اپراتورها

خبر اول

January 30, 2024
11:45 سه شنبه، 10ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159310

تلفونیکا ایده شبکه موبایل “هات‌اسپاتی مردمی” را ارائه داد

ICTna.ir – شرکت مخابرات اسپانیایی تلفونیکا رویکرد کاملا متفاوتی را برای بهبود اتصال در مکزیک اتخاذ کرده است. این شرکت مخابراتی با شرکت بلاک چین مستقر در ایالات متحده آمریکا، Nova Labs، برای راه اندازی شبکه موبایل مبتنی اسپاتهای وای فای غیرمتمرکز به مشارکت پرداخته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براساس این ایده، به جای اینکه یک اپراتور میلیون‌ها دلار برای ساخت یک شبکه هات اسپات هزینه کند، Nova Labs مردم را تشویق می‌کند که خودشان این کار را با خرید یکی از نقاط دسترسی از وب‌سایتش، وصل کردن آن به اتصال پهنای باند خانگی و روشن کردن آن انجام دهند.

در ازای ارائه پوشش، به مشتریان، ارز دیجیتال بومی MOBILE که قابل معامله در صرافی‌های مختلف است، پرداخت میشود. هرچه از یک هات اسپات بیشتر استفاده شود، کریپتو بیشتری به دست می آورد، و افرادی را که در مناطق شلوغ زندگی می کنند تشویق می کند تا نقاط دسترسی را مستقر کنند، و در نتیجه تراکم شبکه را به طور محسوسی کاهش می دهد.

رویکرد جامعه محور Nova Labs برای استقرار شبکه همچنین شامل شبکه‌های IoT مبتنی بر LoRaWAN می‌شود و با ظهور طیف CBRS، به ارائه راه‌حل‌های پوشش 5G نیز منتهی میشود، ابتدا Dish و سپس T-Mobile US برای این ایده اعلام آمادگی کرده اند.

با این حال، وقتی صحبت از مکزیک به میان می‌آید، همه طرف‌ها، از جمله رگولاتور مخابراتی مکزیک، موسسه فدرال ارتباطات مخابراتی (IFT)، کارها را به کندی پیش می‌برند.

این راه اندازی کامل شبکه هلیوم در مکزیک نیست. این همکاری به Nova Labs فرصتی می دهد تا به طور مؤثر یک آزمایش تجاری را انجام دهد تا بتواند عملکرد و رضایت مشتری را ارزیابی کند و در گام بعدی راه اندازی بزرگی را انجام دهد. در نتیجه، تنها تعداد محدودی از مشتریان در مکزیکو سیتی و اواکساکا فرصتی برای استقرار نقاط مهم این ایده را خواهند داشت.

به طور مشابه، واحد موویستار تلفونیکا، دسترسی به گروه منتخبی از مشتریان را ارائه می دهد. همچنین یک راه حل مدیریت اختصاصی ایجاد کرده است. این هدف دوگانه مسیریابی ترافیک از نقاط مهم به شبکه اصلی موویستار و کنترل دسترسی به شبکه با احراز هویت یکپارچه کاربران واجد شرایط از طریق سیم کارت آنها خواهد بود.

علاوه بر این، در حال حاضر این قطعا یک راه حل صرفا مبتنی بر Wi-Fi است. به گفته Nova Labs، هات اسپات های Wi-Fi در فضای باز برای استفاده توسط IFT تایید شده است. رادیوهای وای فای داخلی و CBRS هنوز مجوزی ندارند.

خوزه خوان هارو، مدیر عمده فروشی و عمومی تلفونیکا گفت: Telefonica در حال بررسی راه هایی برای گسترش پوشش از طریق راه حل های مبتکرانه، کم هزینه و مبتنی بر همکاری است. این برنامه در مکزیک برای ارزیابی عملکرد و رضایت مشتری از این راه حل و هزینه های مرتبط با آن بسیار مهم است.

در واقع، اپراتور مجبور است برای رقابت سودآور با America Movil، کار و تلاش بیشتری انجام دهد. در سال 2022 ، مهاجرت خود را به شبکه AT&T در مکزیک تکمیل کرد و طیف خود را به تنظیم کننده بازگرداند و در هزینه های مجوز طیف صرفه جویی زیادی کرد. با این حال، پایگاه مشتریان آن در حال افزایش است. در سه ماهه سوم سال گذشته، مشترکان پس پرداخت 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافتند. با این حال، درآمد 4.4 درصد کاهش یافت که دلیل آن کاهش فروش گوشی و نرخ خروج مشترکین بود.

راه حل های نوآورانه مانند شبکه هلیوم ممکن است به تلفونیکا اجازه دهد تا ظرفیت بی سیم را بدون نیاز به جدا کردن زیرساخت های شبکه اضافه کند. بنابراین، علی‌رغم ماهیت آزمایشی این مشارکت، امید و انگیزه خوبی برای تلفونیکا ایجاد می‌کند، که نیم نگاهی نیز به بازارهای دیگرش دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.