مدیرعامل داتین در نشست «مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه»: نوآوری باید باعث شوق مشتری شود
«مراکز نوآوری؛ خلق ارزش یا مرکز هزینه» عنوان یکی از نشستهای نهمین نمایشگاه تراکنش بود که محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در آن به سخنرانی پرداخت و در آن، از پارادوکسهای نوآوری و آفتهای آن گفت.
او در این نشست به تجربیات سالهای گذشته خود درباره نوآوری اشاره کرد و گفت: «یکی از زیباترین نوآوریهایی که تاکنون دیدهام، مربوط به شعب بانکهای خصوصی است که حدود ۲۰ سال پیش ارائه دادند. آن زمان من یک نوجوان ۱۳ یا ۱۴ ساله بودم. آنها بهجای کلمات بستانکار و بدهکار، نوشتند برداشت و واریز. من آن زمان متوجه شدم این دو مفهوم به چه معناست. بعد از آن دیدم که میتوان به بانک رفت اما منتظر نایستاد. به اعتقاد من، بهترین نوآوریهایی که در طول زندگیام در نظام بانکی دیدهام، این دو بوده است.»
به گفته نژادصداقت، ما شاید از یاد بردهایم که نوآوری قرار بوده چه کاری انجام دهد. نوآوری قرار بود باعث شوق مشتری شود. در ادامه او به تشریح تناقضهای ذاتی نوآوری پرداخت و گفت: «اولین مورد این است که نوآوری دردی دارد به نام خروج از فضای امن. برای مثال من کارمندی بودهام که قرار بود یک کاری انجام دهم؛ اما یک روز، به من میگویند سیستم دیگری این کار را بهجای من انجام میدهد. ما خیلی از مواقع، آماده پذیرش این درد نیستیم و سازمانها هم گاه، چنین حسی دارند.»
نژادصداقت تناقض دیگر را پایداری عنوان کرد و گفت: «پایداری درمقابل یک موضوع دیگر به نام ریسک و ریسکپذیری قرار میگیرد. نوآوری همزاد با ریسک است. با چند دپارتمان بزرگ و باتجربه نمیتوان یک سازمان را بهزور نوآور کرد. مراکز نوآوری، دکورهای زیبایی دارند با شعارهای زیبا اما درانتها چقدر کار انجام میشود که باعث ذوق و شوق مشتری شود؟»
چارچوب و روش نوآوری
مدیرعامل شرکت داتین، نوآوری را دارای چارچوب و روش خواند و گفت: «نمیتوانیم بگوییم میخواهیم نوآور باشیم و مبتنیبر روشهای آن جلو نرویم، درحالی که آنها خیلی ساده هستند. اما ما در این مسیر، ظاهر را نگاه میکنیم نه باطن را. ما درحقیقت یک قیف نوآوری داریم که چند تای آنها با هم جمع شده و به یک محصول میرسند.»
یک آفت دیگر هم وجود دارد به نام دلبستگی یا ایده شکستخورده محبوب. این را محمد نژادصداقت گفت و ادامه داد: «در این مورد، اجرای ایده مداوم ادامه پیدا میکند و ما نمیخواهیم بپذیریم که شکست خورده است، چراکه آمار و تحلیل برای آن نداریم. یک ایده هست که دائما ادامه پیدا میکند و جایی که باید، کشته نمیشود. برای مثال یک شتابدهنده، سالها روی یک ایده کار میکند اما خروجی این ایدهها به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد. در این صورت، نوآوری میشود همان مرکز هزینه.»
او در پایان، گفتههای خود را چنین جمعبندی کرد: «معتقد هستم نوآوری زمان ندارد، وقتی روی اوج هستی باید موج بعدی را شروع کنی. درحقیقت باید به موج بعدی فکر کرده باشی و در آخر اینکه، برای نوآوری باید روی ذهنها سرمایهگذاری کرد. آقای دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد جملهای دارد که میگوید برای من تنها، سرمایه انسانی سرمایه است. پول و برند دستمایه هستند و باید روی ذهنها سرمایهگذاری کرد.»
نهمین نمایشگاه تراکنش ایران ۱۸ تا ۲۰ دی در تهران برگزار شد. بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه، کامران خلتآبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، محسن صدر، مدیرعامل شرکت امیدبوم و نسترن حقجو، مشاور توسعه کسبوکار فینتک از دیگر اعضای این نشست تخصصی بودند.