اینترنت و شبکه

December 28, 2023
13:12 پنجشنبه، 7ام دیماه 1402
کد خبر: 155918

درآمد ۱۱ میلیارد دلاری شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات در بخش کودکان در آمریکا طی سال 2022

طبق تحقیق دانشگاه هاروارد، شبکه‌های اجتماعی سال گذشته از بخش تبلیغات بخش افراد زیر سن قانونی در آمریکا در مجموع ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشتند.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، به گفته محققان این یافته‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا باید برای شبکه‌های اجتماعی قانون تعیین کند. زیرا شرکت‌هایی که از کودکان در پلتفرم هایشان درآمدزایی می‌کنند، نتوانسته اند به طور صحیح خود را قانونمند کنند.

آنها اشاره کرده اند چنین قوانینی در کنار شفافیت بیشتر از سوی شرکت‌های فناوری می‌تواند از آسیب به سلامت ذهنی جوانان اجتناب و روش‌های تبلیغاتی مخربی که کودکان و نوجوانان را هدف گرفته اند، محدود کند.

پژوهشگران برای دستیابی به رقم درآمد شرکت‌ها، تعداد کاربران کمتر از ۱۸ سال فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت، تیک تاک، ایکس و یوتیوب در ۲۰۲۲ میلادی را براساس داده‌های جمعیتی مرکز آمار آمریکا و اطلاعات تحقیقات مؤسسات Common Sense Media و Pew Research تخمین زدند.

در مرحله بعد آنها داده‌های شرکت تحقیقاتی eMarketer و Qustodio (یک اپلیکیشن کنترل والدین) را استفاده کردند تا درآمد تبلیغاتی هر پلتفرم درآمریکا در ۲۰۲۲ میلادی و مدت زمانی که کودکان روزانه در هر شبکه اجتماعی می‌گذراندند را تخمین بزنند.

پس از آن محققان اعلام کردند با استفاده از داده‌ها یک مدل شبیه سازی ساختند تا میزان درآمد تبلیغاتی پلتفرم‌ها از افراد زیر سن قانونی در آمریکا را تخمین بزنند.

محققان و قانونگذاران از مدت‌ها قبل روی تأثیرات منفی ریشه دار در شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده اند که الگوریتم‌های آنها برای تشویق کودکان به استفاده بیش از حد از پلتفرم طراحی شده است.

در بخشی از گزارش آمده است: کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می‌روند، احتمالاً می‌توانند تبلیغات را تشخیص دهند اما هنگامیکه این تبیلغات در شبکه‌های اجتماعی مورد اعتماد قرار داده می‌شود، اینفلوئنسرها آن را ترویج می‌کنند یا در کنار محتوای شخصی سازی شده نمایش داده می‌شود، این گروه سنی نمی‌توانند در برابر تبلیغات مقاومت کنند.

طبق تحقیق هاروارد بیشترین درآمد تبلیغاتی از کاربران ۱۲ ساله و کمتر، به یوتیوب (۹۵۹.۱ میلیون دلار) و پس از آن به ترتیب به اینستاگرام (۸۰۱.۱ میلیون دلار) و فیس بوک (۱۳۷.۲ میلیون دلار) تعلق دارد.

در این میان بیشترین درآمد تبلیغاتی از کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله به اینستاگرام (۴ میلیارد دلار)، تیک تاک (۲ میلیارد دلار) و یوتیوب (۱.۲ میلیارد دلار) مربوط است.

محققان همچنین تخمین می‌زنند که اسنپ چت بیشترین سهم از درآمد کلی تبلیغات خود را در سال ۲۰۲۲ از کاربران زیر ۱۸ سال (۴۱ درصد) و پس از آن TikTok (۳۵ درصد)، یوتیوب (۲۷ درصد) و اینستاگرام (۱۶ درصد) به دست آورده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.