هوش مصنوعی

January 11, 2024
12:25 پنجشنبه، 21ام دیماه 1402
کد خبر: 157646

۳۹ درصد سازمان‌ها از هوش مصنوعی در عملکردهای مالی استفاده می‌کنند

ارزش تحول‌آفرینی، پیشبرد موفقیت‌آمیز امور و نقش علم داده از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری هوش مصنوعی در به نتیجه رسیدن عملیات‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها است. بر اساس مطالعات گارتنر ۶۸ درصد از رهبران مالی شرکت‌ها در حال استفاده و برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری این فناوری هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۹ درصد از مدیران شرکت‌ها هوش مصنوعی را وارد فضای کاری کرده‌اند.

به گزارش پیوست، پذیرا بودن عوامل یک مجموعه و آمادگی برای رویارویی و استفاده از هوش مصنوعی در ساختار کاری از اساسی‌ترین شاخصه‌های موفقیت یک شرکت به‌شمار می‌آید.

آماده‌سازی سازمان‌ها در استقبال از هوش مصنوعی
بر اساس نظرسنجی اخیر گارتنر از رهبران مالی شرکت‌ها، ۶۸ درصد از سازمان‌های مالی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از این فناوری هستند. نظرسنجی انجام شده در ماه می سال ۲۰۲۳ از ۱۳۳ رهبر مالی نشان داد که ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (ML) استفاده می‌کنند. ۲۹ درصد دیگر از پاسخ‌دهندگان گفتند که برای کار با AI/ML برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مارک دی مک‌دونالد، مدیر ارشد تحلیلگر در Gartner Finance Practice گفت:« موفق‌ترین سازمان‌های مالی پیشرو در هوش مصنوعی، هوش مصنوعی را در سطح C-suite پذیرفته‌اند.»

این سازمان‌ها در حالی که از اتکا به طرف‌های سوم اجتناب می‌کنند، تیم‌های داده را مستقیماً در واحد مالی سازمان جای می‌دهند. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان، هوش مصنوعی را به ‌عنوان یک همکار و نه تهدیدی برای شغل خود ببینند که در این صورت احتمال رسیدن به بیش‌ترین میزان موفقیت برای سازمان وجود خواهد داشت.

کارشناسان گارتنر برای کمک به مدیران مالی در جهت‌یابی این روند، ۳ ویژگی از موفق‌ترین سازمان‌های مالی را که امروزه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، شناسایی کرده‌. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

۱- نتایج کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است اما نتایج متحول‌کننده به زمان نیاز دارد. اگرچه دستیابی به مزایای کوتاه مدت هوش مصنوعی از طریق راه‌حل‌های ساده یا خریداری شده امکان پذیر است ولی ارزش تحول‌آفرین هوش مصنوعی در امور مالی مستلزم سطحی از بلوغ است که ساخت آن به زمان نیاز دارد.

۲- علم داده نقش جدیدی در امور مالی ایفا می‌کند. اکثر تیم‌های مالی گزارش‌دهی را با استفاده از دانشمندان داده انجام می‌دهند. حتی تیم‌های مالی مدرن که زمانی به عنوان کارمندانی پرخطر و بی‌فکر( a risky and frivolous headcount) دیده می‌شدند، معمولاً از دانشمندان و متخصصان داده استفاده می‌کنند. چه از هوش مصنوعی استفاده کنند یا خیر.

۳- پذیرش در موفقیت AI نقش دارد. سازمان‌هایی که سطح بالایی از پذیرش را در برابر هوش مصنوعی دارند، موفق‌تر هستند. بدون تمایل و حمایت از سوی مدیران و متخصصان فرآیندهای شرکت، ساخت فرآیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی که تصمیمات و اقدامات آن‌ها را تقلید می‌کند، دشوار است.

مک دونالد گفت:« این ۳ عامل کاملاً ساده، بر میزان موفقیت هوش مصنوعی در کارکردهای مالی تأثیر دارد. بنابراین دانشمندان و متخصصان داده را به فرآیندها و افرادی که هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند، نزدیک کنید. مطمئن شوید که این افراد می‌دانند که هوش مصنوعی می‌تواند کارشان را آسان‌تر کند و زمان لازم برای تولید نتایج متحول کننده را به آن‌ها بدهد.»

او در ادامه اضافه کرد که مدیران مالی می‌توانند رویکرد فعلی خود را برای مقایسه با این اولویت‌ها معیار قرار دهند. و همچنین بهترین شیوه‌های موجود برای مدیریت آن‌ها را درک کنند.

منبع: gartner

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.