۸۵ درصد بازیهای موبایلی ایرانیان خارجی است
حدود ۸۵ درصد بازیهای موبایلی در کشور طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی بازیسازان ایرانی، خارجی و ١۵ درصد بازیها ایرانی هستند. از همین رو برآورد میشود که ظرفیت بالایی برای تولید بازی موبایلی ایرانی وجود دارد اما برای تحقق این هدف نیاز به سرمایهگذاری و تمرکز بر فعالیت وجود دارد.
در پنل بازیهای موبایلی در نمایشگاه اپکس، محمد مهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو مدریک، بازی موبایلی یک اکوسیستم متفاوت از بازیهای کنسولی و PC دارد و رفتار کاربر هم متفاوت است. بسیاری از افرادی که بازی موبایل میکنند گیمر نیستند و فقط برای سرگرمی بازی میکنند. ترکیه در بازی موبایلی جذب سرمایه زیادی کرده است. بازار ایران محدودیت بسیاری دارد اما تقاضا برای بازی موبایلی بیشتر از PC است، زیرا بازی موبایلی دسترسی بیشتری به کاربر میدهد. بهصورت کلی اگر ما تولید نکنیم تقاضا سمت بازی خارجی میرود این درشرایطی است که آسیبی که فیلتر گوگلپلی به بازیسازان میزند خیلی جدی است.
بهفرراد درباره سرمایهگذاری در صنعت گیم گفت: سرمایهگذاران ابراز علاقه زیادی برای سرمایهگذاری میکنند اما سرمایهها برای این صنعت کم است و خیلی کاری از پیش نمیبرد؛ ضمن اینکه صندوقهای خطرپذیر تقریبا با خطر صفر وارد میشوند و ترجیح میدهند ریسک زیادی را تحمل نکنند. بیشتر امید بازیسازان به جذب سرمایه خارجی است.
بهفرراد با اشاره به فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: متاسفانه چیزهایی که ما میخوایم را بنیاد نمیتواند انجام دهد و چیزهایی که بنیاد میدهد در اولویت ما نیست. مشکلاتی مثل فیلترینگ را نه بنیاد توانسته حل کند و نه هیچ نهاد دیگری آن را گردن میگیرد.
اگر بازی نسازیم بازیساز خارجی سهم ما را میگیرد
در ادامه پنل، حسن مهدی اصل، بنیانگذار و مدیرعامل سورناگیمز با اشاره به آمار بازیهای خارجی در ایران گفت: حدود ۸۵ درصد بازیهای موبایلی در کشور، خارجی و ١۵ درصد بازیها ایرانی است. در ایران سهم بازار ما زیاد نیست و این موضوع به معنی ظرفیت بالای بازی موبایلی در ایران است، پس اگر ما بازی نسازیم بازیساز خارجی این سهم را میگیرد.
مهدی اصل با اشاره به فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بنیاد ملی بودنش بهتر از نبودش است اما متاسفانه دردی از این صنعت دوا نمیکند. باوجود مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، اگر بازیسازان در کشور به راحتی نتوانند کار کنند، خارج از کشور بازیسازی میکنند. البته تصمیم درست هم این است که بازیسازان نباید فقط روی سبد ایران کار کنند و باید محصولات را برای بازار بینالمللی آماده کنند که سود بهتری داشته باشند.
مهدی اصل ادامه داد: خوشبختانه ما در رویداد اخیر بنیاد ملی سرمایهگذاری داخلی برای خودمان نداشتیم، زیرا سرمایهگذاری خطرپذیر برای بازیسازان، تضمینهای سفت سختی میخواهد و کار را پیچیدهتر میکند؛ اما سرمایهگذاری خارجی داشتیم.
او با اشاره به چالشها در این صنعت گفت: ما تا الان با چهار مدیرعامل بنیاد صحبت کردیم و چالشها را گفتیم. اگر بنیاد روی یک موضوع تمرکز کند بهتر است تا چند مشکل را باهم پیش ببرد و هیچکدام را کامل حل نکند.
بازیسازان ایرانی نمیتوانند قرارداد بینالمللی ببندند
حمزه آزاد، مدیرعامل شرکت Mew Games ترکیه با مقایسه شرایط بازیسازی در ایران و ترکیه توضیح داد: چند سال گذشته، وضعیت بازیسازی در ایران از ترکیه جلوتر بود، اما الان ترکیه بیزینسمدلی را پیش گرفته است که وضعیت خیلی بهتری نسبت به ایران دارد. بیزینسمدلها آنها به شکلی است که وقتی به جایگاهی در بازیسازی میرسند، وارد بورس میشوند و از آنها حمایت میشود. همچنین صندق سرمایهگذاری گیم دارند و از جهت مالی در شرایط خوبی هستند، و از مهمتر برای فعالیتهای بینالمللی تحریم نیستند.
آزاد با اشاره به شرایط بازیسازی در ایران ادامه داد: در ایران سرمایهگذاری در حوزه بازی نداریم، تحریم هستیم و نمیتوانیم قراردادهای خارجی ببندیم. در ایران بازیسازان باید خودشان شرایط سخت و آسان را تجربه کنند و کسی نیست که دیتا و اطلاعات مورد نیاز را دراختیار آنها بگذارد.
او با اشاره به فعالیتهای بیناد ملی بازیهای رایانهای گفت: در رویداد اخیر برای ۶ تیم، فقط ٨ میلیارد سرمایهگذاری شد. این موضوع نشاندهنده ناتوانی بخش دولتی در نسبت با بخش خصوصی است. بنیاد ملی بازیهای رایانهای، وظیفه دارد زیرساخت را برای بازیسازان ایجاد کند و در راستای حمایت از بازیسازان مالیات را کاهش دهد.
امیرحسین ناطقی، همبنیانگذار و مدیرعامل کوییز آو کینگز درباره شرایط بازیسازی در ایران گفت: مارکت ایران کوچک است. طبق توانایی و استعدادهای فعالان این حوزه ارتباطات بین بازیسازان باید رشد کند. یکی از چالشهای اصلی تحریم و فیلترنیگ است و جذب سرمایه در این صنعت کم است. ما باید کنار سرمایهگذارانخطرپذیر باشیم و به آنها کمک کنیم.