مدیرعامل ایرانسل: ثابتماندن تعرفه اینترنت امکان سرمایهگذاری را از اپراتورها گرفته است
مدیرعامل ایرانسل اعتقاد دارد که ثابتماندن تعرفه از یکسو و افزایش هزینههای دلاری و ریالی از سوی دیگر، امکان سرمایهگذاری کافی را از اپراتورها گرفته است. به گفته او، این امر موجب شده که با توجه به رشد مصرف، تنها کیفیت شبکه حفظ شود.
«بیژن عباسیآرند»، مدیرعامل ایرانسل، در جریان نمایشگاه تلکام 2023، با اشاره به درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت گفت: «تعرفه دیتا از سال 1396 بهبعد افزایش پیدا نکرده؛ بنابراین با توجه به ثابتماندن تعرفهها، طبیعتاً رشد درآمد اپراتور صرفاً از طریق رشد مصرف بوده است. این درحالی است که حدود 65 تا 70 درصد هزینههای اپراتورهای موبایل ارزی است و در طول سالیان گذشته، نرخ ارز چندین برابر شده و در بخش ریالی نیز با تورم سالانه روبهرو بودهایم که منجر به افزایش دستمزد و هزینه خدمات شده است.»
به گفته وی، شرکتهای مختلفی با ایرانسل در بحث توسعه، نگهداری و ارتقای شبکه، تأمین تجهیزات و… همکاری میکنند که هزینههایشان سال به سال افزایش پیدا میکند: «با وجود افزایش هزینهها، رشد درآمد ما صرفاً متناسب با رشد مصرف بود که این عدم تناسب میان درآمد و هزینه، امکان سرمایهگذاری را از اپراتور گرفته است.»
عباسیآرند تأکید کرد که محدودشدن رشد تعرفه و ثابتماندن آن عملاً توان سرمایهگذاری اپراتور را کم کرده است: «سالهایی بود که ما بیش از یک میلیارد دلار سرمایهگذاری کردیم؛ بهطور مثال، زمانی که قصد توسعه نسل چهار را داشتیم. اما درحالحاضر سرمایهگذاری اپراتورهای موبایل حداکثر به 200 تا 300 میلیون دلار رسیده است که با توجه به رشد مصرف، تنها کیفیت شبکه حفظ خواهد شد.»
او با بیان اینکه توسعه نسل پنجم، زیرساخت فیبر نوری و… نیاز به سرمایهگذاری بیشتری دارد، گفت ثابتماندن تعرفهها دست اپراتورها را بسته و محدودیت ایجاد کرده است. اما آیا از مسیرهای درآمدی دیگر همچون درآمدهای غیرعملیاتی امکان جبران هزینهها وجود ندارد؟ مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به این سؤال دیجیاتو گفت: «اپراتور ممکن است عدد درآمدی بالایی داشته باشد، اما جریان نقدی آن بهحدی نیست که بتوان با سپردهگذاری در بانک یا سرمایهگذاریهای مشابه، سود کرد. ما بخش عمدهای از منابع نقدیمان را به دو بخش تقسیم کردهایم؛ یکی هزینههای جاری است که به شرکتها و پیمانکار اختصاص دارد و یک بخش آن هم توسعهای است. ما برای ثبت سفارش تجهیزات جدید و تأمین آنها، تسهیلات بزرگی را از بانکها گرفتهایم.»
به گفته وی، آنها حدود 35 درصد از درآمدشان را صرف سرمایهگذاری میکنند.
در سال 1399، ایرانسل ورود جدی به بحث تولید تلفن همراه بومی داشت، اما تاکنون هیچ خبری از آن نیست. از عباسیآرند جویا شدیم که آیا بازخورد منفی مردم موجب شده است که ایرانسل این پروژه را دنبال نکند؟
او در پاسخ به این پرسش گفت بهدلیل مشکلاتی که در بحث ثبت سفارش و گمرک وجود داشت، به این نتیجه رسیدند که راهاندازی خط تولید تلفن همراه فرایند پیچیدهای دارد، اما در یکیدو سال اخیر شرایط تسهیل شده است.
به باور عباسیآرند، اندکاندک جذابیت در این حوزه ایجاد شده تا تولیدکنندگان داخلی نیز گوشی تولید کنند: «فضا در آن زمان آماده نبود، اما درحالحاضر شرایط تغییر کرده است و بهنظر میرسد فرصتی در آینده وجود دارد که بتوانیم وارد حوزه تولید موبایل شویم.»