5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

گوشی

December 26, 2023
8:40 سه شنبه، 5ام دیماه 1402
کد خبر: 155747

ناتوانی اپل در تولید تراشه‌های داخلی 5G و وای‌فای گوشی‌های آیفون

منبع: زومیت

اپل در تولید تراشه‌های داخلی 5G و وای‌فای برای گوشی آیفون و محصولات دیگرش ناتوان است.

اپل با وجود پیشتاز‌بودن در‌زمینه‌ی طراحی پردازنده‌های اختصاصی برای محصولاتی مانند گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک، هنوز نتوانسته‌ است فناوری تولید مودم‌های 5G و وای‌فای را داخلی کند و همچنان به تأمین‌کنندگان خود، یعنی برودکام و کوالکام، وابسته است.

بر‌اساس گزارش خبرگزاری دیجی‌تایمز، انتظار می‌رود که اپل اولین تراشه‌های وای‌فای خود را در سال ۲۰۲۵ معرفی و بر مشکلات و محدودیت‌های فنی پیچیده‌‌ی موجود در این مسیر غلبه کند.

اگر فرض کنیم که این اتفاق رنگ حقیقت به خود بگیرد، برودکام با ضربه‌ی مالی شدیدی مواجه خواهد شد. با‌این‌حال، کاهش وابستگی به این شرکت برای اپل آسان نخواهد بود.

برودکام رهبر تراشه‌های وای‌فای برای گوشی است و عبور از برودکام در چنین بازه‌ی زمانی کوتاهی، قطعاً برای اپل دشوار خواهد بود.

جانی سروجی، رهبر تیم تراشه‌ی اپل، هفته‌ی گذشته در مصاحبه‌ای کم‌سابقه اظهار کرد که ساخت تراشه‌های ارتباطی ازجمله مودم و وای‌فای «به‌شدت دشوار» است.

برخی منابع گفته‌اند که اپل به‌طور چشمگیری در توسعه‌ی تراشه‌های سفارشی 5G و وای‌فای سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما کوپرتینویی‌ها با موانع متعددی مانند گرم‌شدن بیش‌از‌حد مودم 5G و مشکلاتی در عملکرد آن مواجه شده‌اند و حتی برخی شایعات ادعا می‌کنند که اپل توسعه‌ی این تراشه‌ها را متوقف کرده است.

مشکل دیگری که اپل با آن روبه‌رو خواهد شد، وجود بازیکنانی مانند کوالکام و برودکام است که نه‌تنها تجربه‌ی چشمگیری در این صنعت کسب کرده‌اند؛ بلکه پتنت‌های ثبت‌شده‌ای دارند و اگر احساس کنند اپل در حال نزدیک‌شدن به آن‌هاست، می‌توانند غول فناوری را به دردسر بیندازند.

احتمالاً تا زمانی‌که اپل مودم 5G سفارشی خود را تا پایان ۲۰۲۵ یا ابتدای ۲۰۲۶ برای آیفون تولید کند، کوالکام همچنان تأمین‌کننده‌ی اپل خواهد بود؛ زیرا محصولات دیگری مانند تبلت آیپد و اپل واچ و دیگر محصولات، نیاز به مودم‌های 5G دارند.

برودکام نیز در وضعیت مشابهی برای تأمین ماژول‌های وای‌فای قرار خواهد گرفت و با اینکه ممکن است به‌دلیل ازدست‌دادن سفارش‌های مربوط به آیفون با زیان‌های جدی روبه‌رو شود، میلیون‌ها دستگاه دیگری که اپل تولید می‌کند، در دسته‌بندی گوشی موبایل قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین، وابستگی اپل به تأمین‌کنندگان خارجی به این زودی به‌پایان نخواهد رسید.

تولید تراشه‌های وای‌فای و مودم‌های 5G شروع آینده‌ای جسورانه برای اپل است؛ زیرا گفته می‌شود که کوپرتینویی‌ها در حال بررسی راهی برای یکپارچه‌سازی تمام قطعات جانبی بر یک تراشه‌ی واحد هستند تا کارایی را بهبود بخشد و در فضای داخلی دستگاه‌ها صرفه‌جویی کند. این طرح احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید تا تکمیل شود؛ اما نشان می‌دهد که جهت کنونی شرکت به کجا متمرکز شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.