ایران موفق به طراحی و تولید “باتری لیتیوم ـ یون خودروهای برقی” شد
در راستای نیاز کشور به خودکفایی در زمینه سل باتری لیتیوم ـ یون با قابلیت استفاده در خودروهای برقی، پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت اولین سل باتری با کاربرد فوق در کشور شده است.
به گزارش تسنیم، با توجه به مزایای فراوان باتریهای لیتیوم ـ یون، این باتریها رایجترین ابزار ذخیرهساز انرژی در خودروهای برقی هستند.
یکی از مهمترین مراحل در توسعه خودروهای برقی، طراحی و تولید سلهای باتری لیتیوم ـ یون است که عامل اصلی عدم پیشرفت قابلقبول این خودروها در ایران است. در راستای نیاز کشور به خودکفایی در زمینه سلهای باتری لیتیوم ـ یون با قابلیت استفاده در خودروهای برقی، پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت نخستین “سل باتری” با کاربرد فوق در کشور شده است.
این فناوری با عنوان یکی از محصولات سرریز فناوریهای فضایی محسوب میشود که توسط پژوهشگاه فضایی ایران احصا شده است.
مشخصات فنی و کارکردی
ظرفیت: 15 آمپرساعت
چگالی انرژی 168 واتساعت بر کیلوگرم
روش شارژ استاندارد 0/25
ـ روش دشارژ استاندارد 0/5
جریان بیشینه شارژ 2
جریان بیشینه دشارژ CC
جریان بیشینه شارژ پالسی CC
جریان بیشینه دشارژ پالسی 5
ـ وزن 320 گرم
مشخصات عملیاتی
دانسیته انرژی بالا، قابلیت شارژ و دشارژ سریع، طول عمر زیاد، بازدهی بالا، وزن پایین و میزان کم دشارژ خودبهخودی از مشخصات عملیاتی این محصول است؛ مشتریان بالقوه این محصول، صنایع خودروسازی هستند.
مزایای رقابتی محصول
توسعه خودروهای برقی در کشور، اشتغالزایی پایدار و جلوگیری از خروج ارز، امکان صادرات به کشورهای همسایه، قابلیت طراحی و ساخت انواع مختلف باتری خودروهای برقی و امکان توسعه دانش فنی در تولید سل با کاربردهای متنوع از مزایای رقابتی این محصول است.
کاربردپذیری فناوری
امکان استفاده در بستههای باتری خودروهای برقی
صحهسنجی سلهای وارداتی با استفاده از تجهیزات تأمینشده
بسترسازی مناسب برای توسعه باتریهای لیتیوم ـ یون.