مدیرعامل آسیاتک: ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر میشود
مدیرعامل آسیاتک در نشستی که با هدف بررسی «تاثیر فیبر نوری بر صنعت VOD» برگزار میشد،از افزایش ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا ۱۰ برابر طی دو سال خبر داد.
دومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» از روز یکشنبه دهم دی ماه آغاز به کار کرد. در حاشیه این نمایشگاه، مجموع عمومی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشستها و پنلهای تخصصی متنوعی را به منظور بررسی چالشها و ظرفیتهای این حوزه برگزار کرد.
یکی از این نشستها به بررسی «تاثیر فیبر نوری (FTTH) بر صنعت VOD» اختصاص داشت که طی آن، محمد علی یوسفیزاده، مدیر عامل شرکت آسیاتک و محمد حسن شانهساززاده، رئیس هیات مدیره شرکت شاتل نظرات و راهکارهای خود را مطرح کردند.
در این نشست، مدیر عامل آسیاتک در مورد برنامههای این شرکت در حوزه محتوا گفت : «پروژه فیبر نوری از ابتدای دولت سیزدهم، به منظور توسعه این فناوری برنامهریزی شد، علاوه بر آسیاتک، اپراتورهای متعددی از سوی وزارت ارتباطات موظف به اجرای این پروژه شدهاند. آسیاتک یکی از اپراتورهایی است که از همان ابتدا برنامههای خود را برای سرمایهگذاری و توسعه بخش محتوا هم آغاز کرد و سیاستهای ما در این زمینه با تحولی جدی مواجه شد».
مدیرعامل آسیاتک به تاثیرات فیبر نوری در تغییر نسل تکنولوژی اشاره کرد و تصریح داشت که این فناوری توانسته نحوه دسترسی کاربران به محتواهای صوتی یا تصویری را در سراسر جهان متحول کند و امروزه کاربران به دنبال سرویسهایی هستند که به آنها اجازه میدهد تا در هر زمانی که میخواهند به تماشای محتوا بنشینند.
مدیرعامل آسیاتک ضمن تشریح چالشهای توسعه سرویسهای خدمات محتوایی گفت : « ما هنوز به یک نقطه واحدی در تدوین استاندارد ارائه خدمات محتوایی نرسیدهایم. مدلهای فعلی مبتنی بر IP است و از ترافیک اینترنت بهره میبرد اما ما نیاز به مدلهای دیگری داریم که در این بخش باید نهادهای نظارتی مثل صدا و سیما و نظیر آن، همکاری کرده و آن را به یک مدل ارتباطی تبدیل کنند».
یوسفیزاده در ادامه تصریح کرد: «ما باید تصمیم بگیریم که آیا قصد داریم از همان تکنولوژیهای قدیمی ۱۰ سال گذشته استفاده کنیم، یا نه؛ میخواهیم از یک بستر یا شبکه مستقل استفاده کنیم که نحوه محاسبه ترافیک آن، با نحوه ترافیک اینترنت جدا باشد. اینها لایههای اصلی تغییر نسل شبکه است، به طور مثال اگر پایه همه این خدمات یک لانچر اندرویدی باشد این لانچر در مودم میتواند تاثیر زیادی در توسعه سرویسها و هزینههای مشتریان داشته باشد».
مدیرعامل آسیاتک در مورد هدفگذاری پروژه توسعه فیبر نوری گفت :«وزارت ارتباطات هدف را بر روی پوشش فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار گذاشته است، هدف ما در آسیاتک پوشش چهار میلیون خانوار است که از این رقم یکونیم میلیون خانوار در کلانشهرها و ۲ونیم میلیون در شهرها و مراکز استانها خواهند بود. با تکمیل این پروژه طی دو سال آینده، دسترسی ارتباطی خانوادهها تا ۱۰۰ برابر توسعه پیدا میکند و طبیعتا حجم محتواهای آنلاین گستردهتر شده و برای همین نیاز است تا از همین حالا برنامهریزیها برای این بخش انجام شود. مثلا اکنون تعداد کاربران خدمات اشتراکی محتوا در کشور شاید به یک تا یک و نیم میلیون کاربر یا خانوار برسد، این رقم در آینده تا ۱۰ برابر جای رشد دارد».
مدیر عامل آسیاتک در پاسخ به سوالی در مورد مدلهای درآمدی آینده این سرویسها گفت : «ما در آسیاتک، در زمینه خرید و انتقال ترافیک پیشرو و میزبان بسیاری از پلتفرمها بودیم، اما واقعیت این است که این حوزه در آینده درآمدهای خود را از دست میدهد، چرا که این جنس از انتقال ترافیک و محتوا در شبکه فیبر نوری معنای ندارد و مدلهای درآمد به سمت تبلیغات و اشتراک میرود، در دنیا هم اپراتورها از پلتفرمها مبلغی را دریافت میکنند تا ترافیک خود را به مشتری نزدیک کنند».