تجارت الکترونیک

December 28, 2023
21:19 پنجشنبه، 7ام دیماه 1402
کد خبر: 155957

بقراط: ممکن است به خاطر مشکلات اینترنت مردم قید استفاده از خدمات سلامت آنلاین را بزنند

منبع: Digiato

مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل کشور داریم ریسک از بین رفتن تمام تلاش‌های پلتفرم‌ها را در پی دارد.

مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط باور دارد ایران بعد از شیوع ویروس کرونا و گرایش بیشتر مردم به استفاده از خدمات آنلاین سلامت، همچنان با مشکلاتی مثل اختلال‌های ایتنرنتی مواجه است که می‌تواند این حوزه را به خطر بیندازد.

«مهرشاد تیموری» هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط معتقد است حوزه سلامت دیجیتال هنوز هم، چه در دنیا و چه در ایران فرآیندی نوظهور به حساب می‌آید. او تاکید می‌کند: «کرونا و اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک باعث شد پلتفرم‌های سلامت به موفقیت حال حاضر خود دست پیدا کنند. اما نباید این نکته را هم فراموش کنیم که هنوز هم درصد قابل توجه از فرآیندهای حوزه سلامت به صورت سنتی پیش می‌رود. فرآیندهایی مثل پرونده پزشکی و غیره که اگر به صورت آنلاین پیش بروند، قطعا با صرف کمترین زمان ممکن، راحت‌تر، قابل دسترسی‌تر خواهند بود. اما واقعیت غیر قابل کتمان این است که درایران تنها گام‌ها برای رشد سلامت دیجیتال از سمت پلتفرم‌های خصوصی برداشته می‌شود. در حالی که رشد جدی این حوزه، علاوه بر تلاش پلتفرم‌های خصوصی؛ نیازمند یک تلاش در فاز ملی و بزرگ است.»

تیموری در پاسخ به این سوال که عمده چالشی که کاربران در استفاده از پلتفرم‌های آنلاین با آن مواجه می‌شوند کدام‌اند، تاکید می‌کند: «بارها شاهد چالش‌های زیادی در رابطه با بحث نسخه نویسی بوده‌‎ایم. نسخ از طریق سامانه‌ها در پارامترهای مختلف، چه دارویی؛ چه پاراکلینیکی در سامانه ثبت می‌شود. اما بیمار در مراجعه به داروخانه یا مرکز پاراکلینیکی با پاسخ :«نسخه‌ای برای شما ثبت نشده است»مواجه می‌شود. در این بین بیمار با پزشک تماس می‌گیرد و پزشک نیز مجبور به تماس با پلتفرم‌های ثبت نسخ مثل بقراط می‌شود.»

او ضمن اشاره به اینکه مشکل اصلی احتمالا به سیستم نسخه پیچی داخل مرکز درمان باز می‌گردد ادامه می‌دهد: «در بررسی‌ها مشخص می‌شود که نسخه ثبت شده و در سیستم قابل مشاهده است اما در این میان از طرفی بیمار و از طرفی پزشک با چالش روبه شده‌اند و در نهایت زمان زیادی از طرفین و حتی افرادی که در پلتفرم های آنلاین کار می‌کنند نیز تلف شده است.»

مدیرعامل بقراط چالش‌های کاربران در مشاوره‌های آنلاین تصویری را نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی کاربران عنوان می‌کند. تیموری می‌گوید:«در مشاوره‌های تلفنی به مراتب بیمار و پزشک چالش کمتری دارند. اما در مشاوره‌های تصویری، در ارتباط میان پزشک و بیمار احتمالا پزشک نیاز به مشاهده یک سری آیتم و موارد دارد؛ اما کیفیت پایین تصویر، کیفیت صدا و حتی سرعت پایین اینترنت باعث می‌شود نتواند ارتباط مناسبی برقرار کنند و همین زمینه نارضایتی بیمار را به وجود می‌‎آورد. همین باعث می‌شود بیمار حتی گاه قید مشاوره آنلاین را زده و مراجعه حضوری را به آنلاین ترجیح می‌دهد.»

تیموری تاکید می‌کند در نظرسنجی‌هایی که در پایان مشاوره‌های آنلاین از کاربران انجام می‌دهند؛ درصد رضایت کاربران همیشه در مشاوره تصویری در رابطه با کیفیت صدا و تصویر پایین است که دلیل اصلی این پایین بودن درصدی، به کیفیت اینترنت کشور بازمی‌گردد. او در این رابطه ادامه می‌دهد:« مشکلاتی که در خصوص اینترنت در داخل کشور داریم ریسک از بین رفتن تمام تلاش‌های پلتفرم‌ها را در پی دارد. مشکلات اینترنتی به خصوص در حوزه سلامت آنلاین که با سلامتی و جان افراد ارتباط مستقیم دارد؛ به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. به همین دلیل هر لحظه و هر آن این ریسک وجود دارد که افراد به دلیل مشکلات اینترنتی قید استفاده از خدمات سلامت آنلاین را بزند و به روال سنتی سابق بازگردند.»

او از پرونده‌های فیزیکی نیز به عنوان چالش دیگر کاربران نام می‌برد و اعتقاد دارد این چالش این روزها به لطف پلتفرم‌های آنلاین و امکان آرشیو پرونده پزشکی بیماران به صورت آنلاین در فضای ابری در یک درایو اختصاصی به مراتب در رنگ باختن است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.