سئو مقالات از این نظر مهم است که میتوانید ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو به سایت خود جذب کنید. ضمن اینکه با کمک سئو مقالههای وبلاگ و با انتخاب کلمات کلیدی هدفمند، میتوانید مقالات خود را به افرادی که به دنبال اطلاعات مربوط به موضوع مقاله شما هستند، نشان دهید. این امر میتواند به شما کمک کند تا به مخاطبان هدف خود برسید.
هنگامی که افراد مقالات شما را میخوانند، با برند شما آشنا میشوند. این امر میتواند به افزایش آگاهی از برند شما کمک کند. اگر مقالات شما برای کاربران مفید و ارزشمند باشند، ممکن است آنها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنند. این امر میتواند به افزایش تبدیلها و فروش شما کمک کند.
به نوشتن مقالات بر اساس اصول بهینهسازی متن برای موتورهای جستجو اصطلاحا سئو رایتینگ گفته میشود.
سئو رایتینگ چیست؟
سئو رایتینگ فرآیند نوشتن محتوا به منظور کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو مانند گوگل با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، پرداختن به هدف کاربر و اطمینان از خوانایی محتوا است.
با مد نظر قرار دادن تکنیکهای سئو در حین نوشتن، میتوانید به موتورهای گوگل اطلاعات بهتر و بیشتری در مورد وب سایت خود بدهید. درسهایی از سئو که در حین نوشتن وجود دارد این است که:
فرآیند رتبه بندی سئو با خزیدن و یافتن صفحات وب توسط گوگل آغاز میشود.
و با رتبه بندی صفحات شما بر اساس کلمات کلیدی به پایان میرسد.
چرا سئو رایتینگ مهم است؟
بدون رعایت نکات سئو در هنگام نوشتن بعید است که محتوای شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی را کسب کند. رتبه پایینتر باعث میشود که جذب و تعامل با مخاطبان هدف کمتر شود و این تصور را به مخاطب القا کند که محتوای شما از اعتبار کمتری برخوردار است.
بر طبق مطالعهای که در سال ۲۰۲۰ انجام شد نشان داد که نرخ کلیک برای وب سایتهایی که در جایگاه اول در SERP قرار دارند ۲۵ درصد است. این عدد برای وب سایتهایی که در جایگاه دوم قرار دارند به میزان ۱۵ درصد کاهش داشته است و برای وب سایتها تا رتبه ۱۰ به میزان ۲. ۵ درصد کاهش مییابد. حتی این میزان وقتی به صفحه دوم گوگل که میرود کمتر نیز میشود.
اگر وب سایت شما در صفحه اول نباشد احتمال بسیار کمی وجود دارد که کاربران بتوانند وب سایت شما را به طور عادی بیابند. بازدید کمتر از وب سایت به معنای ایجاد سرنخ کمتر و در نهایت درآمد کمتر است.
مفاهیم اساسی در سئو رایتینگ
در این بخش، ما به مفاهیم اصلی سئو که شما باید در هنگام نوشتن محتوا آنها را رعایت کنید میپردازیم که عبارتند از:
۱- بهینهسازی کلمات کلیدی: در مورد استفاده استراتژیک از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با محتوای شما برای افزایش دیده شدن و رتبهبندی در آن است. این مورد برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد چرا که باعث میشود موتورهای جستجو محتوای شما را بهتر درک کنند و شانس ظاهر شدن آن در مطالب مرتبط افزایش میدهد. برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی شما باید تحقیق کنید و متوجه شوید که مخاطب هدف شما به دنبال چه چیزی است و آن را با موضوع محتواهای خود هماهنگ کنید.
۲- هدف کاربر: هدف کاربر به انگیزه و هدف جستجوی کاربر اشاره دارد. در واقع هدف کاربر همان چیزی است که کاربر در مرورگر جستجو میکند است. به طور کلی ۳ نوع هدف کاربر وجود دارد که عبارتند از:
- دریافت اطلاعات: در برخی مواقع کاربران تنها به دنبال یافتن پاسخی برای سؤالات خود هستند. آنها ممکن است به دنبال تعاریف، توضیحات، راهنماهای چگونگی یا موارد تحقیقاتی هستند.
- ناوبری: زمانی که شخصی در حال جستجو درباره یک وب سایت یا برند خاص است، دقیقاً میداند که به دنبال چه چیزی است.
- تجاری: زمانی که فردی در حال تحقیق در مورد محصولات یا خدمات خاصی با قصد خرید است. آنها محصولات را با یکدیگر مقایسه میکنند، نظرات را میخوانند و قبل از تصمیمگیری به دنبال بهترین معاملات هستند.
با درک اهداف کاربران، میتوانید محتواهایی را ایجاد کنید که با آنچه که افراد به دنبال آن هستند همسو باشد و شانس خود را برای قرار گرفتن در نتایج بهتر گوگل افزایش دهید.
۳- خوانایی: محتوایی که ایجاد میکنید علاوه بر اینکه باید نکات سئو باید در آنها رعایت شده باشد، باید از خوانایی خوبی نیز برخوردار باشد. تنها قرار دادن کلمات کلیدی در محتوای خود کافی نیست. شما باید تجربه و حس مخاطبان را بعد از خواندن محتوا نیز در نظر بگیرید.
خوانایی در واقع ایجاد تعادل مناسب بین بهینهسازی برای موتورهای جستجو و حصول اطمینان از لذت بردن و ارزشمند بودن محتوای شما برای خوانندگان است. بنابراین، علاوه بر بهینهسازی محتوای خود با کلمات کلیدی و لینکهای داخلی، باید بر تجربه کاربری نیز تمرکز داشته باشید. همچنین، برای خوانایی بیشتر میتوانید از headingها استفاده کنید.
۴- بهینهسازی: هر متخصص سئو به خوبی میداند برای اینکه یک پست و یا وبلاگ همیشه سبز باقی بماند حتی پس از انتظار باید به بهینهسازی آن برای موتورهای جستجو مطابق با الگوریتمهای روز توجه داشت. از آنجا که الگوریتمهای بهینهسازی تغییر میکنند، نتایج جستجو همواره در حال تغییر است.
به همین دلیل، سعی کنید تا یک استراتژی برای به روزرسانی محتواهای خود داشته باشید تا مطمئن شوید که محتوای وب قدیمی شما در رتبهبندی موتورهای جستجو تازه و مرتبط باقی میماند. به این عمل بهینهسازی تاریخی گفته میشود.
نکاتی درباره نوشتن برای سئو
نکاتی که در اینجا درباره نحوه نوشتن مطلب سئو شده گفته میشود اصولی کلی هستند که هر فرد با توجه به خلاقیت و هنر خود میتواند به بهترین نحو از آنها استفاده کند. این نکات عبارتند از:
۱- به کلمات کلیدی فکر کنید
تحقیق درباره کلمات کلیدی که باید در متن خود به کار ببرید اولین گام برای رعایت نکات سئو در نوشته است. بنابراین، تحقیق کلمات کلیدی همواره باید قبل از تحقیق یا نوشته واقعی صورت بگیرد.
تحقیق کلمات کلیدی به طور گسترده بر تحقیقات شما تأثیرگذار خواهند بود، چرا که راههای مختلفی را که مخاطبان میتوانند وب سایت شما را بیابند را خواهید یافت. برای یافتن کلمات کلیدی شما میتوانید از ابزارهای مختلفی مانند Ahrefs و Google Keyword Planner استفاده کنید. این وبسایتها جزئیاتی در مورد آنچه که کاربران جستجو میکنند و میزان محبوبیت آنها به شما ارائه خواهند داد.
۲- استمرار در تحقیق کلمات کلیدی
مقالات تحقیقی زیادی درباره کلمات کلیدی وجود دارد. با تحقیق کردن، کشف و آزمایش بهتر میتوانید متوجه این موضوع شوید که چه کلمات کلیدی برای شما بهتر است.
سعی کنید فرآیند جستجو درباره یافتن کلمات کلیدی را به صورت چرخهای انجام دهید. به طور مثال، میتوانید تقویمهای محتوایی را در بخشهای سه ماهه تقسیمبندی کنید و در ابتدای هر چرخه تحقیقات تازهای را درباره کلمات کلیدی انجام دهید.
۳- بررسی رقبا
ابزارهای زیادی برای بررسی و یافتن کلمات کلیدی رقبای شما وجود دارد. توجه داشته باشید که فقط کلمات کلیدی رقبای خود را بررسی کنید و به مطالعه محتوای آنها نپردازید. چرا که با این کار مانند آنها به نظر خواهید رسید.
۴- استفاده از ۱ یا ۲ کلمه کلیدی در هر صفحه یا وبلاگ
همواره روی عبارات گسترده برای صفحات اصلی و عبارات طولانیتر برای صفحات فرزند تمرکز داشته باشید. هدف اول قرار دادن جستجوگر و در درجه دوم حجم محتوا به شما کمک خواهد کرد تا به ذهنیت بیشتری درباره مشتری دست پیدا کنید.
۵- استفاده از کلمات کلیدی در بخشهای مهم
از کلمات کلیدی برای ارسال سیگنالهای قوی از محتوای خود به موتورهای جستجو استفاده کنید. قسمتهایی که در آن میتوانید کلمات کلیدی را به کار ببرید عبارتند از:
- تگ عنوان
- لینکهای داخلی محتوا
- ویژگی alt تصویر
- تگهای heading
- توضیحات متا
۶- استفاده از بولد و بالت در متن
گوگل به استفاده از بولد شدن متن با استفاده از بالت توجه دارد. در محتوای خود توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی مورد نظر به صورت بولد شده و بالت استفاده شده باشد.
۷- تگ عنوان
از کلمات کلیدی به عنوان تگ عنوان استفاده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که تگهای عنوان باید حدود 60 کاراکتر باشند، بنابراین به اندازه برای تولید محتوای سئو شده خود وقت بگذارید.
۸- استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
اگر به خوبی درباره کلمات کلیدی تحقیق کرده باشید، هنگام نوشتن فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط میتوانید آنها را با دقت و ظرافت خاصی در متن به کار ببرید که کاملاً طبیعی به نظر برسند.
۹- استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا
گوگل همواره عنوان کرده است که از توضیحات متا به عنوان معیاری برای رتبهبندی استفاده نمیکند. با این حال، اگر کسی به دنبال کلمات کلیدی خاصی باشد آنها بولد خواهند شد. این پررنگ شدن کلمات کلیدی باعث میشود تا چشمها را سمت خود جذب کنند و کاربر را ترغیب میکند تا بر روی آنها کلیک کند. توضیحات متا را به گونهای بنویسید که کاربر را برای کلیک کردن بر روی آن ترغیب کنید.
۱۰- برای انسانها بنویسید نه برای موتورها جستجو
در هنگام نوشتن پست وبلاگ تمرکز خود را بر روی افراد قرار دهید نه موتورهای جستجو. با این کار شما بهترین شانس را برای رتبهبندی موتورهای جستجو خواهید داشت. سعی کنید در نوشتههای خود شخصیت خریدار، انگیزه، چالشها و علایق او را در نظر داشته باشید. ابزارهای سئو نوشتن محتوا نیز وجود دارد تا به شما کمک کند محتوایی درست، کاربر پسند و مختصر بنویسید و خوانندگان را با آن درگیر کنید. همچنین، ابزارهایی نیز وجود دارند که میزان تعامل کاربران با یک صفحه را اندازهگیری میکنند و به شما این امکان را میدهند تا بدانید که کاربران چه میزان از وقت خود را در یک صفحه گذرانیدهاند.
۱۱- به وب سایتهای معتبر لینک دهید
سعی کنید در متن خود لینکهای خارجی ایجاد کنید. لینک دادن به وب سایتهای معتبر نه تنها افراد را به خواندن بیشتر مطالب وب سایت ترغیب میکند بلکه به موتورهای جستجو نیز نشان میدهید که تحقیقات خوبی را انجام دادهاید. هیچ چیزی مانند آمارهای مبتنی بر تحقیق از وب سایتهای معتبر برای یک پست تأثیرگذار نیست.
۱۲- از تگ ALT استفاده کنید.
هر تصویری را که به وب سایت خود اضافه میکنید سعی کنید از تگ alt استفاده کنید. تگ alt آنچه را که در عکس وجود دارد را توصیف میکند و به گوگل کمک میکند تا بداند که چرا این عکس در محتوای شما وجود دارد.
۱۳- پستهای طولانی ایجاد کنید.
در عصری که افراد وقت زیادی برای مطالعه کردن ندارند اینطور به نظر میرسد که پستهای کوتاه مفید باشند. اما موتورهای جستجو مانند گوگل در واقع پستهای طولانی و عمیق وبلاگ را ترجیح میدهند. هر چه محتوای بیشتری در یک صفحه وجود داشته باشد، موتورهای جستجو سرنخهای بیشتری را به دست خواهند آورد تا بفهمند که وبلاگ شما در مورد چه چیزی است. اگر میخواهید خستگی ناشی از خواندن پستهای طولانی را برای خوانندگان کمتر کنید میتوانید یک جمله طولانی را به دو قسمت تبدیل کنید و پاراگراف خود را در سه جمله و یا کمتر نگه دارید.
۱۴- به سایر پستهای سایت لینک دهید
لینک دادن به صفحات یا پستهای دیگر وبلاگ به موتورهای جستجو کمک میکند نقشه سایت دقیقی را ایجاد کنند. همچنین به مخاطبان شما کمک میکند تا محتوای شما را بیشتر کشف کنند و شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد و معتبر شناسایی کنند. از طرف دیگر پیوندهای داخلی به سایر محتواهای سایت باعث میشود تا خوانندگان مدت زمان بیشتری را در سایت شما بمانند و نرخ پرش را کاهش میدهد.
هنگام پیوند داده به هر صفحه در وب سایت یا حتی وب سایتهای خارجی هرگز از عباراتی مانند اینجا را کلیک کنید استفاده نکنید. سعی کنید لینکها را بر روی نکاتی اضافه کنید که بیان کننده مطالب و نکتههای مهمی در پست شما هستند و به طور طبیعی با موضوع شما مرتبط هستند.
۱۵- فشردهسازی تصاویر
گوگل به صفحاتی که دارای سرعت بارگذاری خوبی هستند پاداش میدهد. یکی از دلایل تأخیر در بارگیری صفحات تصاویر بزرگ و سنگین هستند. تصاویری که حجم آنها بیش از 100 کیلوبایت است به شدت میتواند سرعت بارگذاری سایت را کاهش دهد. خوشبختانه، در این زمینه ابزارهای خوبی برای کاهش حجم تصاویر وجود دارد. یکی از این ابزارهای رایگان، Squoosh.app است که حجم تصاویر را بدون افت کیفیت آنها کاهش میدهد.
نتیجهگیری
بخش عمده سئو مربوط به هنر نوشتن میشود. اگر میخواهید تا در عین رعایت نکات سئو مطالب ارزشمندی را برای مخاطبان خود فراهم آورید، هنر نوشتن و مهارت سئو را هماهنگ با یکدیگر پیش ببرید.
به یاد داشته باشید که جذابیت و محبوبیت با گذشت زمان به دست میآید. بنابراین، برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود، صبر، انضباط و استمرار را سرلوحه کار خودتان قرار دهید.