هوش مصنوعی

January 15, 2024
16:13 دوشنبه، 25ام دیماه 1402
کد خبر: 158119

صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی 40 درصد مشاغل دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد

منبع: دیجیاتو

طبق جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، هوش مصنوعی روی نزدیک به 40 درصد مشاغل جهان تأثیر می‌گذارد. همچنین به باور مدیر IMF، هوش مصنوعی می‌تواند نابرابری را هم در جهان بدتر کند.به باور «کریستالینا جورجیوا»، مدیر IMF، سیاست‌گذاران باید به‌‌گونه‌ای با هوش مصنوعی برخورد کنند که این تکنولوژی تنش‌های اجتماعی را بیشتر نکند. البته این گفته خانم جورجیوا موضوع جدیدی نیست و مدت‌هاست مزایا و ریسک‌های هوش مصنوعی در مرکز توجه سیاست‌گذاران قرار دارد.

طبق گزارش IMF، هوش مصنوعی احتمالاً بخش بزرگی از مشاغل، 60 درصد آن‌ها را در کشورهای توسعه‌یافته تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گزارش می‌گوید در نیمی از این موارد، ادغام هوش مصنوعی با کارها می‌تواند به نفع کارگران تمام شود و آن‌ها افزایش بهره‌وری را تجربه کنند.

با وجود چنین موضوعی، هوش مصنوعی در موارد دیگر می‌تواند انجام وظایف کلیدی را بر عهده بگیرد؛ کارهایی که هم‌اکنون توسط انسان‌ها انجام می‌شوند. این موضوع می‌تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش دهد، روی دستمزدها تأثیر بگذارد و حتی برخی مشاغل را ریشه‌کن کند.

درحالی‌که IMF می‌گوید درحالت کلی هوش مصنوعی روی نزدیک به 40 درصد مشاغل دنیا تأثیر می‌گذارد، این آمار برای کشورهای کم‌درآمد برابر 26 درصد خواهد بود. به گفته خانم جورجیوا، بسیاری از این کشورها زیرساخت‌های لازم برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند:

«بسیاری از کشورهای کم‌درآمد فاقد زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی هستند. همین موضوع می‌تواند در بلندمدت ریسک ایجاد نابرابری در میان کشورهای مختلف را افزایش دهد.»

درحالت کلی کارگران جوان‌تر با درآمد بالاتر احتمالاً پس از پذیرش هوش مصنوعی، شاهد افزایش نامتناسبی در دستمزد خود خواهند بود. در مقابل، کارگران مسن‌تر با درآمد پایین‌تر، تحت تأثیر منفی هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

گزارش IMF در زمانی منتشر شده است که رهبران تجاری و سیاسی دنیا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس دور هم جمع می‌شوند. یکی از موضوعات مورد بحث این افراد، هوش مصنوعی است که به‌خاطر محبوبیت چشمگیر ChatGPT مورد اهمیت قرار گرفته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.