پیشتازی عربستان سعودی در رشد خدمات فناوری اطلاعات در خاورمیانه
براساس جدیدترین دادههای IDC هزینههای انجام شده در بخش خدمات فناوری اطلاعات در عربستان سعودی از همه کشورهای دیگر در منطقه خاورمیانه و آفریقا پیشی میگیرد. IDC پیشبینی میکند بازار خدمات فناوری اطلاعات عربستان سعودی با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) به میزان ۹.۰ درصد در دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۷ رشد خواهد کرد. این شاخص در سال ۲۰۲۷ به ۶.۴ میلیارد دلار خواهد رسید.
عربستان سعودی یک تحول عظیم اقتصادی را پشت سر گذاشته است. با وجود چالشهای ناشی از همهگیری جهانی کووید و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی در سالهای اخیر، اقتصاد این کشور همچنان به رشد خود ادامه میدهد و انعطافپذیری بالایی از خود نشان داده است.
عربستان سعودی در راستای استراتژی چشمانداز ۲۰۳۰ خود، سرمایهگذاری زیادی در پروژههای بزرگ و ابتکارات دیجیتالیسازی انجام داده است. این امر باعث افزایش تقاضا برای فناوریهای نوظهور و ترغیب به اجرای گسترده طرحهای تحول دیجیتال در هر دو بخش عمومی و خصوصی شده است. همچنین جذب خدمات فناوری اطلاعات در این کشور را تسریع میکند.
سوراج گادسه (Suraj Godse) تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در IDC میگوید: «ارائهدهندگان خدمات فناوری اطلاعات نقشی کلیدی در این تحول مستمر دارند و فرصتی عالی برای نشان دادن مهارتها و قابلیتهای خود در زمینه فناوریهای نوظهور کسب میکنند». بنابراین «پیشبینی میشود که بازار خدمات مدیریتشده عربستان تا سال ۲۰۲۷ با CAGR سریع به میزان ۱۳.۳ درصد رشد کند. همچنین ارائهدهندگان خدمات باید از فناوریهای جدید برای ارائه خدمات مقرون به صرفه و کارآمد به مشتریان استفاده کنند تا خود را در بازار به عنوان شرکای خدمات مبتنی بر ارزش (value-based services partners) معرفی کنند.»
تحقیقات IDC نشان میدهد سه صنعت دولت، امور مالی، رسانهها و ارتباطات همچنان برای دریافت خدمات فناوری اطلاعات در اولویت هستند و در سالهای آینده به رشد در این زمینه ادامه خواهند داد.
مانیش رانجان (Manish Ranjan)، مدیر ارشد تحقیقاتی IDC میگوید: «از آنجایی که سازمانها به استقبال از هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل پیشرفته، امنیت پیشرفته و راهحلهای ابری ادامه میدهند، فرصتهای جدیدی برای یکپارچهسازان سیستمهای جهانی و محلی ایجاد خواهد شد. این فرصتها به کسب و کارها در اجرای پیادهسازی به صورت مؤثر کمک میکند.» در این میان «کسب و کارها در حال اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای استفاده از خدمات ابری از ارائهدهندگان مختلف ابری هستند. بنابراین حجم کاری خود را در ترکیبی از محیطهای داخلی و محیطهای ابری مختلف اجرا میکنند که منجر به پیچیدگی بیشتر میشود. مدیریت ابر چند ابری و ترکیبی یک چالش است و این امر باعث افزایش تقاضا برای خدمات حرفهای ابر خواهد شد. »