رمز ارز

December 27, 2023
10:51 چهارشنبه، 6ام دیماه 1402
کد خبر: 155834

هکرها امسال ۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال سرقت کردند

منبع: زومیت

مجرمان سایبری سال ۲۰۲۳ را با سرقت ۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال به‌پایان رساندند.

براساس برآورد‌های شرکت‌های امنیتی De.FI و TRM Labs، مجرمان سایبری بار‌دیگر سالی پرسود را در ۲۰۲۳ سپری کردند و تقریباً ۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال را به تاراج بردند. با‌ وجود چشمگیر‌بودن، این مقدار درمقایسه‌با ۳٫۸ میلیارد دلار سرقت‌شده در سال ۲۰۲۲، کاهشی زیاد را نشان می‌دهد.

در سالی که گذشت، ده‌ها پلتفرم ارز دیجیتال و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، قربانی هکر‌ها شدند. بزرگ‌ترین سرقت مربوط به پلتفرم Mixin Network بود که در آن مجرمان حدود ۲۰۰ میلیون دلار به‌دست آوردند.

دیگر هدف‌های سودآور هکرها پلتفرم‌های Euler Finance ،‌Multichain ،‌BonqDAO ،‌Poloniex و Atomic Wallet بودند که هر‌یک بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار را از دست دادند.

کاهش مبلغ کلی سرقت‌شده‌ی هکرها در‌مقایسه‌با سال گذشته‌ی میلادی، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی پیشرفت ملاحضات امنیتی فعالان عرصه‌ی ارز دیجیتال باشد؛ بااین‌حال، De.FI هشدار داد که هنوز هم آسیب‌های زیادی در اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز باقی مانده است.

احتمالاً در سال‌های پیش‌ رو نیز ماهیت غیرمتمرکز و اغلب شبه‌ناشناس ارزهای دیجیتال، به جذب مجرمان مستقل و حتی وابسته به برخی دولت‌ها ادامه دهد. به‌عنوان نمونه‌، گروه لازاروس که تحت حمایت کره‌‌شمالی است، سال ۲۰۲۲ مبلغ خیره‌کننده‌ی ۱٫۷ میلیارد دلار را به‌سرقت برد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.