حساب کاربری خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهند.

شایان ذکر است ؛سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکى  www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت بر خط گزارشات مردمى و اخذ نقطه نظرات شهروندان و کاربران گرامى بوده و همچنین کاربران گرامى مى توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهاى سایبرى را از این سایت دریافت و بهره برداری نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.