امنیت

January 19, 2024
10:51 جمعه، 29ام دیماه 1402
کد خبر: 158477

شناسایی 116 بسته مخرب در پایتون برای سرقت اطلاعات

سیستم PyPI که از آن به عنوان فهرست رسمی مجموعه پایتون یاد می‌شود در حال حاضر 500 هزار و 972 پروژه، 5.2 میلیون نسخه، 9.9 میلیون فایل و بیش از 770 هزار کاربر را شامل می‌شود. فهرست PyPI به کاربران کمک می‌کند تا نرم افزارهای توسعه یافته و منتشر شده توسط جامعه پایتون را شناسایی و نصب کنند و همچنین در قالب یک مخزن جامع مورد استفاده قرار می‌گیرد تا توسعه دهندگان بتوانند نرم افزارهای خود را در آن توزیع کنند.

مرکز توسعه محصولات امنیت سایبری ESET به تازگی یک سری پروژه‌های مخرب پایتون مرتبط با PyPI را شناسایی کرده است که هر کدام از آنها یک درب پشتی سفارشی شده حاوی عملکرد جاسوسی سایبری را شامل می‌شوند. این کدهای مخرب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان اجرای فایل و حذف فایل‌های مورد نظر را فراهم می‌کنند و حتی در سناریوهای خاص می‌توانند امکان گرفتن اسکرین‌شات از صفحه نمایش کاربر را فراهم کنند. شرکت ESET همچنین گزارش داد که در برخی موارد یکی از انواع این کدهای مخرب که با نام W4SP Stealer شناخته می‌شود و برای جمع آوری داده‌های کاربران طراحی شده است، برای سرقت ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناسان امنیتی اعلام کردند در مجموع 116 بسته مخرب در PyPI در 53 پروژه مربوط به پایتون آپلود شده است که بیش از 10 هزار بار توسط کاربران دانلود شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته یکی از مدیران ارشد ESET، برخی از نام‌های بسته‌های مخرب شبیه به بسته‌های قانونی توزیع می‌شوند و با این وجود راه اصلی نصب آنها توسط قربانیان احتمالی از طریق مهندسی اجتماعی صورت می‌گیرد که در اصل کاربران برای در اختیار گرفتن بسته‌های جالب، کلیک می‌کنند.

منبع: zdnet.com
ترجمه: همکاران سیستم

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.