اپراتورها

رگولاتوری

December 27, 2023
7:58 چهارشنبه، 6ام دیماه 1402
کد خبر: 155800

با پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم چه کنیم؟

اگر با روش‌های متداول از شر پیامک‌های تبلیغاتی خلاص نشده‌اید، با یک سامانه می‌توان سرشماره‌های مزاحم را مسدود کرد.

به گزارش فارس، یکی از اتفاقات آزار دهنده روزانه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است، این پیام‌ها از سرشماره‌ها و با موضوعات مختلف برای کاربران ارسال می‌شود تا جایی که ممکن است پیام‌های اساسی و مورد نیاز در بین این حجم از تبلیغات گم شود.

پژمان قره داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره نحوه غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی به خبرگزاری فارس،گفت: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیم کارت‌های شخصی و یا سرشماره های تخصیص داده شده برای این امر انجام می شود. صاحبان کسب ‌وکار اعم از اشخاص یا شرکت ها مجاز به ارسال پیامک تبلیغاتی از طریق شماره‌های شخصی خود به مشترکین نمی باشند؛ وی در همین رابطه تصریح کرد: به استناد مصوبه شماره 21 شورای عالی فضای مجازی ارسال پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی از طریق شماره‌ تلفن‌های شخصی ممنوع است.

بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارسال پیامک بدون اخذ تاییدیه از مخاطبین تخلف محسوب شده و با متخلفین به شدت برخورد می شود.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفت: دسته دوم پیامک‌های تبلیغاتی هستند که با پیش شماره‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و… ارسال می‌شوند. برخی از شرکت ها و صاحبان مشاغل برای اطلاع‌رسانی کالا، خدمات و تخفیفات مرتبط با محصولات خود به مشتریان با استفاده از این سرشماره ها اقدام می کنند. برخی از صاحبان مشاغل و کسب و کارها بدون کسب اجازه از مشترکین پیامک‌های تبلیغاتی برای آنها ارسال می‌کنند که این امر موجب ایجاد نارضایتی مردم شده و بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارسال پیامک بدون اخذ تاییدیه از مخاطبین تخلف محسوب شده و با متخلفین به شدت برخورد می شود.

قره داغی ادامه داد: در این راستا تعدادی از شهروندان حسب درخواست بنگاه یا کسب‌وکار مربوطه شماره تلفن همراه خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند که این امر موجب قرار گرفتن شماره آنها در لیست باشگاه مشتریان مربوطه شده و پیامد آن دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم و نارضایتی مردم است، بنابراین از مردم درخواست می‌شود در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی شماره خودشان را در اختیار این مجموعه‌ها قرار ندهند.

راه‌کارهای مسدودسازی پیامک تبلیغاتی

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان رگولاتوری یکی از راه‌های لغو دریافت پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی از سرشماره‌های پیامکی را شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* و مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: علاوه برای این مشترکین می توانند با مراجعه به پنل کاربری اپراتور خود از قبیل همراه من، ایرانسل من و رایتل من یا طی تماس با مرکز پشتیبانی اپراتور مربوطه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کنند.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت سهولت و مدیریت مناسب باشگاه مشتریان توسط خود مشترک قابلیت لغو و یا عضویت در باشگاه مشتریان یک کسب‌وکار خاص را با ارسال کد ۱۱ برای لغو و کد ۱۲ برای عضویت به سرشماره همان کسب و کار فراهم کرده است.

195 در کنار مشترکان شاکی

قره‌داغی گفت: نظارت بر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مطابق قوانین و مقررات یکی از اولویت های مهم این سازمان بوده و از مشترکین درخواست می‌شود در صورت دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ضمن تماس با مراکز پشتیبانی اپراتور خود و اعلام تخلف در صورت تکرار نسبت به ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ اقدام کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به محض شناسایی تخلف یا دریافت شکایت پس از بررسی‌های لازم در صورت احراز تخلف، اقدام به مسدودسازی امکان ارسال پیامک سیم‌کارت شخص متخلف می‌‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.