ارایهدهندگان خدمات دولت الکترونیکی ملزم به ارایه SLA میشوند
دستگاههایی که سرویسهای پایه خدمات دولت الکترونیکی ارائه میدهند، موظف به ارائه تضمین سطح خدمات (SLA) خواهند شد. این سرویسها در مرحله اول شامل چهار خدمت احراز هویت اشخاص حقیقی ثبت احوال، کد پستی، استعلام شاهکار و احراز هویت اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک میشود.
ارائه سرویس در درگاه خدمات دولت الکترونیکی وابسته به سرویسهای پایهای است که برخی دستگاهها ارائه میدهند و در صورت اختلال در ارائه این سرویسها، اغلب خدمات دیگر دچار مشکل میشوند. به همین دلیل کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی تصمیم گرفته است با دستگاههای ارائه دهنده خدمات پایه دولت الکترونیکی، SLA امضا کند.
جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره این موضوع گفت: ما در بعضی روزها شاهد اختلال در سرویسهای پایه هستیم و به واسطه این اختلال، ارائه خدمات در بعضی سامانههای دستگاهها هم با مشکل مواجه میشود. به همین خاطر در قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی، به کارگروه تعاملپذیری اختیار داده شده است که براساس تشخیصی که میدهد از خدمات پایه و تأثیرگذار در ارائه خدمات دولت الکترونیکی، SLA بگیرد.
به گفته موحد این خدمات چون پایه هستند به هیچعنوان نباید دچار اختلال شوند و دستگاهها در این زمینه باید با مرکز ملی تبادل اطلاعات، توافقنامه سطح خدمات امضا کنند. این SAL در کارگروه تعاملپذیری به تصویب رسیده و در مرحله انعقاد توافقنامه قرار دارد.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت در مرحله اول چهار سرویس احراز هویت اشخاص حقیقی در سازمان ثبت احوال، کد پستی در شرکت ملی پست، استعلام شاهکار در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و احراز هویت اشخاص حقوقی در سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان سرویسهای پایه شناخته شدهاند.
تکالیف دستگاهها
براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دستگاهها مکلف بودند صددرصد خدمات خود را تا پایان آبان ماه به صورت الکترونیکی از پنجره یکپارچه خدمات دولت ارائه کنند. موحد درباره اجرای این تکلیف گفت: ما سه مرحله استاندارد خدمت داریم. یک مرحله دریافت درخواست خدمت از شهروندان است، یک مرحله پردازش آن خدمت است و یک مرحله هم تحویل خدمت است و هیچ دستگاهی نمیتواند ادعا کند حداقل یکی از این مراحل را نمیتواند الکترونیکی ارائه کند.
تکلیف دوم در قانون بودجه، الکترونیکی شدن استعلامات بین دستگاهی بود که باید تا پایان آذر ماه انجام میشد. موحد درباره این اجرای تکلیف نیز گفت: تقریباً بیش از ۱۸۰ درخواست از سمت دستگاهها به کارگروه تعاملپذیری آمد. بخش عمدهای از اینها بررسی شد که منجر به صدور ۸۰ سرویس جدید شد. یعنی سرویسی که قبلاً کلاً وجود نداشت، سرویسهای جدیدی بود که امسال ایجاد شد و الان هم به نوبت در جلسات کارگروه تعاملپذیری این درخواستها بررسی میشود و مجوزها صادر میشود.
در نهایت براساس قانون بودجه سال جاری، دستگاهها موظف هستند ۲۰ درصد خدمات خود را به شکل هوشمند و بدون دخالت نیروی انسانی ارائه کنند. معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره این بند از قانون نیز گفت: بخش مهمی از دستگاهها ۲۰ درصد خدماتی که بایستی هوشمند کنند را اعلام کردهاند و در کمیته نظارتی مورد بررسی قرار گرفته و بعضی از آنها تأیید و بعضی هم رد شده و تا پایان دیماه هم دستگاهها فرصت دارند این ۲۰ درصد را براساس مؤلفهها و شرایط و الزاماتی که در آییننامه اجرایی قانون بودجه امسال آمده، به شکل هوشمند ارائه کنند.
او ابراز امیدواری کرد حتی اگر تا پایان دی ماه تمامی دستگاهها موفق نشود این تکلیف را انجام دهند، تا پایان سال جاری چنین اتفاقی رخ داده باشد.
آمارهایی از پنجره ملی
حدود ۲ سال پس از راهاندازی پنجره ملی خدمات دولت الکترونیکی، مراجعه به این درگاه به بیش از ۱۲ میلیون در روز رسیده است.
جواد موحد گفت در طول ۲۴ ساعت منتهی به ۲۲ آذر ماه ۱۴ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۹۷۴ نفر وارد پنجره دولت الکترونیکی شدهاند؛ اما به صورت متوسط روزانه بیش از ۱۲ میلیون مراجعه به این درگاه وجود دارد.
به گفته موحد، پیک مراجعه به درگاه هوشمند دولت، در تیرماه امسال رخ داد که به روزانه ۱۸ میلیون مراجعه رسید. این موضوع به دلیل ثبت نام برای دریافت کتابهای درسی بوده است.
به صورت کلی پرمراجعهترین سامانههایی که پس از احراز هویت در پنجره واحد مورد استفاده قرار میگیرند، وزارت آموزش و پرورش، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، وزارت راه و شهرسازی، سامانه حمایتهای وزارت رفاه، درگاه ملی مجوزها، اپلیکشن موبایلی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پنجره واحد خدمات دانشگاهی وزارت علوم، پنجره واحد خدمات فراجا، سامانه هدفمندی یارانهها و پنجره واحد خدمات ملی پخش فرآوردههای نفتی هستند.
و تاکنون بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ایرانیان در این پنجره ثبت نام کرده و احراز هویت شدهاند.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت علاوه بر پیامکی که برای ورودی به پنجره واحد به تلفن همراه کاربران ارسال میشود، پیامرسانهای داخلی نیز به این درگاه متصل شدهاند و در صورت ورود کاربران، پیامی برای آنها ارسال میشود که اگر کسی غیر از کاربر، وارد حساب او بشود، بتواند دسترسی را قطع کند.