امنیت

January 9, 2024
11:40 سه شنبه، 19ام دیماه 1402
کد خبر: 157336

دستگیری اعضای باند فیشینگ در مشهد

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از دستگیری اعضای باند فیشینگ کار حرفه ای در مشهد خبر داد که از طریق ارسال پیام جعلی سهام عدالت اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرده است.

سرهنگ علی اکبر قرایی پور رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این خبر اظهار داشت : در پی مراجعه یکی از شهروندان به این پلیس مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وی به مبلغ 700 میلیون ریال، رسیدگی به موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی گفت: به‌منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌حق وی، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند؛در بررسی‌های اولیه مشخص گردید شاکی پس از دریافت پیام سهام عدالت از سوی یکی از همکارانش در شبکه اجتماعی روبیکا و دانلود بدافزار؛زمینه برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود را برای مجرمین سایبری فراهم کرده است.

سرهنگ قرایی پور ادامه داد: با انجام تحقیقات فنی و پلیسی تعداد دو نفر متهم که یکی از آنها از مجرمین سابقه دار و دیگری پسری 14 ساله می باشد شناسایی و دستگیر شدند که پس از سیر مراحل تحقیقاتی و اعتراف متهمان به بزه ارتکابی نامبردگان تحویل مراجع قضایی شده و یکی از متهمین به زندان و متهم نوجوان نیز به کانون اصلاح و ترببت معرفی گردید.

وی افزود: در این پرونده دو نکته حائز اهمیت وجود ندارد نکته اول اینکه بسیاری از پیام های جعلی از طریق شبکه های اجتماعی هک شده برای شهروندان ارسال می شود لذا به شهروندان توصیه می کنیم در صورتی که پیام هایی مبنی بر دریافت سهام عدالت و … را مخاطبان خود دریافت کردند به سرعت به آنها اعتماد نکرده و صحت موضوع را بررسی کنند.

سرهنگ قرایی پور خاطرنشان کرد: نکته دوم این پرونده متهم 14 ساله ای است که در تحقیقات به عمل آمده خود اظهار داشته از مدت ها قبل اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب دیگران نموده است و عدم نظارت والدین بر اقدامات وی در فضای سایبری با توجه به سن پایین او باعث گردیده تا اثر سوء بهره گیری ناصحیح از بسترهای سایبری برای این نوجوان مهیا شود.

این مقام مسئول به والدین توصیه کرد: بر نحوه فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی نظارت مستمر داشته باشند و در صورت اطلاع از ارتباط فرزندشان با افراد ناباب و یا افراد ناشناس حاضر در فضای سایبر سریعا اقدامات پیشگیرانه را جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به فرزند خود انجام دهند.

شایان ذکر است ،سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکى www.cyberpolice.gov.ir آماده دریافت بر خط گزارشات مردمى و اخذ نقطه نظرات شهروندان و کاربران گرامى بوده و همچنین تمامی افراد مى توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهاى سایبرى را از این سایت دریافت و بهره برداری نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.