هوش مصنوعی

January 25, 2024
22:27 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159077

آیا فیسبوک و گوگل در انتشار فناوری تشخیص چهره مقصر هستند؟

منبع: peivast

فیسبوک و گوگل دو غول بزرگ درحوزه صنعت فناوری و ارتباطات و جدیدترین فناوری تشخیص چهره هستند. فیسبوک، توسط مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و به عنوان یک شبکه اجتماعی مشهور شناخته می‌شود. با بیش از ۲.۸ میلیارد کاربر فعال ماهانه، فیسبوک به افراد امکان می‌دهد با دیگران در ارتباط باشند و محتوا را به اشتراک بگذارند. همچنین، فیسبوک مالک برنامه‌های محبوبی مانند اینستاگرام و واتساپ است.

از سوی دیگر، گوگل یک شرکت فناوری برجسته است که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد. این شرکت با محصولات و خدمات متنوعی همچون موتور جستجوی گوگل، گوگل مپ، گوگل درایو و اندروید، به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر در حوزه فناوری شناخته می‌شود.

تکنولوژی تشخیص چهره یک فناوری است که از الگوریتم‌ها و داده‌های تصویری برای تشخیص و تعیین هویت یک فرد بر اساس ویژگی‌های چهره او استفاده می‌کند. این تکنولوژی معمولاً از دوربین‌ها و سنسورهای تصویری برای گرفتن تصاویر چهره استفاده می‌کند و سپس از الگوریتم‌های پردازش تصویر برای تحلیل و شناسایی ویژگی‌های خاص چهره استفاده می‌کند.

در ادامه این مطلب از زوایای مختلف این فناوری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بیشتر با فعالیت‌های شرکت فیسبوک و گوگل در حوزه تشخیص چهره و نگرانی‌هایی که بر سر راه استفاده از آن وجود دارد آشنا می‌شویم.

شرکت‌های بزرگ مانند فیس‌بوک و گوگل از فناوری تشخیص چهره به روش‌های نسبتاً بی‌خطر، با حفظ حریم شخصی کاربران استفاده می‌کنند. اما شرکت‌های دیگری مانند Clearview AI و PimEyes از فناوری تشخیص چهره به شیوه‌های دیگری استفاده می‌کنند که ممکن است باعث نقض حریم شخصی کاربران شود.

این شرکت‌ها با استفاده از میلیون‌ها عکس از وب عمومی درفناوری (PimEyes) و حتی میلیاردها عکس در (Clearview)، امکان دسترسی به عکس‌های دیگری را که چهره فرد مورد نظر در آنها استفاده شده است، فراهم کرده‌اند.

آنچه که این شرکت‌ها انجام داده‌اند، نه یک نوآوری در فناوری، بلکه نقض حقوق فردی است. شرکت‌های فناوری بزرگ مانند فیسبوک و گوگل در گذشته این فناوری را توسعه داده‌اند اما تصمیم گرفتند که این فناوری را متوقف کنند چرا که به این نتیجه رسیدند ؛ این تکنولوژی پیشرفته نباید در دسترس عموم قرار بگیرد.

شرکت فیسبوک، دلیل توقف استفاده ازفناوری تشخیص چهره را به خطر افتادن حقوق کاربران خود اعلام کرده و معتقد است که برای استفاده از این فناوری نیاز به قوانین و مقررات دقیق تری برای امنیت کاربران نیاز دارد.

آیا فیسبوک و گوگل در انتشار فناوری تشخیص چهره نقش دارند؟

استفاده از این فناوری جدید بصورت پیشرفته و گسترده می‌تواند معایب بسیاری داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده گسترده از فناوری تشخیص چهره نگرانی‌های قابل توجهی درباره حریم خصوصی به همراه دارد. با تشخیص آسان چهره افراد و ارتباط آن با اطلاعات آنلاین و نام کاربری، خطرنفوذ و ورود به حریم خصوصی فردی وجود دارد. این مسئله می‌تواند منجر به نظارت و پیگیری مداوم افراد بدون آگاهی و رضایت آنها شود.

 مانند هر فناوری دیگری، سامانه‌های تشخیص چهره در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی مستثنی نیستند. اگر این سیستم‌ها مورد تهدید هکرها قرار بگیرند ممکن است به دسترسی غیرمجاز، سرقت هویت و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی منجر شوند. باید تدابیر امنیتی شدیدی برای مقابله با این خطرات اعمال شود.

این مسئله تأثیرات بسیاری بر آزادی شخصی، آزادی بیان و توانایی حفظ جنبه‌های مختلف هویت فرد دارد.

مسائل اخلاقی مربوط به فناوری تشخیص چهره شامل مسائل مرتبط با رضایتمندی افراد می‌شوند و این فناوری نیاز به مقررات و دستورالعمل‌های روشن‌تری جهت استفاده عموم دارد تا اطمینان حاصل شود که استفاده از آن باعث از بین رفتن امنیت افراد و نقض مسائل اخلاقی نمی‌شود.

 

شرکت متا(فیسبوک) اعلام کرده است که تا قبل از تصویب قوانین مرتبط با فناوری تشخیص چهره آن را از قابلیت‌های فیسبوک حذف کرده و دیگر استفاده نمی‌کند. شرکت متا به دلیل نگرانی‌هایی که کاربران نسبت به حریم خصوصی خود داشتند در سال ۲۰۱۹  این قابلیت را از روی فیسبوک حذف کرد و تا ایجاد امنیت کامل برای اطلاعات کاربران از این فناوری استفاده نخواهد کرد.

این تصمیم فیسبوک به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران بوده است با این حال، هنوز بسیاری از افراد نگران استفاده ناصحیح از تکنولوژی تشخیص چهره هستند و به دنبال راهکارهایی هستند که به آنها امکان می‌دهد حریم خصوصی خود را حفظ کنند. این تصمیم فیسبوک به نظر می‌رسد یک قدم مثبت در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران است.

لازم به ذکر است که شرکت گوگل نرم افزار تشخیص چهره را در گوشی‌های خود پیاده سازی کرده است و کاربران میتوانند تراکنش‌های مالی را به‌راحتی با گوشی‌های خود انجام دهند و این احراز هویت با استفاده از چهره آن‌ها انجام میشود.

فیس آنلاک یکی از فناوری‌های تشخیص چهره روی گوشی‌های پیکسل ۴ است که به گفته شرکت گوگل  یک ویژگی امنیتی محسوب می‌شود و در برخی از گوشی‌های هوشمند از جمله گوشی‌های پیکسل موجود است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از تشخیص چهره خود، قفل گوشی خود را باز کنند. وقتی کاربر گوشی را با چهره‌اش قفل می‌کند، دوربین جلوی گوشی چهره او را تشخیص می‌دهد و در صورت تطابق با چهره‌ای که قبلاً ثبت شده است، گوشی باز می‌شود.

بسیاری از کاربران استفاده از تشخیص چهره گوشی‌های پیکسل را یک ضعف امنیتی دانسته و نسبت به گوگل انتقادهای تندی دارند.

هنگامی که صحبت از فناوری تشخیص چهره می‌شود، معمولاً به سه نوع فناوری اصلی اشاره می‌شود:

در این روش، دوربین‌های ساده ۲D برای تشخیص چهره استفاده می‌شوند. این روش از الگوریتم‌های تشخیص چهره ساده استفاده می‌کنند و معمولاً در محیط‌های کم نور ، دچار مشکل می‌شوند.

در این روش، از دوربین‌های ۳D برای تشخیص چهره استفاده می‌شود که به دلیل دقت بالا در شرایط نوری مختلف و با تغییرات در زوایای دید، بهتر عمل می‌کند.

در این روش، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی برای تشخیص چهره استفاده می‌شود. این روش به دلیل دقت و سرعت بالای خود، در بسیاری از سیستم‌های تشخیص چهره در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که شرکت گوگل از تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. گوگل از این فناوری برای امور مختلفی از جمله تشخیص چهره در عکس‌ها، مدیریت تصاویر در Google Photos، تشخیص چهره در ویدیوها و همچنین امور امنیتی مانند تشخیص چهره برای باز کردن گوشی‌های پیکسل استفاده می‌کند. از آنجایی که هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی امکانات بالایی برای تشخیص چهره و تفکیک بین افراد را دارند، گوگل از این فناوری برای بهبود تجربه کاربری و امنیت در محصولات و خدمات خود استفاده می‌کند.

جنگ الگوریتمی بین فیس‌بوک و گوگل نشان‌دهنده اهمیت بالای فناوری تشخیص چهره است که این شرکت‌ها بر توسعه و بهبود سیستم‌های این فناوری قرار داده‌اند. این تلاش‌ها می‌تواند بهبود قابل توجهی در امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران این پلتفرم‌ها در آیندهه نزدیک داشته باشد. اما در عین حال، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که این سیستم‌ها ممکن است برای مصارف ناخواسته استفاده شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.