امنیت

تجارت الکترونیک

رگولیشن

January 3, 2024
13:18 چهارشنبه، 13ام دیماه 1402
کد خبر: 156578

وزیر ارتباطات: لایحه حفاظت از داده تا پایان امسال در دولت تصویب می‌شود

به گفته وزیر ارتباطات، این لایحه امسال به مجلس ارسال خواهد شد، اما زمان بررسی آن مشخص نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت لایحه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران توضیحاتی ارائه کرد. او از بازنگری در این لایحه خبر داد و گفت این لایحه تا پایان سال در دولت تصویب و به مجلس ارسال می‌شود.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت لایحه حفاظت از داده‌های کاربران گفت: «مبنی بر تجربیات سایر کشورها (قوانین جدیدی که در اتحادیه اروپا تصویب شد و… )، در این لایحه بازنگری و یک سال روی آن کار کردیم.»

به گفته وی، این لایحه در کارگروه ویژه اقتصاد دولت تصویب شده و هفته گذشته به صحن دولت آمد، اما برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون حقوق قضایی ارجاع شد: «آنجا درحال بررسی است و از وزیر دادگستری خواهش کردم به بررسی‌ها سرعت بدهند.»

زارع‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا این لایحه امسال آماده خواهد شد یا خیر؟ گفت: «امسال به مجلس ارسال خواهد شد، اما زمان بررسی آن در مجلس مشخص نیست.»

او داده‌های مردم در فضای مجازی را جزو اصلی‌ترین دارایی‌های مردم دانست و گفت: «زندگی مردم در فضای مجازی است و باید داده‌های مردم در این فضا نظام‌مند شود که در این لایحه، این موارد پیش‌بینی شده است.»

گفتنی است بحث لایحه حفاظت از داده‌های کاربران سال‌هاست که از سوی وزارت ارتباطات دولت دوازدهم و سیزدهم پیگیری می‌شود، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. بهمن سال 1400 بود که «محمد خوانساری»، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، وعده داد لایحه حفاظت از داده‌های شخصی تا پایان سال نهایی شود، اما دو سال از آن زمان گذشته است و هنوز این لایحه به مجلس ارسال نشده است.

با توجه به افزایش حملات سایبری در دو سال اخیر و افشای اطلاعات کاربران پلتفرم‌ها، وجود چنین لایحه‌ای بیش‌ازپیش حس می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.