اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 21, 2024
18:08 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1402
کد خبر: 158804

ناسا دوباره توانست با هلیکوپتر نبوغ در مریخ ارتباط برقرار کند

منبع: دیجیاتو

ناسا اعلام کرد ارتباط خود با هلیکوپتر کوچک نبوغ (Ingenuity) که در مریخ فعالیت تحقیقاتی می‌کند را دوباره به‌دست آورده است. آژانس فضایی آمریکا روز گذشته گفته بود که ارتباطش با Ingenuity را پس از پرواز موفق آن، از دست داده است.

هلیکوپتر نبوغ که اساساً یک پهپاد با ارتفاع حدود 0.5 متر است، سال 2021 همراه با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به مریخ رسید و به اولین دستگاه موتوری تبدیل شد که به‌طور مستقل در سیاره دیگری پرواز کرده است. داده‌های هلیکوپتر از طریق Perseverance به‌زمین منتقل می‌شود، اما اخیراً پس از هفتادودومین پرواز Ingenuity در مریخ، مهندسان ناسا از قطع ارتباط خود با آن خبر دادند.

اکنون آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) که فعالیت Ingenuity و Perseverance را مدیریت می‌کند، در پست جدیدی نوشت:

«امروز خبر خوبی داریم. پس از دستوردادن به Perseverance برای انجام فعالیت‌های شنیداری طولانی‌مدت برای دریافت سیگنال از Ingenuity، ارتباط خود با هلیکوپتر مریخ را به‌دست آورده‌ایم.

تیم ما در حال بررسی داده‌های جدید است تا دلیل قطع ارتباط پس از پرواز 72 را بهتر متوجه شویم.»

ناسا قبلاً گفته بود که هلیکوپتر نبوغ در پرواز 72 خود به ارتفاع 12 متری رسیده است. همچنین این ابزار تحقیقاتی بیش از 128 دقیقه در آسمان بود و درمجموع 17.7 کیلومتر را طی کرد.

در نهایت باید اشاره کرد که ناسا قبلاً نیز ارتباط خود با هلیکوپتر نبوغ را از دست داده بود. ازجمله این موارد می‌توان به سال گذشته میلادی اشاره کرد که در آن برای دو ماه ارتباطی بین مهندسان و Ingenuity صورت نگرفت. بااین‌حال، نبوغ که فقط 1.8 کیلوگرم وزن دارد، نسبت به اهداف اولیه خود که انجام پنج پرواز در 30 روز روی سطح سیاره سرخ بوده، عملکرد بسیار بهتری داشته است.

همراه با کاوشگر استقامت، این هلیکوپتر در حال یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی در سطح مریخ است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.