تلاش 74 درصد کسب و کارها برای آزمایش هوش مصنوعی مولد
اگرچه هوش مصنوعی از دهه 1950 میلادی وجود داشته است، ولی طی یک سال گذشته میزان استفاده از آن در کسب و کارها بیش از هر زمان دیگر رونق یافته است. درحالی که غولهای فناوری سعی میکنند هوش مصنوعی را در محصولات و خدمات خود مورد استفاده قرار دهند، کاربران سازمانی تمایل فراوان دارند تا برای آسانتر کردن فعالیتهای خود این فناوری را به کار برند.
مرکز Deloitte در ویرایش دوم گزارش «وضعیت اخلاق و اعتماد به فناوری» کسب و کارها را مورد بررسی قرار داده است. براساس این گزارش مشخص شد 74 درصد سازمانها پیش از این آزمایش روی فناوری هوش مصنوعی مولد را آغاز کردهاند و این در حالی است که 65 درصد آنها به طور جدی از این فناوری در فرآیندهای داخلی خود استفاده میکنند. آگاهی روز افزون از قابلیتهای جدید هوش مصنوعی این سوال را ایجاد کدره است که سازمانها چگونه میتوانند از فناوری مذکور به طور اخلاقی استفاده کنند.
مرکز Deloitte در این مطلعه با 26 متخصص در صنایع مختلف مصاحبه کرد تا اطلاعاتی را در این باره به دست آورد که چگونه مدیران صنعت نگرانیهای مربوط به استفاده اخلاقی از فناوریهای نوظهور از جمله هوش مصنوعی مولد را مورد توجه قرار میدهند. این مرکز تحقیقاتی سپس فرضیههای خود را مورد آزمایش قرار داد و در نهایت یک نظرسنجی با 64 سوال طرح شد و در آن 1700 مدیر کسب و کار و متخصص فنی شرکت کردند.
براساس این نظرسنجی 39 درصد پاسخ دهندگان متشکل از مدیران سازمان و توسعه دهندگان سیستمهای نوظهور بر این باور بودند که فناوریهای شناختی بیشترین پتانسیل را در کسب و کارها دارند و در مقایسه با آنها 12 درصد بر واقعیت دیجیتال و 12 درصد هم بر تجربیات محیطی تاکید داشتند.