لبه تکنولوژی

December 20, 2023
16:18 چهارشنبه، 29ام آذرماه 1402
کد خبر: 155130

هایپرلوپ ایلان ماسک چه شد؟

منبع: آی‌تی‌ایران

هایپرلوپ می‌توانست انقلابی در صنعت سیروسفر ایجاد کند و مردم نیز مشتاقانه منتظر عرضه این تکنولوژی جدید بودند. البته بسیاری نیز معتقد بودند که این ایده احتمالا یک فانتزی باقی مانده و به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

این کانسپت(ایده مفهومی) را ایلان ماسک تقریبا یک دهه پیش معرفی کرد که با استقبال بسیاری روبرو شد. اما با گذشت سال‌ها، خبری از آن نشد. فعلا تنها وسیله نقلیه‌ای که بیشتریت قرابت به هایپرلوپ را دارد، نوعی قطار ریلی فوق سریع است که با وجود سرعت بسیار بالایش، با سرعت پیش‌بینی شده هایپرلوپ فاصله زیادی دارد.

سرعت هایپرلوپ که در داخل تونلی مخصوص حرکت می‌کند، حدودا 999 کیلومتر بر ساعت عنوان شد که البته ماسک ابتدا سرعت این وسیله را بالاتر از 1000 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود. ولی وبسایت بلومبرگ سال گذشته اعلام کرد این پروژه فعلا متوقف شده است.

سه سال پیش، وبسایت بیزنس اینسایدر هایپرلوپ را تحت عنوان«پادهای مغناطیسی شناور که درون تونلی کم فشار با سرعتی بیش از هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند» توصیف کرد. با چنین سرعتی، تنها در 45 دقیقه و با هزینه کمتر از 100 دلار می‌توان از شهر لس آنجلس به سن فرنسیسکو سفر کرد.

تست این وسیله تنها یک بار در سال 2020 همراه با مسافر انجام شد اما در سال 2022 استفاده از هایپرلوپ برای جا به جایی مسافر متوقف شد و بعد این شرکت تصمیم گرفت از تکنولوژی هایپرلوپ برای جابه‌جایی بار استفاده کند. شرکت دیگری به نام HyperloopTT- که فعالیتی مشابه شرکت اصلی دارد – نیز پروژه خود در کشور امارات را متوقف کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، چالش اصلی پروژه هایپرلوپ ، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای این سبک جدید حمل و نقل است. به عقیده سباستین جندرون، مدیرعامل شرکت TransPod ،مشکلاتی که در مسیر تکامل این پروژه وجود دارد مسائلی مانند مانند سرمایه، گرفتن تاییدیه‌های لازم از دولت و تامین امنیت هایپرلوپ است.

شرکت کانادایی ترنسپاد نیز نوعی تکنولوژی حمل و نقل فوق پر سرعت توسعه داده و و قرار است ساخت مسیر شهر ادمونتون به کالگری را در بهار سال 2024 آغاز کند و احتمالا در این حیطه پیشتاز خواهد شد.

دلیل اینکه هایپرلوپ توجه بسیاری را جلب کرد- و البته با انتقادهای زیادی نیز روبرو شد- این بود که تکنولوژی متفاوت «شناور شدن مغناطیسی» و ریل های منحصر به فرد را معرفی می‌کرد که در آن اصطکاک هوا وجود ندارد. به همین دلیل وسیله‌‌ای که می‌تواند با چنین سرعت بالایی حرکت کند، با چالش‌هایی مانند امنیت، هزینه و مصرف انرژی  نیز روبرو است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.